Om bilens kamrem eller spännrullar går sönder hotar ett dyrbart motorhaveri. Men vem bär ansvaret för att hålla reda på när bytet ska ske - bilägaren eller verkstaden? Peter Jacobsson drabbades av kamremshaveri på sin Skoda Octavia trots att verkstaden servat bilen.
Kamaxelbrott eller trasig spännrulle till kamremmen är den vanligaste orsaken till motorhaverier på moderna bilar. Ett haveri som ofta slutar med en kostsam motorrenovering.
Peter Jacobsson i halländska Åsa hade oturen att råka ut för ett kamremshaveri på sin Skoda Octavia 1,4. I maj servades hans bil av Toveks bil i Varberg. I augusti, när bilen rullat drygt 14 000 mil, havererade motorn.
- Bilen stannade och jag ringde efter bärgning. Först trodde jag att motorproblemet berodde på något elfel. Men på verkstaden sa de att spännrullen till kamremmen brustit och att topplock och kolvringar tagit skada i motorn, säger Peter Jacobsson.
Verkstadens första förslag var att byta motorn till en begagnad utbytesmotor, vilket skulle kosta cirka 45 000 kr. Senare ändrade sig verkstaden och ville istället byta ut de skadade delarna i motorn, kolvringar, kuggrem och topplock. Det skulle från början kosta 30 000 kr, men Peter Jacobsson erbjöds rabatt och ett pris på 26 000 kr.
Minns inget erbjudande
Enligt verkstaden hade Peter Jacobsson avböjt att byta kamrem och spännrulle. Något som han själv inte minns att han fått erbjudande om.
- Jag har inte vetat om att det fanns en kamrem på bilen och att man måste byta den, säger han. Verkstaden visade mig en oklar och osignerad notering i arbetsordern, men inget står skrivet i serviceboken eller på fakturan. När jag ifrågasatte värdet av deras notering hävdade verkstaden att de inte fått några tydliga instruktioner från tillverkaren när kamrem och spännrullar ska bytas.
Enligt Toveks bil skulle byte av kamrem och spännrullar kosta mellan 8 000 och 9 000 kr.
- Vi har en notering på att han avböjt ett byte. En del kunder tycker att det är förskräckligt dyrt att byta kamrem så de hickar till över kostnaden. Men det kan bli ännu dyrare om något går sönder, då kör bilägaren på egen risk. I det här fallet kan inte vi ta ansvar för kundens dåliga minne, säger Göran Nilsson, servicechef på Toveks bil.
Enligt Konsumentverket och VW:s kundservice är det vanligt att man dokumenterar att kunden inte vill byta kamrem, antingen i servicebok eller på faktura. Varför har inte ni gjort det?
- Jag vet inte. Jag kan inte svara på det. Vi har en notering om prisuppgift men vet inte varför kunden inte har fått något skrivet på det, säger Göran Nilsson.
Har ni kontrollerat kamremmen på den här bilen?
- Nej, eftersom det inte stod med i serviceprotokollet så har vi inte det. Däremot har vi rekommenderat kunden att byta spännrullar.
"Kunden måste ha ansvar"
Generalagenten Skoda hävdar att det visst finns instruktioner från tillverkaren vad gäller byte av kamrem. Hur ser du på det?
- Det får stå för dem i så fall. Vi har inte sett några intervaller i det serviceprotokoll som finns i våra datorer. Vi har rekommenderat ett byte ändå men kunden har avböjt enligt våra noteringar. Kunden måste ju ha ansvar för sin bil och borde ha hört ett oljud från motorn innan haveriet. Det är ett lager som går sönder och sliter av kamremmen, det borde höras när man kör, säger Göran Nilsson.
- Jag är som bilägare okunnig om vilken service på bilen som ska utföras och när, säger Peter Jacobsson. Det trodde jag var verkstadens uppgift att veta. Varför ska man annars anlita en verkstad som säger att de har fullständig service?
Otydliga regler
Reglerna för vem som är ansvarig för hur en bil ska skötas är otydliga. Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden (ARN) gör olika bedömningar. Enligt ARN är det den som har serviceboken som bäst vet hur bilen ska skötas. Det brukar vara bilägaren.
Flera fall där bilägare råkat ut för kamremshaverier har varit uppe för bedömning i nämnden. I regel handlar det om fall där bilägaren trott att kamremsbyte ingår i den vanliga servicen. Det gör det inte och sådana fall brukar få avslag i nämnden. Bilägaren får då betala kostnaderna för kamremshaveriet själv.
Konsumentverkets jurist, Johan Adamsson, säger:
- Ansvaret för hur bilen sköts är svår att lägga över på någon annan än bilägaren. Samtidigt är verkstaden skyldig att utföra sitt arbete på ett fackmannamässigt sätt och kunden har rätt att förlita sig på att så sker. Verkstaden måste kunna bevisa att kunden nekar till en reparation av det här slaget. Det faktum att tillverkaren har rekommendationer för hur kamremsbyte ska ske, även om inte verkstaden säger så, bör väga oerhört tungt när man avgör det här.
