Är polisens arbete med alkoholutandningsprov endast en jakt statistiska mål? En ny rapport pekar på just detta, och Vi Bilägares reportage visar på det samma. Men vad har gått snett, och vad måste förändras i polisens arbete?
De tre polisforskarna Cecilia Woxblom, Stefan Holgersson och Lars Dolmén har presenterat en studie av polisens arbete med alkoholutandningsproven. Rapporten visar att en majoritet av polisens alkoholkontroller utförs på vardagar mellan klockan 09 och 12, trots att de flesta rattfyllerister befinner sig på vägarna under helger och på kvällar.
Dessutom visar rapporten att kontrollerna sällan utförs på vägsträckor där det förkommit upprepade och alkoholrelaterade trafikolyckor. Undersökning visar även att det här är ett genomgående förhållande som råder i landets samtliga polisdistrikt.
Målet är att nå upp till de två miljoner alkoholutandningsprov per år som rikspolisstyrelsen har fastställt ska utföras. Antalet har till och med brutits ned till siffror om hur många prov som ska ske i varje enskilt polisdistrikt.
"Antalet blås är det viktiga"
Ett polisbefäl som forskarna har intervjuat berättar:
"Vi ställer oss på platser där vi har störst möjlighet att få många blås. Antalet blås är det viktiga. Om vi får en rattfyllerist så är det bra, men det kommer i andra hand. Dessutom så påverkar det antalet blås negativt."
Och en kollega till polisbefälet bekräftar arbetsmetoden.
"För att nå upp till målet brukar vi ställa upp oss en timme när folk är på väg hem från jobbet och vi inte riskerar att få några rattfyllerister."
Ett stationsbefäl säger samma sak:
"Jag säger till mina poliser att det bara är blåsning för statistikens skull som gäller. Ni ska inte inrikta er att på att försöka få tag i rattfyllerister."
"Naturligtvis illa"
Forskningsrapporten får justitieminister Beatrice Ask att reagera kraftfullt när hon talar med Vi Bilägare.
- Det här är naturligtvis illa. Men jag tror att poliserna runtom i landet är mer upprörda än alla andra, eftersom de vet att de hela tiden försöker göra ett bra jobb, säger Beatrice Ask till Vi Bilägare och fortsätter:
- Undersökningen visar att det finns mer att göra i polisens trafiksäkerhetsarbete. Det kanske inte i alla lägen handlar om att göra många alkoholutandningsprov, utan om att göra dem vid rätt tidpunkter och på rätt platser.
Justitieministerns tankar om att det finns mer att göra i polisens trafiksäkerhetsarbete får medhåll av Gunnar Haraldsson, som i dag är pensionär med många år bakom sig som trafikpolis. Han bekräftar forskarnas bild av alkoholkontrollerna.
- Alkoholutandningsproven utför man när man har som minst att göra. När du börjar på morgonen har du en rad anmälningar från natten att gå igenom. När det är klart kan du ha tid över mellan klockan 09 och 11 för alkohol-utandningsproven, säger Gunnar Haraldsson och fortsätter:
- Jag upplevde alltmer att det var mer viktigt att klara det antal kontroller som skulle göras än att uppfylla målet om en säkrare trafik.
"Borde utbilda fler mc-poliser"
Men vad kan då göras åt problematiken? Jan Karlsen, ordförande i Polisförbundet, har ett förslag:
- Man borde utbilda fler motorcykelpoliser. Jag vet av egen erfarenhet att det skulle ge mycket eftersom man då kan ingripa mot fel beteende i trafiken. Men det har inte prisats ovanifrån av de senaste ledningarna för svensk polis, eftersom det inte resulterar i en massa rapporter och statistik.
- Statistik har under decennier varit avgörande för anslagen till trafikövervakningen. Det är helt fel, anser Jan Karlsen.
"Resurssäkra personal"
Polisforskaren Cecilia Woxblom, som varit med och genomfört studien, efterlyser ett annat arbetssätt än det som finns i dag för trafikövervakningen.
- Vi måste resurssäkra personal till att jobba med trafiksäkerheten så att det inte blir en sekundär bisyssla som utförs när man råkar ha tid över, säger Cecilia Woxblom och fortsätter:
- Det dör mer än dubbelt så många i trafiken än som blir mördade eller misshandlade till döds varje år. Så det borde inte vara svårt att motivera att vi ska säkra personal till den här verksamheten.
Citaten och utdragen kommer från det stora reportage som Robert Ã-sterlind gjort för Vi Bilägare #2 - missa inte detta! Då kommer mer fakta och fler kommentarer att presenteras.
Dessutom visar rapporten att kontrollerna sällan utförs på vägsträckor där det förkommit upprepade och alkoholrelaterade trafikolyckor. Undersökning visar även att det här är ett genomgående förhållande som råder i landets samtliga polisdistrikt.
Målet är att nå upp till de två miljoner alkoholutandningsprov per år som rikspolisstyrelsen har fastställt ska utföras. Antalet har till och med brutits ned till siffror om hur många prov som ska ske i varje enskilt polisdistrikt.
"Antalet blås är det viktiga"
Ett polisbefäl som forskarna har intervjuat berättar:
"Vi ställer oss på platser där vi har störst möjlighet att få många blås. Antalet blås är det viktiga. Om vi får en rattfyllerist så är det bra, men det kommer i andra hand. Dessutom så påverkar det antalet blås negativt."
Och en kollega till polisbefälet bekräftar arbetsmetoden.
