Bosse Abrahamsson är bilbyggaren i Norrahammar, Jönköping, som konstruerat en egen elbil. Till och från jobbet kör han nu Mazda 626 Electric, helt klimatneutralt och till en kostnad av 2:50 kronor per mil!
Den elektriska Mazdan tog omkring fyra månader att bygga, till en kostnad av omkring 70 000 kronor. Bosse har erfarenhet av att meka med elektriska truckar, vilket kom till god nytta.
- För mig var det inte något direkt svårt med att bygga den här bilen, jag har hållit på så mycket tidigare. Men det krävs nog att man är lite händig. Och att man kan en del om ström. Det är rejäla krafter här och får man en stöt kan man mycket väl dö.
Som vanligt när det gäller elbilar är batteriernas konstruktion och placering viktiga frågor. I Bosses Mazda sitter tolv 12-volts blybatterier med en sammanlagd vikt av nästan 400 kg. Fyra av dem finns i motorrummet och ytterligare åtta ligger i en låda under golven i bagageutrymmet. Därmed inkräktar de inte på utrymmet i kupén.
- Elbilsbyggare som jag får hålla tillgodo med vanliga blybatterier och det är egentligen den sämsta typen av batterier som finns. Hade jag använt litiumjonbatterier istället hade de haft mycket högre kapacitet med en fjärdedel av vikten och mycket bättre hållbarhet. Tyvärr hade det också inneburit en kostnad på över 100 000 kronor, bara för batterierna.
"61 km i verklig trafik"
De blybatterier som Bosse använder är visserligen på 12 volt men de är inte vanliga startbatterier som används i bilar. Elbilsbatterier är av typen "deep cycle" och väger drygt 30 kg styck. De tål betydligt mer stryk i form av tuff urladdning än vanliga bilbatterier klarar.
Att ladda batterierna tar sex till åtta timmar och kostar cirka 15 kronor. Elenergin räcker till en beräknad körsträcka om cirka 60 kilometer.
- Som bäst har jag faktiskt kört 61 km på en laddning i verklig trafik. Turen innehöll mestadels landsvägskörning i 70-80 km/timmen men också lite stadstrafik.
Värmeanläggningen kostar 1 500 watt
Bosse bjuder naturligtvis också på en provtur. I förarsätet upptäcker man snabbt att växelspaken saknas. Den behövs inte eftersom tvåans växel ligger i hela tiden.
Vi startar och rullar ljudlöst iväg. I högre farter tilltar däckljudet men elmotorns svaga vinande går nästan inte att förnimma. Bosse har utrustat el-Mazdan med elektrisk servopump för styrning och bromsar som också bidrar till en del ljud. Provkörningsdagen drabbas dessutom Småland av lite snöglopp, så värmeanläggningen får jobba för att hålla rutorna fria från imma.
- Det kostar 1 500 watt, säger Bosse. Som elbilsåkare blir man gärna lite manisk med det här att begränsa användningen av ström för sånt som inte direkt används för att driva bilen.
"Verkliga utsläpp blir noll!"
Som ett led i sparniten har halogenljuset bytts ut mot xenonlampor.
- Det sparar 70 watt, säger Bosse lyckligt.
Likströmsmotorn ger som mest 50 kW (68 hästkrafter). Accelerationen är trots det bättre än vad man kunde förvänta sig, med tanke på att elinstallationen också ökat bilens vikt med cirka 150 kg. Hemligheten är att elmotorn levererar sitt vridmoment redan från stillastående. I högre hastigheter avtar accelerationsförmågan men det är inget problem att följa trafikrytmen.
Bosse använder sin elbil i princip dagligen till och från jobbet.
- Det bästa med den är att den inte släpper ut några avgaser alls. Och här i Småland kan man dessutom köpa el som enbart kommer från vattenkraft. Laddar man batteriet med sådan el så blir de verkliga utsläppen noll!
Detta är en förkortad version av Tommy Wahlströms reportage. Du kan läsa hela reportaget i specialtidningen Allt om miljöbilar - som kommer ut den 7 april i en tidningskiosk nära dig! Där kan du även läsa om miljöbilsstöd i EU, allt om biogas och flera provkörningar samt tester. Missa inte detta!
- För mig var det inte något direkt svårt med att bygga den här bilen, jag har hållit på så mycket tidigare. Men det krävs nog att man är lite händig. Och att man kan en del om ström. Det är rejäla krafter här och får man en stöt kan man mycket väl dö.
Som vanligt när det gäller elbilar är batteriernas konstruktion och placering viktiga frågor. I Bosses Mazda sitter tolv 12-volts blybatterier med en sammanlagd vikt av nästan 400 kg. Fyra av dem finns i motorrummet och ytterligare åtta ligger i en låda under golven i bagageutrymmet. Därmed inkräktar de inte på utrymmet i kupén.
- Elbilsbyggare som jag får hålla tillgodo med vanliga blybatterier och det är egentligen den sämsta typen av batterier som finns. Hade jag använt litiumjonbatterier istället hade de haft mycket högre kapacitet med en fjärdedel av vikten och mycket bättre hållbarhet. Tyvärr hade det också inneburit en kostnad på över 100 000 kronor, bara för batterierna.
"61 km i verklig trafik"
De blybatterier som Bosse använder är visserligen på 12 volt men de är inte vanliga startbatterier som används i bilar. Elbilsbatterier är av typen "deep cycle" och väger drygt 30 kg styck. De tål betydligt mer stryk i form av tuff urladdning än vanliga bilbatterier klarar.