"Försöka hitta lösning"
Hos generalagenten Skoda Auto Sverige tycker PR-ansvarige Henrik Svensson att det är konstigt att verkstaden inte känner till intervallet för kamremskontroll.
- Det ingår i ett paket att vid 12 000 mil kontrollera kamrem och spännrullar. Om inte verkstaden har gjort det så har de missat en punkt i servicen. Det här är en olycklig situation där ord står mot ord. Vi ska försöka reda ut det här tillsammans med Toveks bil för att på något sätt stödja kunden. Exakt vad lösningen blir vet jag inte, men vi ska försöka göra så att båda parter blir nöjda, säger han.
Fotnot: Peter Jacobsson har anmält verkstaden Toveks bil i Varberg till Allmänna reklamationsnämnden. ARN har inte tagit något beslut i frågan.
Peter Jacobsson i halländska Åsa hade oturen att råka ut för ett kamremshaveri på sin Skoda Octavia 1,4. I maj servades hans bil av Toveks bil i Varberg. I augusti, när bilen rullat drygt 14 000 mil, havererade motorn.
- Bilen stannade och jag ringde efter bärgning. Först trodde jag att motorproblemet berodde på något elfel. Men på verkstaden sa de att spännrullen till kamremmen brustit och att topplock och kolvringar tagit skada i motorn, säger Peter Jacobsson.
Verkstadens första förslag var att byta motorn till en begagnad utbytesmotor, vilket skulle kosta cirka 45 000 kr. Senare ändrade sig verkstaden och ville istället byta ut de skadade delarna i motorn, kolvringar, kuggrem och topplock. Det skulle från början kosta 30 000 kr, men Peter Jacobsson erbjöds rabatt och ett pris på 26 000 kr.
Minns inget erbjudande
Enligt verkstaden hade Peter Jacobsson avböjt att byta kamrem och spännrulle. Något som han själv inte minns att han fått erbjudande om.
- Jag har inte vetat om att det fanns en kamrem på bilen och att man måste byta den, säger han. Verkstaden visade mig en oklar och osignerad notering i arbetsordern, men inget står skrivet i serviceboken eller på fakturan. När jag ifrågasatte värdet av deras notering hävdade verkstaden att de inte fått några tydliga instruktioner från tillverkaren när kamrem och spännrullar ska bytas.
Enligt Toveks bil skulle byte av kamrem och spännrullar kosta mellan 8 000 och 9 000 kr.
- Vi har en notering på att han avböjt ett byte. En del kunder tycker att det är förskräckligt dyrt att byta kamrem så de hickar till över kostnaden. Men det kan bli ännu dyrare om något går sönder, då kör bilägaren på egen risk. I det här fallet kan inte vi ta ansvar för kundens dåliga minne, säger Göran Nilsson, servicechef på Toveks bil.
Enligt Konsumentverket och VW:s kundservice är det vanligt att man dokumenterar att kunden inte vill byta kamrem, antingen i servicebok eller på faktura. Varför har inte ni gjort det?
- Jag vet inte. Jag kan inte svara på det. Vi har en notering om prisuppgift men vet inte varför kunden inte har fått något skrivet på det, säger Göran Nilsson.
Har ni kontrollerat kamremmen på den här bilen?
- Nej, eftersom det inte stod med i serviceprotokollet så har vi inte det. Däremot har vi rekommenderat kunden att byta spännrullar.
"Kunden måste ha ansvar"
Generalagenten Skoda hävdar att det visst finns instruktioner från tillverkaren vad gäller byte av kamrem. Hur ser du på det?
- Det får stå för dem i så fall. Vi har inte sett några intervaller i det serviceprotokoll som finns i våra datorer. Vi har rekommenderat ett byte ändå men kunden har avböjt enligt våra noteringar. Kunden måste ju ha ansvar för sin bil och borde ha hört ett oljud från motorn innan haveriet. Det är ett lager som går sönder och sliter av kamremmen, det borde höras när man kör, säger Göran Nilsson.
- Jag är som bilägare okunnig om vilken service på bilen som ska utföras och när, säger Peter Jacobsson. Det trodde jag var verkstadens uppgift att veta. Varför ska man annars anlita en verkstad som säger att de har fullständig service?
Otydliga regler
Reglerna för vem som är ansvarig för hur en bil ska skötas är otydliga. Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden (ARN) gör olika bedömningar. Enligt ARN är det den som har serviceboken som bäst vet hur bilen ska skötas. Det brukar vara bilägaren.
Flera fall där bilägare råkat ut för kamremshaverier har varit uppe för bedömning i nämnden. I regel handlar det om fall där bilägaren trott att kamremsbyte ingår i den vanliga servicen. Det gör det inte och sådana fall brukar få avslag i nämnden. Bilägaren får då betala kostnaderna för kamremshaveriet själv.