"För att nå upp till målet brukar vi ställa upp oss en timme när folk är på väg hem från jobbet och vi inte riskerar att få några rattfyllerister."
Ett stationsbefäl säger samma sak:
"Jag säger till mina poliser att det bara är blåsning för statistikens skull som gäller. Ni ska inte inrikta er att på att försöka få tag i rattfyllerister."
"Naturligtvis illa"
Forskningsrapporten får justitieminister Beatrice Ask att reagera kraftfullt när hon talar med Vi Bilägare.
- Det här är naturligtvis illa. Men jag tror att poliserna runtom i landet är mer upprörda än alla andra, eftersom de vet att de hela tiden försöker göra ett bra jobb, säger Beatrice Ask till Vi Bilägare och fortsätter:
- Undersökningen visar att det finns mer att göra i polisens trafiksäkerhetsarbete. Det kanske inte i alla lägen handlar om att göra många alkoholutandningsprov, utan om att göra dem vid rätt tidpunkter och på rätt platser.
Justitieministerns tankar om att det finns mer att göra i polisens trafiksäkerhetsarbete får medhåll av Gunnar Haraldsson, som i dag är pensionär med många år bakom sig som trafikpolis. Han bekräftar forskarnas bild av alkoholkontrollerna.
- Alkoholutandningsproven utför man när man har som minst att göra. När du börjar på morgonen har du en rad anmälningar från natten att gå igenom. När det är klart kan du ha tid över mellan klockan 09 och 11 för alkohol-utandningsproven, säger Gunnar Haraldsson och fortsätter:
- Jag upplevde alltmer att det var mer viktigt att klara det antal kontroller som skulle göras än att uppfylla målet om en säkrare trafik.
"Borde utbilda fler mc-poliser"
Men vad kan då göras åt problematiken? Jan Karlsen, ordförande i Polisförbundet, har ett förslag:
- Man borde utbilda fler motorcykelpoliser. Jag vet av egen erfarenhet att det skulle ge mycket eftersom man då kan ingripa mot fel beteende i trafiken. Men det har inte prisats ovanifrån av de senaste ledningarna för svensk polis, eftersom det inte resulterar i en massa rapporter och statistik.
- Statistik har under decennier varit avgörande för anslagen till trafikövervakningen. Det är helt fel, anser Jan Karlsen.
"Resurssäkra personal"
Polisforskaren Cecilia Woxblom, som varit med och genomfört studien, efterlyser ett annat arbetssätt än det som finns i dag för trafikövervakningen.
- Vi måste resurssäkra personal till att jobba med trafiksäkerheten så att det inte blir en sekundär bisyssla som utförs när man råkar ha tid över, säger Cecilia Woxblom och fortsätter:
- Det dör mer än dubbelt så många i trafiken än som blir mördade eller misshandlade till döds varje år. Så det borde inte vara svårt att motivera att vi ska säkra personal till den här verksamheten.
Citaten och utdragen kommer från det stora reportage som Robert Ã-sterlind gjort för Vi Bilägare #2 - missa inte detta! Då kommer mer fakta och fler kommentarer att presenteras.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Intressant artikel! Snacka om att polisen gör ett j-vla felsteg här. Gör ert arbete istället!
Glömde en ska. Ska bli kul att läsa hela artikeln i tidningen.
(citat)Ett stationsbefäl säger samma sak:
"Jag säger till mina poliser att det bara är blåsning för statistikens skull som gäller. Ni ska inte inrikta er att på att försöka få tag i rattfyllerister."
Det är ju skrämmande om det verkligen går till på detta sätt
Polisen gör nykterhetskontrollerna under sin arbetstid som huvudsakligen är vardagar, dagtid. (inomhus?)
Jag har alltid arbetat med attityder och försökt att tänka föebyggande. De dumheter/misstag/brott som aldrig blir av är ju de bästa.
Tänk den tiden då det fanns en trygg och trevlig poliskonstapel i ens närhet redo att hjälpa och informera - som den klassiska Londonbobbyn.
För övrigt vill jag flytta ner alla nivåer för ingripanden. När såg man någon stoppas för att inte ha använt blinkers eller för att ha överskridit heldragen linje? Hur ofta ser man över huvud taget en polisbil?
Det gäller alltså att förmedla ett budskap på en lägre nivå: "Det här accepterar vi inte!"
Rent allmänt så gäller det även opåtalade så kallade pojkstreck. Här hör jag genast invändningar i stil med: "Ja, men det vet man ju hur pojkar är!" Desto större anledning att sätta gränser. Att ha förståelse för något innebär ju inte att man ska låta bli att ingripa.
Som pedagog har jag alltid fösökt att ydliggöra och förmedla attityder. Allt för underlätta och förebygga.
Det är sånt som trafikskolor och poliser borde ägna sig åt.
Och så läser man sånt här...
Helt sjukt ju: det är som att bara göra hastighetskontoller i köer!
Dags att bekämpa detta nu!
Vi vill inte att polisen ska fela så som vägverket.
Som alltid vanligt, bekvämt ska det vara.
Som många kanske märkt så när det är vackert väder och lite varmt så är polisen mer ute och kollar fart m.m. Kolla på våren....
Nä dåligt ska det va och kallt så man kan stå på.
Full fart spar tid :)
Så kan dom sitta på stationen(om det finns nån) och blåsa sina egna tester eller jaga cykellysen, det är smidigare än ta de som ev. kan vara farliga och som har större cyklar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.