Myndigheter använder ofta landets halkbanor. Här en Ford Transit Mk2 från Posten på Gillingebanan norr om Stockholm. Foto: Anders Enarsson/postmuseum

Nästa artikel
Halkprovet fyller 50 år – men gav fler olyckor
Reportage

Halkprovet fyller 50 år – men gav fler olyckor

Publicerad Igår 19:10

Myndigheter använder ofta landets halkbanor. Här en Ford Transit Mk2 från Posten på Gillingebanan norr om Stockholm. Foto: Anders Enarsson/postmuseum

Utbildning mot halkolyckor började införas 1975. En utbildning som senare skulle stöpas om då den skapade en övertro hos eleverna. I dag är målet att inte sladda över huvud taget.

Ta del av allt material – specialerbjudande just nu!

Det här är en låst artikel. Logga in för att fortsätta läsa.

Digital prenumeration

Ta del av allt material – specialerbjudande just nu!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du bli Premium-medlem eller logga in om du redan har ett konto.

Tillgång till alla artiklar
Digital tidning ingår
Exklusivt nyhetsbrev

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.