Nästa artikel
Mänskilga näsor slår ut maskinerna
Reportage

Mänskilga näsor slår ut maskinerna

Publicerad 18 december 2007 (uppdaterad 23 september 2010)
Det finns ännu ingen teknisk apparat som kan ersätta den mänskliga näsan eller som kan avgöra om något luktar gott eller illa. Därför skapade Volvo Personvagnar för några år sedan en lukttestpanel. "Nästeamet" består av åtta utvalda personer med "standardnäsor" som vägleder Volvos designers i deras val av material och produktionsmetoder, framför allt när det gäller bilens interiör.
Vad som luktar gott och vad som luktar illa är en subjektiv fråga.

-Olika
personer uppfattar lukter på olika sätt, säger Patrik Libander, som är
testingenjör och ansvarig för lukttestpanelen.

-Det beror på skillnader
mellan olika generationer och kulturer och på de olika associationer
som olika människor gör beroende på vilka erfarenheter de har. Men det
är en av de saker som gör mitt jobb spännande.
 
Interiören i en
modern bil innehåller många olika material, som plast. De innehåller i
sin tur kemiska ämnen. Även om merparten av de här ämnena förblir
"inlåsta" i materialet kan små kvantiteter läcka ut och skapa den doft
som är typisk för en ny bil. Volvo Personvagnar kontrollerar de här
ämnena och de lukter de kan ge upphov till i kupén. Lukttestpanelen
har till uppgift att avgöra hur olika delar av interiören bör lukta.

Panelen
består av åtta personer som genomgått en noggrann urvalsprocess för att
säkerställa att de har ett "normalt" luktsinne och inte skiljer sig för
mycket från varandra i det här avseendet. Fyra personer deltar alltid
vid varje testtillfälle.
 
-Personer som gillar en doft som de
övriga i panelen tycker är obehaglig får inte vara med, förklarar
Patrik Libander, och samma sak gäller för dem som inte kan upptäcka
alternativt är hyperkänsliga för lukter. Alla måste vara icke-rökare,
eftersom rökning kan påverka luktsinnet.
 
Panelen utvärderar
lukten från olika delar av inredningen på en skala från 1 till 6, där 1 innebär "Inte märkbart" och 6 är "Outhärdligt". För att få
godkänt får testpoängen inte överstiga 3, som är "Tydligt märkbart,
men ändå inte obehagligt.
 
Volvos interiördesigners använder
också en solljussimulator vid Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i Borås. Där kan en bil utrustad
med ett nytt inredningsmaterial testas i simulator under några timmar
till dess att temperaturen i kupén nått cirka 65ºC. Därefter används
analysutrustning för att mäta nivåerna av TVOCs (Total Volatile Organic
Compounds) och aldehyder i interiören. Slutligen sätter sig medlemmar
av Volvo Personvagnars lukttestpanel i bilen och utvärderar lukten
utifrån den fastställda skalan.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.