Genom att bygga om sin bensinbil så att den går att köra på E85, sänker man utsläppet av fossil koldioxid med 50-80 procent (beroende på bland annat hur etanolen har producerats).
Men inte bara klimatet tjänar på affären. Driftskostnaden sjunker med en till två kronor per mil och när den ombyggda bensinbilen blir godkänd som miljöbil, kvalificerar den sig också för samma förmåner som andra etanolbilar (med undantag för nybilspremien på 10 000 kr som inte utgår till konverterade bilar).
Även etanolkonverterade bensinbilar slipper betala trängselskatt och får fri parkering i många kommuner.
Kör man en tjänstebil som konverterats till etanoldrift, reduceras förmånsvärdet med 20 procent.
En av de intressenter som under många år arbetat med att utveckla och lobba för etanolkonvertering, är biltrimningsföretaget BSR i Växjö. I dagarna presenterar man en ombyggnadssats som förvandlar Saab 9-5 2,3 T till miljöbilsgodkänd etanolbil. Pris för konverteringen är 10 000 kronor exklusive kostnader för registreringsbesiktning.
Redan 1997 byggde BSR om sin första bil till etanoldrift. Det var dåvarande miljöchefen vid Växjö kommun, Malte Sandberg, som ville ha sin tjänstebil, en Volvo 945, ombyggd för att gå på E85.
– Det var mycket motstånd till att börja med, berättar Rolf Linde, BSR. Volvo sa "det där kommer aldrig att fungera." Och det är ju det sämsta man kan säga till en smålänning! Då blev vi helt enkelt tvungna att få det att fungera...
Positiv certifiering
Etanolvolvon väckte stor uppmärksamhet i media. Svenska såväl som utländska tidningarna skrev mängder av artiklar och SVT:s Trafikmagasinet kom till Växjö för att göra reportage.
BSR har fortsatt att utveckla etanolkonvertering samtidigt som man deltagit som remissinstans i utredningar och lobbat mot politiker och myndigheter, för möjligheten att lagligt bygga om bensinbilar till etanoldrift.
Rolf Linde är nöjd med att det blivit ett certifieringsförfarande som garanterar att de konverteringssatser som kommer ut på marknaden är bra för miljön.
– I grunden är det inte svårt att få en bil att gå på etanol, om man inte bryr sig om vilka emissioner man släpper ut. Ska man klara de uppställda gränsvärdena krävs emellertid en hel del jobb.
Problem vid kallstart
De största problemen uppstår vid kallstart. Motorn tänder enbart på den andel bensin som finns i bränslet. Kör man på sommarblandningen E85, utgör bensinens andel mindre än 15 procent. För att motorn ska starta krävs då stora mängder bränsle.
Det ger extra hög förbrukning vid kallstart och därigenom också höga utsläpp av kolväten och kolmonoxid. Normalt tas dessa föroreningar om hand av bilens katalysator men innan den värmts upp till arbetstemperatur, passerar avgaserna i princip orenade rakt igenom.
– Men det är skillnad på kolväten och kolväten. I etanolbilarnas fall handlar det främst om oförbränd etanol som inte är giftig och som snabbt bryts ned i naturen.
Rolf Linde menar att även vanliga trimsatser för bilar borde vara certifierade. Felaktiga ingrepp kan få mycket negativa effekter för hälsa och miljö, varnar han.
– Vi hör ibland om hur det säljs trimsatser för dieselbilar som minskar bränsleförbrukningen med 10–20 procent, något som inte är särskilt svårt att åstadkomma. Problemet är att när man minskar bränslemängden kan förbränningstemperaturen öka, vilket ger mycket högre utsläpp av hälsofarliga kväveoxider.
Bara ny programvara behövs
Den konverteringssats BSR säljer för Saab 9-5 innehåller enbart ny programvara för motorns styrsystem. Kunden får med en dosa som kopplas in i motorns diagnosuttag. Med dess hjälp laddas den nya programvaran ned till bilens dator. I övrigt ändras inget i motor eller bränslesystem.
Därmed skiljer sig BSR:s etanolkonvertering radikalt från den ombyggnad som biltillverkarna ägnar sig åt när de ska anpassa sina bilar och motorer för etanol. De flexifuelbilar som säljs på den svenska marknaden är, enligt tillverkarna, mer eller mindre specialbyggda för att gå på etanol.
Förutom ny programvara för motorernas styrdatorer, har bland annat ventilerna modifierats samt slangar och detaljer i bränslesystemet bytts ut. Utan dessa modifieringar går det inte att garantera etanolbilarnas hållbarhet, menar biltillverkarna. Nonsens, säger Rolf Linde.
– Den första Volvon vi konverterade med enbart programvara, plockade vi isär efter 18 000 mil. Det fanns inga negativa förändringar i motorn! Vi skar sönder bränsleslangar och tittade inuti dem, utan att hitta något där heller.
Rolf Linde instämmer dock i att man behöver byta olja och oljefilter med tätare intervall när bilen körs på etanol. Var 1 500:e mil är lagom, enligt BSR.
Normalt garanterar biltillverkarna att avgasreningen fungerar upp till fem år eller 8 000 mil (10 000 mil från och med 2006 års modell). När en konverteringssats monteras, övertas garantiansvaret av företaget som producerat satsen. Bilens maskinskadeförsäkring kan påverkas av konverteringen, det varierar mellan försäkringsbolagen.
