Nästa artikel
Fyra bränslepumpar på 9 000 mil till Opel Vectra
Konsument

Fyra bränslepumpar på 9 000 mil till Opel Vectra

Publicerad 5 november 2012 (uppdaterad 20 november 2012)
Opel har har problem med bränslepumpar till Vectra 2,2. Det har Vectraägaren Hans Thunberg i Kungsör fått erfara. Han har fått byta tre bränslepumpar på sin Opel Vectra – innan bilen gått 9 000 mil.

Opel är väl medvetna om problemet med tryckregulatorerna till bränslepumparna. Det är bilar med Opels 2,2-liters motor, som främst återfinns i Vectra, som har drabbats. Drygt 3 000 bilar i Sverige ska vara berörda, enligt Opel.

Under drygt två år, från februari 2010 till mars 2012, hade märket en servicekampanj på bränslepumpar. Enligt Opel ska dessa ha bytts kostnadsfritt på märkesverkstäderna.

Men problemen med bränslepumparna verkar inte vara över ännu. Hans Thunberg i Köping är en av de drabbade bilägarna. Hans Opel Vectra 2,2 från 2004 är nu inne på fjärde bränslepumpen – på mindre än 9 000 mil.

– Jag tycker att Opel har en undermålig produkt eftersom jag har fått byta bränslepump så pass ofta, säger Hans Thunberg. Den första bränslepumpen gick sönder redan vid 4 500 mil, den andra byttes vid 5 900 mil och den tredje är bytt nyligen. Det är nu fjärde bränslepumpen som jag är inne på. Om jag fått byta en bränslepump på de här milen må det vara hänt, men tre gånger är för mycket.

GM-verkstaden Motor-Nilsson i Köping bekräftar för Vi Bilägare att bränslepumpar till Vectra har gått sönder på flera bilar i distriktet. Bara nu under sommaren har den verkstaden haft två, tre Vectra med bränslepumpfel.

– Det finns risk för det här felet om man kör på 95-oktanig bensin, säger Bengt Persson, verkstadschef på Motor-Nilsson. Därför ska man helst köra på 98 oktan istället, då minskar risken för att få problem.

– De flesta kunderna märker av det här först när motorlampan börjar lysa och bilen går ryckigt. Då kommer de hit till oss.

Även en annan verkstad, Meca-anslutna Krisat bil i Arboga, har haft flera Vectra inne för byte av bränslepump.

– Många Vectra har haft de här problemen och en del har fått byta bränslepump mer än en gång, säger Fredrik Alstal, verkstadsägare.

Och det är inga direkt billiga åtgärder för bilägarna. Ett byte av bränslepump med filter kan kosta 9 000–10 000 kronor och en tryckregulator ytterligare 2 000 kr. Dessutom tillkommer ofta felsökning och återställande av felkoder för motorlampan för omkring en tusenlapp. Det innebär kostnader på uppåt 13 000 kr – kanske ännu dyrare om verkstadens timpeng är hög.

Men de främsta kostnaderna handlar om reservdelar. Själva bytesjobbet är inte speciellt tidskrävande och därför inte den stora kostnaden.

– Opel borde ha en kraftig rabatt på bränslepumpar eftersom man måste byta så ofta, tycker Hans Thunberg, som haft omkring tio Opelbilar i följd. De här problemen har jag inte haft på någon annan modell.

Än så länge har han lyckats undvika att personligen betala för pumpbytena. De två första pumpbytena tog maskinskadeförsäkringen hand om. Det tredje pumpbytet har han fått delvis på goodwill, delvis på reklamation.

– Vi har tre års reklamationsrätt och den gäller även saker som man fått på garanti, enligt Konsumentverket, säger Hans Thunberg. Om ursprungsfelet kvarstår har man inte åtgärdat problemen långsiktigt. Senaste bränslepumpen höll mindre än tre år och för min del klarade jag mig undan betalning med några dagars marginal.

– Prisbilden på bränslepumpar varierar beroende på motor och en pump till en mindre vanlig motor kan ha ett högre pris än en pump till en mer frekvent motor, säger Annicka Troedsson, informationschef på Opel Sverige.

Verkstäder tycker att  Vectraägarna att köra på 98 oktan. Är det Opels officiella ståndpunkt också?

– Ja, det stämmer. Ägarna av 2,2-litersmotorn ska tanka 98 oktan efter ändring av inblandning av etanol i bränsle med 95 oktan, säger Annicka Troedsson.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-05 09:47
1storstark

Skitsnack från Opel. Andra bilar har fungerande pumpar, även de som bara går på E85. Opel - ta er underleverantör i örat och se till så att bilägarna får fungerande grejer!

#2 • Uppdaterat: 2012-11-05 10:47
Roger Skagerström

Hur kan oktantalet påverka pumpen? Måste ju vara nåt i styrsystemet som överbelastar den om det är 95 oktan...

#3 • Uppdaterat: 2012-11-05 10:57
1storstark

Jag har för mig att det är mera etanol i 95 oktan. Men SAAB och andra bilar, som går att köra på E85 har fungerande pumpar, så opel försöker bara slingra sig.

#4 • Uppdaterat: 2012-11-05 11:05
trasten

Nu gäller detta högtryckspumpen! Det senaste jag hörde var att det släppte legering i bränslerailen som kunde sätta sig på olika ställen..

#5 • Uppdaterat: 2012-11-05 11:35
Lars58

Som trasten säger är det högtryckspumpen, som förekommer endast på 2,2 Direkt motorerna. Men självklart ska pumpen modifieras så att den fungerar utan att behöva tanka 98 oktan.

#7 • Uppdaterat: 2012-11-05 15:14
Roger Skagerström

Högtryckspump alltså.

BMW med N53-motorn har haft problem med den med. Som jag fattar det i det fallet så ska det vara så att den går till sina sälla jaktmarker när pumpen som sitter i tanken inte hinner pumpa fram bränsle innan högtryckspumpen går igång. Vet dock inte för det har hänt under färd för vissa. Min bil är den bytt på en gång iallafall, det vet jag. Precis när de kom så var det folk som fick byta 2,3 eller till och med 4 gånger. BMW bytte pumpmodell varje gång (nytt artikelnummer). Vissa kom inte längre än ett par hundra mil med ny bil innan den skar. Min var tydligen bytt vid 1900 mil.

Kanske ett vanligt problem för bilar med direktinsprutning?

#8 • Uppdaterat: 2012-11-05 15:32
1storstark

Opelägarna får väl börja köra på oljeblandat

#9 • Uppdaterat: 2012-11-05 17:38
Gunnar 44

2,2 litersmotorn ska ju inte gå att köra på det nya bränslet med högre etanolinblandning, inte heller E85 går ju för sig hos den motorn, och den går inte att konvertera till E85 heller.
Detta har ju även Opel deklarerat till sina kunder. Att Opel skulle mörka är skitprat inget annat.
Hoppas att den nygamla motorn 1,6 som sitter i Astra med flera får en pump som håller måttet, när nu även den får ett liknande system som 2,2 litersmotorn. Förhoppningsvis borde den vara modernare.

#a • Uppdaterat: 2012-11-05 19:22
trasten

Lampan tänds även när pumpen pajar, railtrycket brukar halveras. Men de flesta bilar jag har lagat har lyckats ta sig till verkstaden för egen maskin.På en del bilar har vi bytt tryckregulator, pump och rail! Opel har en del att jobba på!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.