Nästa artikel
Dacia Logan - skrytbil för 100 000
Vi köper Europas billigaste kombi

Dacia Logan - skrytbil för 100 000

Publicerad 15 november 2007 (uppdaterad 8 maj 2014)
Dacia. Enkel, praktisk, billig, rymlig, fyrkantig och ful! Faktorer som får det att vattnas i munnen på varje bilentusiast! Skulle det gå att importera en sprillans ny, sjusitsig Dacia, för drygt 100 000 kr?
Att importera en rumänsk lågprisbil är Vi Bilägares senaste projekt. Dacia Logan MCV bygger på teknik från Renault men genom att tillverka  den i ett lågprisland, kan priset pressas till en nivå som närmast motsvarar en mopedbil.

Det handlar inte enbart om billig arbetskraft. Dacia Logan MCV är också en väldigt enkel bil. Utrustningen ligger under konkurrenternas nivå, motorn är klen och säkerheten når inte modern standard. Kan Dacian trots det vara ett vettigt köp?

Dacia Logan är definitivt ingen skönhet. Den är hög, kantig och ser ganska klumpig ut med sin extremt långa hjulbas. Naturligtvis tänder former som dessa omedelbart intresset hos en sann bilentusiast! Näst efter vackra bilar är nämligen de riktigt fula exemplaren de mest intressanta! Speciellt om de dessutom är praktiska, oömma, enkla och billiga. Drömmen om att "Skrytbilen" ska återuppstå har inte lämnat de svenska bilägarna. Kanske har vi nu blivit bönhörda. Dacia Logan är en modern uttolkning av Renault 4.

På kontinenten marknadsförs Dacia Logan MCV med fyra olika motoralternativ. Billigast är en 1,4-liters bensinmotor på 75 hästkrafter. Därefter följer två bensinmotorer på 1,6 liter och 87 respektive 105 hk. En diesel på 1,5 liter och 68 hk är det bränslesnålaste alternativet men tyvärr saknar den partikelfilter. Samtliga motorer kommer från Renault.

Billigast i Tyskland

Med hjälp av internet kunde vi jämföra priserna hos handlare runt om i Europa. En nog så komplicerad övning all den stund ländernas skattesatser varierar kraftigt. Dacia har dock haft vänligheten att ange skattesatsen på sina hemsidor. Med ledning av den har vi kunnat räkna fram ett nettopris. Lite överraskande visade sig bilen vara billigast i Tyskland. Vi hade trott att de baltiska länderna skulle vara allra billigast men faktum är att nettopriset för en Dacia Logan MCV ligger 50 euro högre i Riga än i Hamburg.

Vi började skicka ut förfrågningar om någon hade en Logan att sälja oss men det stod snabbt klart att européerna verkligen tagit Dacia Logan till sina hjärtan. I Tyskland var det fem månaders väntetid på en Logan MCV och i något av de baltiska länderna skulle vi få vänta fyra månader.

Till slut skickade vi ett e-brev till Renault i Wien, Ã-sterrike.

En sjusitsig, gråmetallic med 1,6-liters motor på 87 hästkrafter kunde man erbjuda. Vi slog till, äntligen skulle drömmen om Dacia gå i uppfyllelse! Renault i Wien faxade oss ett kontrakt som vi skrev under och returnerade.

Läs hela del 1 av "Projekt Logan" i Vi Bilägare nr 17/2007
Dacia Logan 1.6 MPI 87 hk MCV Ambiance

Pris, kr: 104 575 (netto i Ã-sterrike inklusive svensk moms. Kostnaderna för importen tillkommer).
Modell: Sjusitsig kombi.     
Mått, cm: L 445/B 174 /H 163.
Tjänstevikt: 1 300 kg.
Släpvagnsvikt:  1 300 kg.
Motor: Fyrcylindrig 1,6 liter. Cylindervolym: 1 598 cm3. Max effekt: 87 hk vid
5 500 varv/min. Max vridmoment 128 Nm från 4 000 varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim
på 13,4 s. Toppfart 167 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,8 l /100 km.
CO2-utsläpp: 184 g/km.
Konkurrenter: Renault Scénic, Ford Focus C-Max, Citroën C4 Picasso, Opel Zafira, VW Touran.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2007-11-16 11:26
Raphael (ej verifierad)

Logan är funkis! Funkis är fint, absolut inte fult!
Raka, höga, praktiska former. Tror absolut på Logan i Sverige, med fullmatad säkerhetsutrustning. EuroNCAP testar bilar i grundutförande och tyvärr är det så att säkerhet kostar extra till grundmodellen. Med fullständigt utrustad Logan hade EuroNCAP säkert lagt till en extra stjärna.
Jag förväntar mig att den kommer säljas i Sverige med alla säkerhetstillval som standard.

#2 • Uppdaterat: 2007-11-16 19:26
klas (ej verifierad)

Enkelhet i all ära.
Jättebra med en billig praktisk bil för dom som inte vill betala mer för lite moderna former och massa utrustning.

Men miljöteknik och säkerhet får det inte snålas på - hur är dessa i Dacia Logan ?

/K

#3 • Uppdaterat: 2007-11-26 14:02
christian antoni (ej verifierad)

har provkört i dess hemland rumänien. den är lika underhållande som en Wv golf årsmodell 89. alså den är inte värre än så. för 100000 är verkligen en fynd om man inte vill allt som är trändigt åch dyrt. den är en rent praktisk bil. den är relativt tyst och känns ändå rätt bekvämt att köra.

lite fakta: Logans föregångare heter R12. den tillverkandes i rumänien från 1969 till 2003. fick ett antal facelift under åren ch 1995 ersattes den gamla rumänska motorn med en Clio-motor.
mer fakta: www.dacia.ro

#4 • Uppdaterat: 2007-11-26 14:04
christian antoni (ej verifierad)

kan ni inte skriav lite dacia historik? då skulle folk veta mer om vad de veta vad de köper för konstigt märke.

#5 • Uppdaterat: 2007-11-26 14:04
christian antoni (ej verifierad)

kan ni inte skriav lite dacia historik? då skulle folk veta mer om vad de veta vad de köper för konstigt märke.

#6 • Uppdaterat: 2008-04-08 14:16
radu (ej verifierad)

dacia logan este un din cele mai bune masini din europa .........ne mai vorbind de pret si fiabilitate......................asa ca ciocu mic mai increzutilor!!!!!

#7 • Uppdaterat: 2008-04-14 10:09
johann (ej verifierad)

D. Logan masina tuturor timpurilor.Mai bine un logan decit un skräp volvo.

#8 • Uppdaterat: 2009-07-03 21:12
Håkan Syren (ej verifierad)

JAG VILL VETA VAR DET FINNS NÅGON ÅTERFÖRSÄLJARE I SMÅLAND

#9 • Uppdaterat: 2010-11-06 19:55
logan (ej verifierad)

säkjer en Dacia Logan

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.