Kring sekelskiftet var Mitsubishi näst efter Toyota det asiatiska märke som sålde bäst i Sverige. Nu för Mitsubishi en mer tynande tillvaro och har med en markandsandel på knappt en procent passerats av så gott som samtliga asiatiska konkurrenter. Ett ekonomiskt reningsbad och bilbrist är huvudorsaker till kräftgången.
Mitsubishi är det märke som fallit tillbaka allra mest i Vi Bilägares lojalitetsenkät. Jämfört med fjolåret är poängen tio procent lägre.
Det finns förklaringar till Mitsubishis tapp, ekonomiproblem, sparprogram och rekonstruktion av organisationen har tydligt påverkat märkets ställning. Få saluförda bilmodeller, framför allt i Golf- och mellanklass, har fått kunderna att bli mer illojala.
Tidigare sålde Mitsubishi bilar som Galant, Carisma och lilla smarta Space Star - modeller som inte längre finns tillgängliga på nybilsmarknaden och som inte heller har ersatts. När ägarna till dessa bilar velat byta upp sig till nyare årsmodeller har Mitsubishi inte haft något att erbjuda. Att försöka locka dessa kunder med fyrhjulsdrivna suven Pajero eller minibussen Grandis har varit dömt att misslyckas. Inte undra på att tidigare Mitsubishiägare ledsnat och gått till konkurrenterna.
"Enorm potential"
11 maj övertog SC Auto Sweden AB agenturen från Mitsubishi Europe och från 1 augusti heter den nya vd:n Thomas Holm, tidigare verksam hos Peugeot.
-Det här känns som en fantastisk utmaning. Innan jag tog jobbet kollade jag av med mina vänner och bekanta vad Mitsubishi stod för och ingen kunde säga något negativt om varumärket. Just att Mitsubishi är ett starkt och välkänt varumärke är en enorm potential som vi måste utnyttja när vi ska gå vidare.
När Mitsubishi nu finns under holdingbolaget SC Motors AB:s flagg hamnar man också i samma organisation som Hyundai Bilar AB. En flytt till de lokaler som Hyundai använder i Upplands Väsby är trolig.
- Vi har samma importör, men vi är två separata bolag. Självfallet ska vi också fortsätta att konkurrera med varandra, förtydligar Thomas Holm.
Ny version av Lancer
Nya Mitsubishiorganisationen har mycket att jobba med. Det handlar inte bara om att återskapa förtroende hos kunderna utan också att förbättra relationerna till återförsäljarna. På grund av minskade volymer har antalet återförsäljare minskat från 70 till blott 54 i dag - och alla dessa kvarvarande återförsäljare skriker efter nya spännande modeller, helst också med miljöinriktning.
- Privatbilsmarknaden i Sverige förändrades i höstas när regeringen införde miljölbilspremier och tyvärr släpar Mitsubishi efter i det avseendet, frånsett att vi också kan erbjuda dieselmotorer med partikelfilter på de flesta av våra modeller. Men det finns en miljöstrategi från allra högsta ort.
Den lansering som närmast är aktuell är nya Lancer som är större än föregångaren och som enligt Mitsubishi nu blir att räkna med som en mellanklassare. Fyradörrars- och femdörrarsversionerna, dock ingen kombi, börjar säljas i vår. Vidare ligger Mitsubishi i startgroparna för att lansera en riktig småbil - med beteckningen I (i betydelsen jag på engelska), men när den kommer till Sverige är osäkert.
Thomas Holm hoppas att ett bättre produktflöde, ny och spännande design och den starka varumärkeskopplingen ska få Mitsu-bishi på fötter igen.
- Redan nu har vi bra garantier, men det är klart att vi alltid sneglar på vad konkurrenterna gör, säger Tomas Holm. Utökade begagnatgarantier är bland annat något som vi diskuterar.
Fotnot: Vid halvårsskiftet noterades Mitsubishi för en marknadsandel på 1,01 procent. År 2000 hade Mitsubishi en marknadsandel på 3,13 procent. Bäst säljande modell i dag är Mitsubishi Colt, 58:e plats i försäljningsstatistiken, följd av Outlander, 76:e, Lancer, 100:e, Grandis, 118:e och Pajero, 144:e.
Det finns förklaringar till Mitsubishis tapp, ekonomiproblem, sparprogram och rekonstruktion av organisationen har tydligt påverkat märkets ställning. Få saluförda bilmodeller, framför allt i Golf- och mellanklass, har fått kunderna att bli mer illojala.
