1. Plåt och lack
Dagsljus ger bästa förutsättningarna att avslöja en dåligt reparerad krock- eller rostskada. Kolla efter färgskiftningar i lackeringen, ser det ut som om någon eller några delar av bilen är omlackerad? Titta längs bilens karossidor, är plåten så slät som den ska vara? Titta runt lister och rutor och även i hjulhus efter färgrester. Lyft på gummilisterna runt dörrar och insteg. Ã-ppna alla dörrar och luckor och leta efter översprejningar och svetsskarvar. Lyft på mattor i kupé och i bagageutrymme och leta efter fukt och rost.
Skador på stötfångarna kan se mindre allvarliga ut än vad de är. Se till att de sitter rakt och att avståndet till karossen är lika stort överallt. Om inte kan dyra delar bakom plastsköldarna behöva bytas.
2. Rutor
Kolla efter stenskott och repor.
3. Däck och fälgar
Kolla mönsterdjup på däcken och se till att inget är snedslitet, det tyder på problem med hjulupphängningarna eller att bilen körts hårt. Kolla fälgarna efter skador, har bilen törnat emot en trottoarkant kan hjulvinklar och lager ha förstörts. Att laga trasiga aluminiumfälgar är inte billigt heller.
4. Strålkastare och bakljus
Det ska inte finnas spår av fukt på insidan av lampglasen och de ska inte vara spruckna. Det ger nedslag på besiktningen och är ofta dyrt att fixa. Glöm inte att kolla dimljusen i spoilern om sådan finns, de skadas lätt vid kontakter med snödrivor och av stenskott.
5. Lås
Se till att alla dörrar och luckor går att låsa, har bilen fjärrlås kontrollera ändå om nycklarna fungerar i låsen. Att byta trasiga lås är dyrt. Kolla också att samtliga nycklar finns och att de fungerar. Alla nya bilar levereras med minst två uppsättningar nycklar, ofta tre.
6. Under huven
Det ska vara rent och snyggt, inget oljeklet men gärna lite dammigt eftersom ett helt nytvättat motorutrymme kan tyda på att säljaren har något att dölja. Kolla nivåer på broms-, servo- och kylvätska. Motoroljan ska vara gyllenbrun och eventuell automatolja klarröd. Skruva av oljelocket och leta efter beige eller grått klägg, ett tecken på att det kommer in fukt i oljan. Om det är mycket kan det vara topplockspackningen som har gått sönder och då blir det dyrt.
7. Under bilen
Det är alltid bra om du har möjlighet att kolla på bilens underrede. En del mackar har gör-det-själv-hallar med lyftar. Under bilen ska du leta efter oljeläckage från motor och drivlina, oljedropp ger nedslag på besiktningen och är ofta dyra att täta. Avgassystemet ska inte vara rostigt eller läcka, det gäller även bromsrören. Kolla rost och spår efter avåkningar, särskilt om det är en terrängbil du funderar på.
8. Gunga, ryck och dra
Ryck i hjulen och känn efter glapp, gunga på bilen i alla hörn och känn hur stötdämparna reagerar och lyssna efter knäppningar och gnek. När du släpper ska bilen sluta gunga direkt.
9. Säten och bälten
Flytta runt i bilen. Sitter stolarna fast ordentligt, går de att justera som de ska? Fungerar alla bälten? Finns alla nackskydd? Hur ser klädseln ut, leta efter fläckar och brännhål. Kolla även klädseln på dörrar och i tak.
10. Elfunktioner
Vrid på tändningen. Tänds alla varningslampor? De ska släckas när motorn startas. Alla instrument ska fungera och alla elfunktioner som torkare, elbakruta, fläkt, blinker etc ska fungera. Att luftkonditioneringen blåser kallt är viktigt men inte alltid enkelt att kolla. Ofta kan man kolla om AC-pumpen går igång genom att tomgången sänks en aning när man trycker på knappen, men det är ingen garanti för att den fungerar. Att laga en trasig AC kan kosta tiotusentals kronor.
11. Provkörning
Att köra en ny bil på nya vägar kräver mycket uppmärksamhet och det kan vara svårt att upptäcka fel under provkörningen. Ett bra knep är att koncentrera sig på en sak i taget. Börja med drivlinan. Går motorn jämnt och tyst på tomgång? Svarar den bra vid gaspådrag? Klarar den att belastas vid låga varvtal?
Känn på koppling och växellåda. Tar pedalen lagom högt upp och jämnt? Den får inte slira vid acceleration eller snabba nedväxlingar. Prova alla växlar och var inte för försiktig. Om det skrapar vid upp- eller nedväxling är en större renovering troligen på gång.
Bromsa både löst och hårt. Om det vibrerar i bilen och/eller pedalen vid lätt inbromsning är bromsskivorna skadade. Bromsa hårt för att kolla om ABS-bromsarna fungerar. Då SKA det pulsera i pedalen och slå i bromsarna.
Kör i olika hastigheter och leta efter vibrationer. Kolla också att bilen inte drar snett, vare sig vid acceleration, jämn fart eller inbromsningar.
Lyssna efter oljud från fjädringen på ojämnt underlag, bäst är om du hittar ett fartgupp. Många bilar har problem med krängningshämmarstag som glappar och ger ifrån sig ett klonkande ljud.
12. Slitage
Att avslöja en falsk vägmätarställning kan vara svårt. Kolla efter tecken på onormalt slitage på ratt, pedaler och växelspak. Om dessa detaljer ser helt nya ut är det också varningstecken. Är du osäker kan ofta du be en märkesverkstad kolla mätarställningen genom att gå in i bilens huvuddator, men detta är inte möjligt på alla modeller.
13. Fråga!
Sista rådet är det enklaste: Så fort du undrar över något - hör med säljaren. Raka frågor får ofta raka svar. Om det inte är säljaren som kört bilen kan du alltid kontakta föregående ägare med dina funderingar. Adressen får du via Vägverkets bilregister. Och kom ihåg att det inte finns några dumma frågor.*
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.