- 1. Välj rätt modell
- 2. Skaffa överblick
- 3. Provkör bilen
- 4. Köpa bil privat eller hos handlare?
- 5. Undersöka begagnad bil
- Plåt och lack
- Däck och fälgar
- Strålkastare och bakljus
- Rutor
- Lås
- Under huven
- Under bilen
- Gunga, ryck och dra
- Säten och bälten
- Elfunktioner
- 6. Kolla dokumentationen
- 7. Undersök ägaren
- 8. Pruta på begagnad bil
- 9. Köpeavtal för begagnad bil
- 10. Leveransen
Att köpa begagnad bil kan verka krångligt, men det behöver inte vara så invecklat som du tror. Det finns några enkla tips och knep som du kan använda dig av för att undvika obehagliga överraskningar.
I den här artikeln guidar Vi Bilägares oberoende experter till ett tryggare bilköp.
Du går absolut in i det bästa förhandlingsläget om du är påläst, och har lite hum om prislägen och garantier. Det gäller också att veta var man kan söka relevant information.
Osäker på om du ska köpa bil privat eller hos bilhandlare? Följ den här guiden.
1. Välj rätt modell
Specificera dina krav på bilen. Det allra bästa är att utgå efter de dagliga behov som finns och att ta mindre hänsyn till situationer som bara dyker upp vid enstaka tillfällen varje år. Det kan med andra ord vara onödigt att köpa en minibuss bara för att man en gång varje vinter åker till fjällen med sju personer eller att man skaffar en fyrhjulsdriven suv bara för att dra upp båten.
Därmed inte sagt att man inte ska ta ut svängarna, bilkörningen är också en ren lustupplevelse för många – exempelvis att åka öppet under fina sommardagar.
2. Skaffa överblick
När du har specificerat kraven gäller det att skaffa överblick. Bara genom att studera bilannonser på nätet går det att få en bra översikt av utbud och priser. På de flesta annonssajter kan man söka efter bilar på ett mycket detaljerat sätt, utan att ange märke eller modell är det möjligt att söka efter den biltyp man önskar.
Information om begagnade bilar och fällor och fel hittar du till exempel i våra tester av begagnade bilar.
3. Provkör bilen
När du fastnat för en bil måste den självfallet provköras, och det är smidigast att göra hos en bilhandlare. Ta en ordentlig tur och känn efter om körställning, ljudnivå, motor, insteg och lastutrymme passar dig och de behov du har.
Tänk också på att stänga av stereon under provkörningen så att du lättare kan höra om ovanliga ljud från motor, växellåda, fjädring eller liknande dyker upp.
4. Köpa bil privat eller hos handlare?
Lås dig inte för det ena eller andra alternativet. Hos en bilhandlare blir köpet tryggare eftersom du oftast får med dig någon form av garanti, men i gengäld kommer du i direkt kontakt med den säljare som kört bilen vid en privat affär.
Här bör också bilen vara billigare, men några löften kan sällan utfärdas, så vida inte bilen i sig själv har kvar några gällande garantier. Minst intressant är att köpa bil av privatpersonen som handlar med bilar ”på fritiden”.
Osäker på om du ska köpa bil privat eller hos bilhandlare? Följ den här guiden.
- Köper du bil av en privatperson får du inga garantier och du har också mindre chans att få ersättning om du upptäcker fel i efterhand. I princip är det bara om säljaren skriftligt i köpeavtalet garanterat något som senare visar sig vara falsk upplysning, som köparen kan kräva ersättning.
- Köper du av bilhandlare har du bättre skydd. För det första ger de nästan alltid någon form av garanti, från en månad upp till ett eller till och med två år. Vanligast är MRF-garantin på tre månader/500 mil.
- Vidare kan du också åberopa konsumentköplagen. Den gäller för alla fel som anses vara ursprungliga. Lagen skyddar konsumenten i tre år efter köpet, men det är under de första två åren som förutsättningarna är bäst. Då ska säljaren bevisa att felet inte var ursprungligt. Resterande tid är bevisbördan omvänd, då ska köparen bevisa att felet fanns vid leveransen.
