Blåljusen reflekteras i den gulmålade huven och på skyltarna längs vägen. Det är snöslaskigt. Och det går fort. Ambulansen störtar fram i 110 och är precis på väg att göra en omkörning med tre bilar i bredd – då fryser bilden.
– Marginalerna i den här situationen är väldigt små, säger Pontus Albertsson som stoppat filmen med ett musklick. Skulle den mötande bilen få ett litet kast så hinner inte utryckningsföraren göra något åt det. I den här hastigheten har vi kanske en dödsolycka, en mycket farlig situation.
Sömlöst glider Pontus Albertsson in i rollen som handledare, den som ska analysera körningen tillsammans med föraren.
– Ger lagstiftningen stöd för utryckningsförare att köra på det här sättet? Lagstiftningen säger: du får bryta mot trafikregler, men du ska göra det med särskild försiktighet. Har du visat särskild försiktighet i den här situationen?
Föraren – i det här fallet en mindre erfaren chaufför – får titta på sin utryckningsfilm och sedan förklara hur han tänkt och motivera varför han kört som han kört. Handledaren ställer frågorna: skulle du göra någonting annorlunda nästa gång? Vad tar du med dig?
Så går det till när ambulansen i Umeå använder DART (Driver Assist Record Tool), resultatet av ett treårigt projekt som avslutades i somras. Projektledaren Pontus Albertsson, forskare på Akut- och katastrofmedicinskt centrum vid Norrlands Universitetssjukhus, menar att filmerna svart på vitt visar hur förare hanterar olika situationer.
– Förarna kan inte slingra sig eller skylla på någon annan. Som en förare sa: du har din film, det är din, du kommer inte undan, säger Pontus Albertsson som själv rattat ambulans i 17 år.
DART används nu i den löpande verksamheten med kameror installerade i tre ambulanser, två i Umeå och en i Skellefteå. När föraren sätter sig i ambulansen registreras han eller hon via en bricka i byxfickan och när blåljusen slås på aktiveras också kameran innanför vindrutan. Tillbaka på stationen skickas filmen till en server och via internet kan man sedan titta på utryckningen.
Det hela går ut på att lära sig från egna insikter, något som skiljer sig väsentligt från ambulanssjukvårdens traditionella skolning i bilkörning. Pontus Albertsson berättar att utbildningen fram till början av 2000-talet var koncentrerad till körbanor där man övade undanmanövrar i hög fart.
– Droppen som fick bägaren att rinna över var när vi provocerade en ambulans så mycket att vi välte på en halkbana. Då drog ledningen öronen åt sig och tänkte över om man satsade på rätt utbildning. Då föddes tanken på en alternativ utbildning, säger Pontus Albertsson.
Knappt två kilometer från huvudentrén till Norrlands Universitetssjukhus finns Umeås ambulansstation. En av stationens mer erfarna förare är Tommy Åberg, som kört utryckning sedan 1981.
– Tittar du på dina filmer så blir du medveten om misstag och saker som du kunde ha gjort bättre, även om du inte vill erkänna det just då, säger han och påpekar att han blivit mer uppmärksam bara av vetskapen om kameran.
– Jag upplever att man blivit mer medveten om vilka risker man utsätter sig för. Jag har tänkt leva livet ut, inte satsa mitt liv bakom ratten på en ambulans bara för att jag ska skynda mig fram någonstans. För det är ju så, det är bättre att komma två minuter senare än att inte komma alls.
Hur utvärderade ni utryckningar tidigare?
– Vi har inte utvärderat utryckningar tidigare. Skillnaden är enorm från det att vi fick kameran i bilen, konstaterar Tommy Åberg.
Erik Nordhall, avdelningschef på ambulansen i Umeå, tycker att den största förtjänsten är att körningen kommit upp till diskussion.
