Långa garantier får än så länge nobben av de stora bilföretagen. Volvo, Saab, Volkswagen, Ford, Toyota och Peugeot är kallsinniga till förlängda garantier för att svara upp mot koreanerna.
Volvo är med bred marginal det marknadsledande bilföretaget i Sverige. Under hösten har var fjärde nybil som sålts varit en Volvo. Och bilmärket säljer bra utan några förlängda garantier.
- Vi är inte i behov av det, vi utgår istället från den standard som finns i branschen på två års nybilsgaranti utan milbegränsning. Våra bilar rullar inte sällan mycket långt under de första åren och därför tycker vi att det är en bättre form av garanti för våra kunder. Vi upplever inte heller att de koreanska bilmärkena är några huvudkonkurrenter för oss, säger Bo Larsen, PR-ansvarig för Volvo personbilar i Sverige.
- Det är en smart marknadsstrategi för att knyta kunden till de egna verkstäderna. Man måste som kund även se på det finstilta i garantierna, allt ingår ju inte. För våra köpare är inte förlängda garantier det allra viktigaste kriteriet i kundundersökningarna utan snarare design, körglädje och prisvärdhet, säger Maria Lantz, PR-ansvarig för Peugeot i Sverige.
Ola Norberg är PR-ansvarig för Ford i Sverige:
- Om man tittar på de koreanska märkenas servicekostnader så ligger de över oss. Vi har istället satsat på låga kostnader för service och reservdelar. Jag tror kunderna inser att de får betala för de längre garantierna på något sätt. Som vi ser det är längre garantier mer en marknadsföringsgrej än att sänka ägarkostnaden för kunden, säger han.
Inte heller Toyota, Volkswagen och Saab oroas av koreanernas marknadsföringsdrag.
- Nej, vi tycker att vi har långa garantier som det är nu. Vi har inte heller upplevt att garantierna är avgörande vid bilköpet. Det är inget som bilköparna frågar efter. Jag tror att bilköp görs med en kombination av förtroende för varumärket och produktegenskaper. Därför tror jag heller inte att vi kommer att se någon kapplöpning vad gäller garantier, säger Bengt Dalström, PR-ansvarig för Toyota i Sverige.
- Självklart väger vi kostnader mot intäkter. Vi bedömer att vi har en bra garantinivå, men visst kan förändringar ske på sikt. För kunderna handlar det om att köpa bil med god totalekonomi. Där tror vi att vårt märke ligger bra till, med låga reservdelskostnader och högt andrahandsvärde, säger Marcus Thomasfolk, Volkswagens PR-ansvarige i Sverige.
- Vi har inte upplevt att våra kunder anser garantin vara avgörande för köpet. Vi behöver titta mer på Kias upplägg för att se vad som ingår i deras garantier och framför allt vilka förbehåll som görs. Men just nu är det inte aktuellt med några ändringar av garantierna, säger Annicka Troedsson, PR-ansvarig för Saab.
- Vi är inte i behov av det, vi utgår istället från den standard som finns i branschen på två års nybilsgaranti utan milbegränsning. Våra bilar rullar inte sällan mycket långt under de första åren och därför tycker vi att det är en bättre form av garanti för våra kunder. Vi upplever inte heller att de koreanska bilmärkena är några huvudkonkurrenter för oss, säger Bo Larsen, PR-ansvarig för Volvo personbilar i Sverige.
- Det är en smart marknadsstrategi för att knyta kunden till de egna verkstäderna. Man måste som kund även se på det finstilta i garantierna, allt ingår ju inte. För våra köpare är inte förlängda garantier det allra viktigaste kriteriet i kundundersökningarna utan snarare design, körglädje och prisvärdhet, säger Maria Lantz, PR-ansvarig för Peugeot i Sverige.
Ola Norberg är PR-ansvarig för Ford i Sverige:
- Om man tittar på de koreanska märkenas servicekostnader så ligger de över oss. Vi har istället satsat på låga kostnader för service och reservdelar. Jag tror kunderna inser att de får betala för de längre garantierna på något sätt. Som vi ser det är längre garantier mer en marknadsföringsgrej än att sänka ägarkostnaden för kunden, säger han.
Inte heller Toyota, Volkswagen och Saab oroas av koreanernas marknadsföringsdrag.
- Nej, vi tycker att vi har långa garantier som det är nu. Vi har inte heller upplevt att garantierna är avgörande vid bilköpet. Det är inget som bilköparna frågar efter. Jag tror att bilköp görs med en kombination av förtroende för varumärket och produktegenskaper. Därför tror jag heller inte att vi kommer att se någon kapplöpning vad gäller garantier, säger Bengt Dalström, PR-ansvarig för Toyota i Sverige.
- Självklart väger vi kostnader mot intäkter. Vi bedömer att vi har en bra garantinivå, men visst kan förändringar ske på sikt. För kunderna handlar det om att köpa bil med god totalekonomi. Där tror vi att vårt märke ligger bra till, med låga reservdelskostnader och högt andrahandsvärde, säger Marcus Thomasfolk, Volkswagens PR-ansvarige i Sverige.
- Vi har inte upplevt att våra kunder anser garantin vara avgörande för köpet. Vi behöver titta mer på Kias upplägg för att se vad som ingår i deras garantier och framför allt vilka förbehåll som görs. Men just nu är det inte aktuellt med några ändringar av garantierna, säger Annicka Troedsson, PR-ansvarig för Saab.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det kan ju vara så att kia och hyundai som idag tävlar om garantierna säljer flertalet av sina bilar till privatpersoner medans exempelvis volvo och saab säljer sina bilar som företagsbilar i stor omfattning där i många fall helt andra avtal om service gäller.
För oss som måste betala våra bilar själva tror jag garantierna har stor betydelse!!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.