– Vi ger rådet att det är bäst att kontakta sitt försäkringsbolag och höra. Det finns bolag som inte tillåter konverteringar och andra som inte har några synpunkter så länge det handlar om en certifierad och godkänd sats.
Inledningsvis säljer BSR konverteringssatser för Saab men fler märken är på gång. Arbetet med att ta fram programvara anpassad för bland annat Volvo och Volkswagen pågår. Främst är det till nyare modeller BSR räknar med att ta fram konverteringssatser och Rolf Linde räknar kallt med försäljningssuccé.
– Vi tror att vi kommer att sälja 5 000 satser redan i år. Vi räknar med att vi har en marknadsbas på omkring 500 000 bilar. Att en procent av dem skulle kunna konverteras tror vi är fullt realistiskt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
I FMK:s tidning "Trafik och motor" augustinumret redovisar man delar av det amerikanska forskningsbolaget CNW Marketing Research Inc. som samlat in miljontals data och presenterar en studie som visar att hybridbilar är miljöbovar och många stora SUV:ar är miljöns bästa vän!
Man har räknat över hela livscykeln, inkl. total miljöpåverkan och kommit fram till att att bilar som körs på tex etanol, E85, där man har den "gamla förbränningsmotorn är betydligt miljövänligare än tex hybridbilar. Detta beror på att det tar lång tid att utveckla och utprova ny sk miljövänlig teknik som dessutom har betydligt kortare teknisk livslängd än den hederliga förbränningsmotorn.
Den snålaste hybridbilen Honda Civic Hybrid kostar 122:71 per mil i total miljöpåverkan och Prius 123:08 per mil i total miljöpåverkan då man räknat in vad det kostar i utsläpp från konstruktion till produktion och destruktion av en så kallad miljövänlig hybrid bil tex Toyota Prius.
Man kan jämföra med en Hummer som de flesta betraktar som ett miljösvin, men den kostar endast 73:46 per mil eftersom den bygger på befintlig beprövad teknik och där etanol bilarna de sk Flexifuel och BioPower bilarna från tex SAAB, Volvo, Ford, VW har oerhört låga totala miljökostnader per mil baserad på totala utsläpp under hela bilens livslängd.
En SAAB eller Volvo eller annan likvärdig bil släpper tex ut endast ca 35 gram koldioxid per kilometer vid körning på etanol, E85 eller ca 70% lägre utsäpp jmf med bensin, samtidigt som etanolbilsägaren fördelar välfärden över jorden eftersom man ger arbete till, inte sällan, fattiga jordbrukare i tredje världen som därmed kan mätta och försörja sin familj. Något att tänka på för de som kan välja mellan en miljöskadlig hybridbil vs miljövänlig etanolbil.
Alltså kan man inte köpa en helt ny miljövänlig etanolbil ska man definitivt konvertera den gamla bilen till etanoldrift. Se även siten www.etanol.nu
Ja, det var just det. Är det lönsamt? Är man inte en obotlig miljömupp som enbart ser till miljöfördelar blir det nog svårt. Om man först pyntar ca 10000:- för konverteringen och sedan en kraftig summa för besiktning och omtypning av bilen för att få miljöbilsgodkännande, krävs det nog åtskilliga mil innan de pengarna kommer tillbaka. Och eftersom man aldrig kan lita på en regering så kanske E85 blir dyrare än bensin om några år. Lägger man sedan till kostnader för ett extra oljebyte mellan servicetillfällena blir det ännu svårare att motivera detta ekonomiskt.
Hejsan!
Jag har en Toyota Avensis som jag blandtankar med etanol. Det går till så att jag i varje tank som rymmer ca 60 liter fyller jag med mellan 25 - 35 liter etanol, E85, och resten med bensin. Det går minst lika bra att köra med denna mix av etanol och bensin som med bara bensin. Skillnaden är att miljön belastas betydligt mindre med mix tankningen jmf med enbart bensin samt att jag sparar ca 120 kr per tank !!!
Sedan är det en helt annan sak att jag är allmänt missnöjd med Toyotan beroende på att jag har fått byta hjullager, skrammel fr. instrument panel, dörrstopp, vattenpump, 2 st skeva bromsskivor, drivknutdamask mm på ca 7 000 mil. Först gick bilen helt problemfritt men sedan kom alla fel på en gång. Men de reparationerna har inget med motorn att göra. Så jag är kommer att fortsätta att mixa etanol och bensin men kommer däremot absolut INTE att köpa en till Toyota. Nästa bil blir troligen en SAAB Biopower eller en Ford Focus. Jag har talat méd ett taxiåkeri i Stockholm som löpande byter ut alla sina vanliga taxibilar mot SAAB:en och är, som de säger, mycket nöjda med bilen.
Men de bilar som inom 24 månader kommer att vara elhybrider med t.ex. en liten etanolmotor. De blir betydligt miljönvänligare än allt annat gammalt konverterat. Speciellt om små vinkraftverk och solpaneler levererar en del av denna el direkt till ägaren. På detta vis kan vi kanske t.om. kanske minska något på den el vi köper in.
Min Golf 3 med 1.8 L motorn går klockrent med 100% E85. Förbrukningen ligger på 0.8L/10Km, uppmätt under sommaren. Använder man dessutom motorvärmare så är inte heller starten några problem. Däremot blir det självklart ett större problem när temperaturen kryper under 10 grader. Så nu är det 100% bensin som gäller igen... Så ur min synvinkel har det varit lönsamt med tanke på att jag inte ens gjort något ingrepp i motorn.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.