C-XF heter konceptbilen som indikerar hur Jaguars bilar kommer att se ut i framtiden.
Linda Andersson är en av få svenskar som lyckats passera det trånga "nålsögat" och slå sig fram till en position inom en av de tuffaste internationella yrkeskarriärerna - bildesign. Hon är sedan drygt 2 år fast anställd som designer på Jaguar Advanced Design i Coventry England.
- Vi arbetar med projekt och idéer som ligger 10 år framåt, berättar Linda som är en av 6 unga designers som tillsammans med chefen för Advanced, Julian Thomson skall omforma detta anrika bilmärke.
- Jag brukar säga att jag har det bästa jobbet i världen - och jag brinner verkligen för detta - det är en dröm att få jobba med design - särskilt bil design eftersom det är en produkt som alla ser och har uppfattningar om.
På konceptbilen som visas i Detroit har Linda Andersson framför allt varit engagerad i den exteriöra designen.
- Man jobbar ju i team och är med och påverkar och diskuterar hela bilen och vi är några unga designers som har stor frihet att komma med idéer och omsätta de i praktiken. Jag har framför allt jobbat med utformningen av konceptbilens fram och bakparti med fokus på designen av strålkastarna fram och bakljusen. Jag har också ritat den nya stiliserade symbolen för Jaguaren, det vi kallar "leapern" som finns ingraverad innanför glasen på framljusen och instegslisten när man öppnar dörrarna.
Linda Andersson hämtar gärna inspirationen utanför bilvärlden - det kan t.ex. vara från arkitektur, från möbler, från filmvärlden. Insperationen kan också komma efter en inköpsrunda på ICA Maxi där Linda sett något som väckt nyfikenhet.
- Ja jag försöker att undvika att snegla för mycket på bilar och vad andra gör inom bil design - det är så lätt att man då begränsar sig och inte tänker nytt. Vid utformningen av strålkastarna var jag t. ex väldigt inspirerad av filmen "Star Wars", den som tittar nog ser nog mina små satelliter under lyktglasets.
Och den som sett bilderna på Jaguars nya konceptbil är nog benägen att hålla med - den bryter ny mark och liknar ingenting som tidigare kommit från Jaguar.
Vägen fram till den position som Linda Andersson lyckats skaffa sig idag har varit lång och delvis ganska brokig. Efter skolan jobbade hon med hopphästar i Schweiz och skidåkning i Chamonix hennes två andra stora intressen vid sidan av design. Vid 19 års ålder började hon läsa till civilingenjör på maskinlinjen i Luleå men hoppade av efter två år och började på Design Högskolan i Umeå och läste industridesign.
Hon sökte sig sedan till England och läste Transport Design i Coventry - en plantskola för blivande designers och fick en MDes - Master of Design. Det var när hon visade upp sitt examensarbete, ett projekt för Saab - en slags Saab svävare med två hjul fram och luftkudde bak, som hon upptäcktes av Jaguars designchef Ian Callum.
- Jaguar erbjöd sig att sponsra min utbildning på Royal Collage of Art i London som jag redan blivit antagen till. Efter den tvååriga utbildningen antog Jaguar mig och jag är nu fast anställd och på den vägen är det, berättar Linda.
Nu har hon firat jul hemma hos mamma och pappa i Vänersborg och väntar med spänning på hur "hennes" koncept skall tas emot av världspressen när täckelsen faller den 7 januari i Detroit.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.