Konsumentverkets jurist, Johan Adamsson, säger:
- Ansvaret för hur bilen sköts är svår att lägga över på någon annan än bilägaren. Samtidigt är verkstaden skyldig att utföra sitt arbete på ett fackmannamässigt sätt och kunden har rätt att förlita sig på att så sker. Verkstaden måste kunna bevisa att kunden nekar till en reparation av det här slaget. Det faktum att tillverkaren har rekommendationer för hur kamremsbyte ska ske, även om inte verkstaden säger så, bör väga oerhört tungt när man avgör det här.
"Försöka hitta lösning"
Hos generalagenten Skoda Auto Sverige tycker PR-ansvarige Henrik Svensson att det är konstigt att verkstaden inte känner till intervallet för kamremskontroll.
- Det ingår i ett paket att vid 12 000 mil kontrollera kamrem och spännrullar. Om inte verkstaden har gjort det så har de missat en punkt i servicen. Det här är en olycklig situation där ord står mot ord. Vi ska försöka reda ut det här tillsammans med Toveks bil för att på något sätt stödja kunden. Exakt vad lösningen blir vet jag inte, men vi ska försöka göra så att båda parter blir nöjda, säger han.
Fotnot: Peter Jacobsson har anmält verkstaden Toveks bil i Varberg till Allmänna reklamationsnämnden. ARN har inte tagit något beslut i frågan.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Køp bil utan kamrem! Dom fins.
8000-9000 för kamrems byte - ett jobb som tar max ett par timmar
det är ocker, men värkstäderna vet att det måste göras så dom passar på och flår folk levande!!Samma sak med försäkrings reparationer- skyhöga priser som till sist drabbar vanligt folk.!!!
Jag bytte drivrem på min Renault Kango och även spännrullen.
Efter 5 mil gick den av pga skadat lager i generatorn.
Bilia tar inget ansvar för det inträffade.
Det här är helt klart kundens eget fel. Kollar man inte upp hur bilen ska skötas så får man fan skylla sig själv. Att ens Vi Bilägare tar upp det är sorgligt.
Bättre dom tar upp där servicen skötts som den skall och sen att verkstaden inte tar ansvar.
Detta är inte första eller sista gången som verkstäder inte tar sitt ansvar Om man lämnar in bilen på akturiserad verkstad så SKALL dom verkligen dokumentera att KUNDEN avböjt byte
En bil som gått över tiden/milen för kamremsbytte är i princip okörbar=osäljbar
Ja fy sjutton, värkstäder skall man akta sig för, blir ju dyrt med Alvedon. Bättre att serva bilen på en verkstad!
Köp inte en bil med kamrem, det finns kvalitetsmärken med kedja som håller bilens livslängd ut.
Det är skandal att bilägare ska punga ut med tusenlappar vid service för att biltillverkarna ska spara några kronor vid tillverkningen.
Det finns även exempel där remmen gått av i förtid, så tillverkarna tvingast sänka intervallet (Opel och Alfa Romeo).
Alla VW bilar har dessvärre rem, även dyra AUDI.
Är bilägaren i det här fallet politiker? Låter så då han inte vill ta personligt ansvar för sitt agerande. När man tar sitt körkort lär man sig bl.a. lite om bilens tekniska uppbyggnad. Normalt sett finns det en instruktionsbok med till bilen där serviceintervallerna står och vad som bör göras vid servicetillfällena. Hur gör man med allt annat som man äger och inte sköter det som man ska? Om man inte vattnar blommorna dör dom. Åker man tillbaka till butiken och klagar då också? tycker att Vi Bilägare också borde lyssna till det sunda förnuftet ibland och inte bara på gnällspikarna som gör sina misstag och inte vill stå för det. Jag har kört haveri på många motorer, mest för att dom har varit trimmade och jag kört därefter, men inte klagat hos någon biltillverkare för det. Jag har gjort en sak och tagit konsekvenserna av mitt handlande.
Jag hoppas också ayy Allmänna reklamationsnämnden också inser att verkstaden INTE har ansvaret över bilägarens agerande.
Har man bil får man faktiskt acceptera att det kostar pengar att underhålla bilen. Ingen har sagt att det är gratis att ha bil.
Finns buss om man inte vill ha kostnader för att ha bil!
Det är ju naturligtvis korkat att inte sätta sig in i de serviceåtgärder som ska utföras på bilen och samtidigt är det ju oförsvarligt att vara så ointresserad att man fullständigt ignorerar bilens konstruktion.
Men det är ändå svagt att inte verkstaden i samband med service informera kunden om nödvändigheten med att byta kamrem.
Sedan är det ju skandal att fortsätta att tillverka dessa motorer för att spara några kronor.
Det finns ju många tillverkare som använder andra system för kamaxeldrivning och det finns tillverkare som aldrig fallit för frestelsen med gummisnoddar.
De flesta nya motorer som konstrueras har kedjedrift.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.