– Det är väldigt laddat att påpeka för någon hur den kör. Den som säger något annat vill jag hävda ljuger. Alla bilförare skulle må bra av att köra med kamera, men framför allt vi som kör professionellt, säger han och försäkrar att förarna i fortsättningen ska ha regelbundna utvecklingssamtal med blåljusfilmer.
Förarna som var inblandade i det ursprungliga projektet har i en utvärdering beskrivit att de blivit bättre på att anpassa hastigheten och dessutom mer medvetna om riskerna i trafiken. Pontus Albertsson igen:
– Du måste ta jättestora risker för att tjäna tid och den tiden du tjänar är så liten att det inte värt det, det är den största lärdomen.
Nu arbetar Pontus Albertsson med att ta fram en ny utbildningsplan för utryckningsförare i Västerbotten. I den kommer DART få en central roll, både i utbildningen av nya förare och i fortbildningen. Utöver blåljusförare kan systemet också komma till nytta för andra yrkesförare.
– Man kan ju ha en utbildning med annan pedagogik, men det som varit så kraftfullt är att det här visar förarnas riktiga filmer, filmer från verkligheten, inga påhittade situationer, säger Pontus Albertsson.
– I förlängningen hoppas vi att man kan minska antalet olyckor.
Vad hände då med ambulansen, den i ”skräckexemplet”? Jo, den här gången gick det bra. Utryckningen skenade vidare. Vad händer nästa gång?
» Utryckningsfordon orsakar årligen ett tiotal trafikolyckor utan att vara direkt inblandade, så kallade svallvågskrascher, enligt en studie från Norrlands Universitetssjukhus. Rapporten omfattar 63 olyckor under åren 2003–2008 och bygger på uppgifter från polis och sjukvård.
» Sex av tio svallvågskrascher inträffar i korsningar när ett fordon bromsar för att släppa förbi utryckningsfordon och då kolliderar med ett annat fordon eller blir påkört bakifrån. Ambulans är inblandad i hälften av fallen, polis står för en fjärdedel och brandkår för en sjättedel. Skillnaden kan förklaras med att ambulans genomför flest körningar och därför exponeras mest i trafiken.
» Under perioden 2003–2008 var ambulanser inblandade i 110 krascher, fyra personer omkom. Statistik för samtliga blåljusfordon saknas.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det vore väl på sin plats att skapa en ny trafiklag som säger att all trafik ska köra åt sidan och stanna när ett utryckningsfordon närmar sig! Jag har blivit vittne till när privatbilar t.o.m har kappkört med brandbilar! Använd kameran till att notera bilnumret på bilen framför som inte lämnar plats! Så sker i USA och även Tyskland!
Att det ska vara så svårt att titta i backspegeln. Att det ska vara så svårt att fatta rätt beslut när man ser ett blåljus i bakrutan. Att vissa bilister ökar farten vid fel tillfällen är lika vanligt som panikbromsning.
Tycker faktiskt inte det är uttryckningsfordonens fel. När jag kör så känns det ibland som om hälften av förarna inte vet att det finns en backspegel alternativt tror att de äger ytterfilen oavsett vem som kommer.
Jag kan se utryckningsfordonen blinka lång tid innan de är framme och har flyttat på mig innan de är hos mig. Men likväl är det alltid en eller flera idioter som blir totalt överraskade när blåljusen håller på att köra upp i röven på dem.
Kan man inte bötfälla folk retroaktivt för att inte ha flyttat på sig för utryckningsfordon istället? Vi använder ju fartkameror? Polisens kameror funkar ju också som bevis. Varför inte ambulans och brandkår då? Det blir ju ganska uppenbart i en kamera när en förare inte är uppmärksam.
Dvs. Den dagen du eller någon närstående avlider med någon minuts mellanskillnad pga "fri väg" eller "väg med massa idioter"... då kanske man tycker att en sån lag är ganska bra. Det skulle iaf få folk att uppmärksamma blåljus bättre.. Precis som folk saktar ner för fartkameror.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.