- Viktigt är också att köparen reklamerar felet när det upptäckts, och senast inom 14 dagar.
5. Undersöka begagnad bil
Det här är det svåraste momentet, men ju fler bilar du granskar, desto mer lär du dig av vad du ska kontrollera extra noga. En bra checklista finns i här nedan.
Plåt och lack
- Undersök bilen i dagsljus. Kolla efter färgskiftningar i lackeringen, ser det ut som om någon eller några delar av bilen är omlackerad?
- Titta längs bilens karossidor, är plåten så slät som den ska vara? Titta runt lister och rutor och även i hjulhus efter färgrester.
- Lyft på gummilisterna runt dörrar och insteg. Öppna alla dörrar och luckor och leta efter översprejningar och svetsskarvar. Lyft på mattor i kupé och i bagageutrymme och leta efter fukt och rost.
Däck och fälgar
- Kolla mönsterdjup på däcken och se till att inget är snedslitet.
Strålkastare och bakljus
- Det ska inte finnas spår av fukt på insidan av lampglasen och de ska inte vara spruckna.
Rutor
- Kolla efter stenskott och repor.
Lås
- Alla dörrar och luckor ska gå att låsa, har bilen fjärrlås kontrollera ändå om nycklarna fungerar i låsen.
- Kolla också att samtliga nycklar finns och att de fungerar. Alla nya bilar levereras med minst två uppsättningar nycklar, ofta tre.
Under huven
- Det ska vara rent och snyggt, inget oljeklet men gärna lite dammigt eftersom ett helt nytvättat motorutrymme kan tyda på att säljaren har något att dölja.
- Kolla nivåer på broms-, servo- och kylvätska.
- Motoroljan ska vara gyllenbrun och eventuell automatolja klarröd. Skruva av oljelocket och leta efter beige eller grått klägg, ett tecken på att det kommer in fukt i oljan. Om det är mycket kan det vara topplockspackningen som har gått sönder och då blir det dyrt.
Under bilen
- Under bilen ska du leta efter oljeläckage från motor och drivlina, oljedropp ger nedslag på besiktningen och är ofta dyra att täta.
- Avgassystemet ska inte vara rostigt eller läcka, det gäller även bromsrören.
Gunga, ryck och dra
- Ryck i hjulen och känn efter glapp, gunga på bilen i alla hörn och känn hur stötdämparna reagerar och lyssna efter knäppningar och gnek. När du släpper ska bilen sluta gunga direkt.
Säten och bälten
- Fungerar alla bälten? Finns alla nackskydd? Hur ser klädseln ut, leta efter fläckar och brännhål. Kolla även klädseln på dörrar och i tak.
Elfunktioner
- Vrid på tändningen. Tänds alla varningslampor? De ska släckas när motorn startas. Alla instrument ska fungera och alla elfunktioner som torkare, elbakruta, fläkt, blinker etc ska fungera.
- Att luftkonditioneringen blåser kallt är viktigt men inte alltid enkelt att kolla. Ofta kan man kolla om AC-pumpen går igång genom att tomgången sänks en aning när man trycker på knappen, men det är ingen garanti för att den fungerar. Att laga en trasig AC kan kosta tiotusentals kronor.
- Att ha rätt är inte samma sak som att få rätt. Skulle säljaren inte avhjälpa felet på det sätt du anser vara befogat kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden. ARN:s beslut är inte bindande för säljaren, men alla handlare som är anslutna till MRF, Motorbranschens Riksförbund, har åtagit sig att följa rekommendationerna.
- Du kan också stämma säljaren i tingsrätten, det gäller även om säljaren är privatperson. Det kan dock bli dyrt och ta lång tid, och även om du vinner i sak går det inte att vara säker på att få ersättning för alla kostnader.
- I samtliga fall med reklamationer är det viktigt att spara all dokumentation, skriftväxlingar, arbetsorder, garantihandlingar, kvitton med mera.
6. Kolla dokumentationen
Serviceboken är en värdehandling. Kontrollera att alla servicebesök är gjorda vid rätt miltal, att eventuella rostskyddskontroller är inprickade och att kamremmen, om bilen har en sådan, är bytt vid rätt milintervall. Tyvärr förekommer förfalskade serviceböcker.