Tidigare sålde Mitsubishi bilar som Galant, Carisma och lilla smarta Space Star - modeller som inte längre finns tillgängliga på nybilsmarknaden och som inte heller har ersatts. När ägarna till dessa bilar velat byta upp sig till nyare årsmodeller har Mitsubishi inte haft något att erbjuda. Att försöka locka dessa kunder med fyrhjulsdrivna suven Pajero eller minibussen Grandis har varit dömt att misslyckas. Inte undra på att tidigare Mitsubishiägare ledsnat och gått till konkurrenterna.
"Enorm potential"
11 maj övertog SC Auto Sweden AB agenturen från Mitsubishi Europe och från 1 augusti heter den nya vd:n Thomas Holm, tidigare verksam hos Peugeot.
-Det här känns som en fantastisk utmaning. Innan jag tog jobbet kollade jag av med mina vänner och bekanta vad Mitsubishi stod för och ingen kunde säga något negativt om varumärket. Just att Mitsubishi är ett starkt och välkänt varumärke är en enorm potential som vi måste utnyttja när vi ska gå vidare.
När Mitsubishi nu finns under holdingbolaget SC Motors AB:s flagg hamnar man också i samma organisation som Hyundai Bilar AB. En flytt till de lokaler som Hyundai använder i Upplands Väsby är trolig.
- Vi har samma importör, men vi är två separata bolag. Självfallet ska vi också fortsätta att konkurrera med varandra, förtydligar Thomas Holm.
Ny version av Lancer
Nya Mitsubishiorganisationen har mycket att jobba med. Det handlar inte bara om att återskapa förtroende hos kunderna utan också att förbättra relationerna till återförsäljarna. På grund av minskade volymer har antalet återförsäljare minskat från 70 till blott 54 i dag - och alla dessa kvarvarande återförsäljare skriker efter nya spännande modeller, helst också med miljöinriktning.
- Privatbilsmarknaden i Sverige förändrades i höstas när regeringen införde miljölbilspremier och tyvärr släpar Mitsubishi efter i det avseendet, frånsett att vi också kan erbjuda dieselmotorer med partikelfilter på de flesta av våra modeller. Men det finns en miljöstrategi från allra högsta ort.
Den lansering som närmast är aktuell är nya Lancer som är större än föregångaren och som enligt Mitsubishi nu blir att räkna med som en mellanklassare. Fyradörrars- och femdörrarsversionerna, dock ingen kombi, börjar säljas i vår. Vidare ligger Mitsubishi i startgroparna för att lansera en riktig småbil - med beteckningen I (i betydelsen jag på engelska), men när den kommer till Sverige är osäkert.
Thomas Holm hoppas att ett bättre produktflöde, ny och spännande design och den starka varumärkeskopplingen ska få Mitsu-bishi på fötter igen.
- Redan nu har vi bra garantier, men det är klart att vi alltid sneglar på vad konkurrenterna gör, säger Tomas Holm. Utökade begagnatgarantier är bland annat något som vi diskuterar.
Fotnot: Vid halvårsskiftet noterades Mitsubishi för en marknadsandel på 1,01 procent. År 2000 hade Mitsubishi en marknadsandel på 3,13 procent. Bäst säljande modell i dag är Mitsubishi Colt, 58:e plats i försäljningsstatistiken, följd av Outlander, 76:e, Lancer, 100:e, Grandis, 118:e och Pajero, 144:e.
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag hade en galant kombi -99:a och mitsubishi hade ingen ny galant att kommma med så jag köpte peugeot 307 sw istället. Det enda jag hittade var en amerikask galant som jag tror var en pontiac som man gjort till en mitsubishi. / Mats-Nässjö.
Jag hade en Galant-99 GDI och skulle byta den 03 det blev en peugeot 307-sw istället men ingen av dessa bilar var särsillt bra kvalitetsmässigt och jag har nu en V50 som har fungerat utan problem trots att den ligger dåligt till på M,s lista..Finns fortfarande ingen Mitsubishi som skulle passa mig och nu är det snart slut på 2007.
Er den glade ejer af Mitsubishi Carisma årgang 2003 og har med interesse - og sorg noteret, at der ikke findes en afløser for Carisma. Det er en utrolig pålidelig og ikke mindst smuk vogn, som kun har givet mig gode oplevelser på landevejen til og fra Sverige. Håber der bliver lavet en afløser snarest. Venlig hilsen leif Jessen Danmark
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.