En trafikförsäkring som idag kostar 2 000 kronor per år kan den 1 januari 2009 komma att kosta 8 000 kronor. Regeringen har inlett arbetet med att privatisera trafikförsäkringen, vilket kommer att leda till upp till fyra gånger dyrare premier för bilägarna.
Att försäkringen kommer att bli dyrare för Sveriges bilägare, är alla överens om. Premierna för trafikförsäkringen kommer minst att fördubblas. För vissa grupper, kan premierna komma att tre- eller fyrdubblas.
Finansierar skattesänkningar
Från den första juli i år, införs en ny punktskatt på 32 procent på trafikförsäkringspremien.
Skatten aviserades i budgeten i höstas och Vi Bilägare har tidigare rapporterat om den. Inledningsvis marknadsfördes premieskatten som en trafiksäkerhetshöjande åtgärd men i budgetpropositionen erkände regeringen i klartext att skatten var ett sätt att finansiera de utlovade skattesänkningarna på fastigheter och förmögenhet.
Premieskatten kommer att innebära att trafikförsäkringen blir 400-900 kronor dyrare per år men ännu större höjningar är att vänta.
Förändringen går ut på att flytta ansvaret för att betala ut ersättning för inkomstförluster orsakade av en trafikolycka till trafikförsäkringen och försäkringsbolagen. Idag betalas 60-70 procent av den totala skadeersättningen av socialförsäkringssystemet via försäkringskassan. Detta innebär en väldigt stor förändring eftersom det varje år skadas omkring 30 000 personer i den svenska trafiken.
Därför måste försäkringsbolagen höja premierna mycket kraftigt och dessutom bli noggrannare i sin premiesättning så att den som har störst risk att drabbas av en dyr trafikskada, får betala mest.
Särskilt hårt kommer yngre försäkringstagare att drabbas. Delvis för att de oftare är inblandade i trafikolyckor men också för att de har många yrkesverksamma år framför sig innan de pensioneras.
Fördelar och risker
En fördel med det nya systemet är att skaderegleringen kan komma att underlättas i och med att den skadade bara behöver vända sig till en part, försäkringsbolaget. Idag finns exempel på skadade som hamnat i kläm i handläggningen mellan försäkringskassan och försäkringsbolagen.
Motståndarna till det nya trafikförsäkringssystemet ser dock en risk med att bolagen ensamma kommer att reglera skadorna och prioritera företagets vinst framför de skadades ersättning.
- Därför är det inskrivet i utredningsdirektiven att den nya trafikförsäkringen ska utformas så att ingen får sämre skydd än idag, berättar utredningssekreterare Petter Odmark.
Bland annat ska utredningen fundera på om det skulle kunna vara lämpligt att försäkringsbolagen kunde få information från polisen om hastighetsöverträdelser och andra trafikförseelser. En förare som oftare bryter mot reglerna skulle kunna "straffas" med högre försäkringspremie.
8 000 kronor
Utredningen har inte heller fått i uppdrag att utreda hur premieskatten ska förändras när premien den grundas på ökar med flera hundra procent.
Om trafikförsäkringen kostar 2 000 kronor idag, tillkommer premieskatten med 640 kronor. Men om premien skulle stiga till 6 000 kronor, innebär det en premieskatt på 1 920 kronor om det fasta påslaget på 32 procent behålls.
I detta räkneexempel skulle enbart trafikförsäkringen kunna kosta nästan 8 000 kronor per år.
Utredningen ska redovisa sitt uppdrag den 30 april 2008. Den privatiserade trafikförsäkringen kan träda i kraft den 1 januari 2009.
Finansierar skattesänkningar
Från den första juli i år, införs en ny punktskatt på 32 procent på trafikförsäkringspremien.
Skatten aviserades i budgeten i höstas och Vi Bilägare har tidigare rapporterat om den. Inledningsvis marknadsfördes premieskatten som en trafiksäkerhetshöjande åtgärd men i budgetpropositionen erkände regeringen i klartext att skatten var ett sätt att finansiera de utlovade skattesänkningarna på fastigheter och förmögenhet.
Premieskatten kommer att innebära att trafikförsäkringen blir 400-900 kronor dyrare per år men ännu större höjningar är att vänta.
Förändringen går ut på att flytta ansvaret för att betala ut ersättning för inkomstförluster orsakade av en trafikolycka till trafikförsäkringen och försäkringsbolagen. Idag betalas 60-70 procent av den totala skadeersättningen av socialförsäkringssystemet via försäkringskassan. Detta innebär en väldigt stor förändring eftersom det varje år skadas omkring 30 000 personer i den svenska trafiken.
Därför måste försäkringsbolagen höja premierna mycket kraftigt och dessutom bli noggrannare i sin premiesättning så att den som har störst risk att drabbas av en dyr trafikskada, får betala mest.
Särskilt hårt kommer yngre försäkringstagare att drabbas. Delvis för att de oftare är inblandade i trafikolyckor men också för att de har många yrkesverksamma år framför sig innan de pensioneras.
Fördelar och risker
En fördel med det nya systemet är att skaderegleringen kan komma att underlättas i och med att den skadade bara behöver vända sig till en part, försäkringsbolaget. Idag finns exempel på skadade som hamnat i kläm i handläggningen mellan försäkringskassan och försäkringsbolagen.
Motståndarna till det nya trafikförsäkringssystemet ser dock en risk med att bolagen ensamma kommer att reglera skadorna och prioritera företagets vinst framför de skadades ersättning.
- Därför är det inskrivet i utredningsdirektiven att den nya trafikförsäkringen ska utformas så att ingen får sämre skydd än idag, berättar utredningssekreterare Petter Odmark.
Bland annat ska utredningen fundera på om det skulle kunna vara lämpligt att försäkringsbolagen kunde få information från polisen om hastighetsöverträdelser och andra trafikförseelser. En förare som oftare bryter mot reglerna skulle kunna "straffas" med högre försäkringspremie.
8 000 kronor
Utredningen har inte heller fått i uppdrag att utreda hur premieskatten ska förändras när premien den grundas på ökar med flera hundra procent.
Om trafikförsäkringen kostar 2 000 kronor idag, tillkommer premieskatten med 640 kronor. Men om premien skulle stiga till 6 000 kronor, innebär det en premieskatt på 1 920 kronor om det fasta påslaget på 32 procent behålls.
I detta räkneexempel skulle enbart trafikförsäkringen kunna kosta nästan 8 000 kronor per år.
Utredningen ska redovisa sitt uppdrag den 30 april 2008. Den privatiserade trafikförsäkringen kan träda i kraft den 1 januari 2009.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.