Är du det minsta osäker kan du kontrollera uppgifterna med den verkstad som ska ha utfört servicen. Tänk också på att bilen bör ha varit servad på en auktoriserad verkstad – nödvändigtvis inte märkesverkstaden – om eventuell nybilsgaranti ska fortsätta att gälla.
Se också till att bilens instruktionsbok finns med, och de anvisningar som handlar om extrautrustning, typ ljudanläggningen och billarm.
7. Undersök ägaren
Vid privataffär kan det vara läge att undersöka om bilen verkligen står registrerad på den person som säljer den. Legitimation är tryggt att visa upp för båda parter. Tidigare kunde det vara svårt att fastställa om ägaren till fullo ägde bilen, men numera finns i de flesta fall ett äganderättsförbehåll om bilen är köpt på avbetalning eller om den leasas.
Det går alltså inte att skriva över en bil på en ny ägare utan att kreditgivaren godkänner det.
Ett kvitto från säljaren som visar att han eller hon betalt bilen vid en tidigare affär, eller ett samtal till förra ägaren, ger besked om bilen belastas av en skuld. Det är alltid bra att försöka få kontakt med förra ägaren för att få bakgrundsinformation.
Hos Transportstyrelsen finns en e-tjänst för att söka uppgifter om annat fordon. Skriv in bilens registreringsnummer och följ anvisningarna. Via sms kan Transportstyrelsen leverera namn och adresser på fordonets två senaste ägare.
Lite mer om bilens historik kan också Carfax bidra med till en kostnad. Antalet ägare, godkända besiktningar och fordonsidentifiering finns med bland uppgifterna, dock inte eventuell skadehistorik – uppgifter som försäkringsbolagen håller inne med. Även sajter som Car.info och Biluppgifter har historik om enskilda bilar.
- Går motorn jämnt och tyst på tomgång? Svarar den bra vid gaspådrag? Klarar den att belastas vid låga varvtal?
- Känn på koppling och växellåda. Tar pedalen lagom högt upp och jämnt? Prova alla växlar och var inte för försiktig.
- Bromsa både löst och hårt. Om det vibrerar i bilen och/eller pedalen vid lätt inbromsning är bromsskivorna skadade.
- Kör i olika hastigheter och leta efter vibrationer. Kolla också att bilen inte drar snett, vare sig vid acceleration, jämn fart eller inbromsningar.
- Lyssna efter oljud från fjädringen på ojämnt underlag, bäst är om du hittar ett fartgupp.
8. Pruta på begagnad bil
I bilaffärer ingår så gott som alltid en marginal för prutning. Du kan själv lägga ett bud eller be säljaren att ange sitt lägsta pris. Du kan villkora köpet genom att vara beredd att betala säljarens begärda pris, men under förutsättning att bilen exempelvis förses med nya däck, stereo eller att den är nyservad.
En mindre skada, exempelvis stenskott på vindruta eller lack, är ett givet prutargument.
9. Köpeavtal för begagnad bil
Ett avtal kan vara muntligt eller skriftligt, och det är upp till parterna att bestämma vad det ska omfatta. Bilhandeln har ett standardavtal som blir bindande först när båda parter skrivit under. Om du lägger handpenning före leverans, se till att få kvitto på detta och att ni är överens om vad som händer med pengarna om affären inte kan slutföras.
Huvudregeln är att man inte ska betala bilen förrän vid leverans, om säljaren går i konkurs kan du förlora både pengar och bil.
Vid privataffär det tryggt för båda parter att använda sig av Konsumentverkets köpekontrakt.
10. Leveransen
Se till att ordna försäkringen i förväg. Från det att du tar över bilen är du ansvarig och om det händer något på hemvägen kan det bli problem. Se också till att du får kvitto, oavsett om du köper bilen privat eller hos bilhandlare. Registreringsbeviset om ägarbyte ska skrivas under av båda parter och det är säljarens uppgift att skicka in det till Transportstyrelsen.
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.