Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.
Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!
Drömmar blir verklighet för ett fåtal. Förra året köpte 25 svenskar en ny Bentley, 57 en ny Ferrari och drygt tusen personer förverkligade sin dröm om en ny Porsche (436 stycken 911).
För den som anser sig ha råd slutar inte kostnaderna med inköpet – det är då kostnaderna börjar.
Ari Harjunpää är servicerådgivare på EB Auto, en fristående sportbilsverkstad i Uppsala som servar och reparerar Ferrari, Lamborghini och Maserati.
– Ferrari har lyckats bygga en myt kring varumärket som gör märket exklusivt och får folk att fortsätta drömma om en röd Ferrari. Visst kan det vara mycket pengar men det behöver inte bli onödigt dyrt om man följer serviceplanen och noga kontrollerar historiken på den bil man köper, säger han.
Över tid har vissa av märkets bilmodeller blivit säkra investeringar och det händer att bilen ökar i värde i stället för att sjunka. Vad ska man då tänka på om man inser att pengarna räcker och bildrömmen går att förverkliga?
– Moderna sportbilar brukar fungera fint att köra med och underhållet behöver inte bli jättedyrt. De som har råd att köpa en Ferrari har ofta råd att serva bilen, säger Ari Harjunpää.
Sedan 2011 ingår ett sjuårigt serviceavtal utan kostnad vid köp av en ny Ferrari. Ingenting i livet är gratis och Ferrari har helt enkelt valt att baka in servicen, som utförs av mekaniker utbildade i Italien, i inköpspriset.
»När man köper en supersportbil blir det billigare att köpa en dyrare.«
Ferrari har också anpassat bilarna för att minska servicekostnaderna. På Ferrari 360 (1999–2004) kunde kamremmen bytas inifrån kupén i stället för att som tidigare ta ur hela motorn. På efterföljaren F430 (2004–2009) bytte Ferrari till underhållsfri kamkedja, vilket höjde driftsäkerheten och sänkte servicebehovet ytterligare.
– En relativt vanlig modell hos oss är Ferrari 550 Maranello som ofta används flitigt av våra kunder men även om en kund lägger ner mycket pengar på underhåll får de oftast tillbaka pengarna över tid. För den som följer serviceprotokollet ordentligt är det ofta en säker investering, säger Ari Harjunpää.
Att slarva eller snåla med underhållet är ett vanligt misstag som kan bli kostsamt när intresset svalnat och bilen säljs. Flera fristående sportbilsverkstäder erbjuder sig att gå igenom chassi, drivlina och elektronik innan köpet. De mest exklusiva sport- och lyxbilarna är inte så många i landet och verkstäderna kan ofta tipsa om kända exemplar som du bör undvika.
Ett lågt försäljningspris innebär sällan ett klipp utan är en tydlig varningssignal på att tidigare ägare har slarvat med underhållet. Bilköpet är endast så bra som framgår av servicehistoriken.
Prislappen på en Bentley Turbo R från tidigt 90-tal är i dag densamma som för en ny Toyota Yaris. Att förverkliga lyxbilsdrömmen kommer förmodligen aldrig bli billigare men tänk på att priset är en direkt spegling av hur mycket underhåll som väntar. Skicket varierar enormt men att byta de bakre bromsskivorna tar alltjämt 4,5 timmar för en Bentleymekaniker som debiterar 3 900 kronor för jobbet – i timmen.
Att förverkliga bildrömmen går fort men låt en expert gå igenom bilen innan du skriver på köpekontraktet och bokar in första oljebytet. En Bentley Flying Spur med W12 behöver 13,5 liter motorolja och tolv tändstift efter tre år/3 200 mil för 19 326 kronor. Väljer du en Aston Martin V8 Saloon från tidigt 80-tal kräver serviceschemat att bilens fyra Weberförgasare tas isär för rengöring vart fjärde år – ett arbete som kräver sina servicetimmar.
Då är en ny Porsche en investering med betydligt mindre servicebehov. Palle Strand driver Bilteknik i Katrineholm, en fristående Porscheverkstad som även servar Ferrari, Lamborghini, Maserati och McLaren.
– Ser man till helheten är Porsche bland de bästa bilar som har byggts. Bilar du kan åka varv på varv runt Nürburgring med, tanka och sedan åka hem. De är väldigt pålitliga och hållbara med drägliga driftskostnader, säger han.
Vissa hävdar att italienarna bygger bilar med passion och tyskarna med precision. Palle Strand konstaterar att det är ovanligt att få så mycket prestanda sett till driftskostnaden.
– En Porsche är väldigt stryktålig men som ofta när man köper en supersportbil blir det billigare att köpa en dyrare. Gå inte på det allra billigaste utan var noga med historiken och betala hellre för de kostnader som redan är gjorda.
– Jag rekommenderar alltid våra kunder att genomföra köpet med rätten att häva bilköpet om vi hittar något stort fel som är kostsamt. I de flesta fall går det bra och protesterar säljaren är det ofta en hund begraven.
Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.
Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 2024-05-08 17:50 Mac Ehm. Egen service på en…
- 2024-05-08 16:19 Glöm service på…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.