Att ladda batterierna tar sex till åtta timmar och kostar cirka 15 kronor. Elenergin räcker till en beräknad körsträcka om cirka 60 kilometer.
- Som bäst har jag faktiskt kört 61 km på en laddning i verklig trafik. Turen innehöll mestadels landsvägskörning i 70-80 km/timmen men också lite stadstrafik.
Värmeanläggningen kostar 1 500 watt
Bosse bjuder naturligtvis också på en provtur. I förarsätet upptäcker man snabbt att växelspaken saknas. Den behövs inte eftersom tvåans växel ligger i hela tiden.
Vi startar och rullar ljudlöst iväg. I högre farter tilltar däckljudet men elmotorns svaga vinande går nästan inte att förnimma. Bosse har utrustat el-Mazdan med elektrisk servopump för styrning och bromsar som också bidrar till en del ljud. Provkörningsdagen drabbas dessutom Småland av lite snöglopp, så värmeanläggningen får jobba för att hålla rutorna fria från imma.
- Det kostar 1 500 watt, säger Bosse. Som elbilsåkare blir man gärna lite manisk med det här att begränsa användningen av ström för sånt som inte direkt används för att driva bilen.
"Verkliga utsläpp blir noll!"
Som ett led i sparniten har halogenljuset bytts ut mot xenonlampor.
- Det sparar 70 watt, säger Bosse lyckligt.
Likströmsmotorn ger som mest 50 kW (68 hästkrafter). Accelerationen är trots det bättre än vad man kunde förvänta sig, med tanke på att elinstallationen också ökat bilens vikt med cirka 150 kg. Hemligheten är att elmotorn levererar sitt vridmoment redan från stillastående. I högre hastigheter avtar accelerationsförmågan men det är inget problem att följa trafikrytmen.
Bosse använder sin elbil i princip dagligen till och från jobbet.
- Det bästa med den är att den inte släpper ut några avgaser alls. Och här i Småland kan man dessutom köpa el som enbart kommer från vattenkraft. Laddar man batteriet med sådan el så blir de verkliga utsläppen noll!
Detta är en förkortad version av Tommy Wahlströms reportage. Du kan läsa hela reportaget i specialtidningen Allt om miljöbilar - som kommer ut den 7 april i en tidningskiosk nära dig! Där kan du även läsa om miljöbilsstöd i EU, allt om biogas och flera provkörningar samt tester. Missa inte detta!
Relaterade bildspel
Mazda 626 Electric -96
Ombyggnadskostnad: 70 000 kr
Blybatterier: 12 st
Effekt: Märkeffekt 22 kW, maxeffekt 50 kW
Toppfart: 120 km/tim
Maximal körsträcka: Drygt 60 km
Laddningstid: 6-8 timmar
Milkostnad: Cirka 2:50 kr
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja det här är ju inget fel, det är ju bara en fortsättning av det man gjorde för hundra år sedan.
Det är ju bara beklagligt att man efter hundra år inte kunnat komma fram till ett mer kostnadseffektivt alternativ.
Konstigt, hur laddade man batterierna på den tiden, fanns det dioder? Har sett elbil från 1800-talet på museum, så det är gammalt..
En annan fördel med elmotor gämfört med bensin är att den kan överlastas när det behövs. Så en "50 kilowattare" kan ge kanske 150 kilowatt vid omkörningar och start. Även mindre fysisk storlek.
Spännande lösning Bo!
En ström av lovord från mig!
Antagligen fel forum men jag ställer frågor ändå:
* Besiktigad? Typad? Godkänd?
* Spänning DC 48 Volt?
* Kan man bygga med elmotor som driver ETT hjul= Slippa diff! = Slirar lättare vid halt väglag men funkar 11/12 av året i Göteborg och sparar dessutom vikt.(Kasta motor, vxllåda, drivaxel, avgas, kyl, tanklös.)
* Elvakuumpump till bromsservon, istället?
* Viktfördelning 40% fram , 60% bak på MZ Electric?
* Vad är det som kostar 70.000:-?
Svaren finns kanske i "Allt om miljöbilar - som kommer ut den 7 april" ?
Snart kommer väl staten och beskattar sånt där om fler skulle göra nåt liknande. Och lägger på någr< skumma avgifter som dom gör med allt annat så det inte blir så billigt att köra bil även fast det är el.
Varför inte en liten (10 kW) dieselmotor + generator som kan ge extra laddning vid behov och dessutom köras för att få värme till kupen från kylningen vid behov.
Är framställning av el klimatneutralt??
Håller med SSVALL Och nu är det på gång att beskatta vindkraftsverken, var det någon som blev förvånad ?
Hegge
Dioder har funnits sedan slutet av 1800-talet och var förutsättningen för att vi skulle kunna få radio.
Trehjuliga elbilar har funnits och säkert finns någon tillverkare även idag.
Det tillverkas många olika elbilar i små serier runt om i världen, praktiskt taget samtliga har problem med lönsamhet.
Och naturligtvis kommer man att kräva skatt av dessa, skatt som ökar ju fler de blir.
Frågan är vad batterikostnaden blir i långa loppet. De lär ju behöva bytas efter en tids användning.
Ibland undrar jag vad bilindustrin sysslar med. Här kan en ensam kille bygga en elbil med helt okej egenskaper. Och samtidigt kan inte en hel industri lyckas bättre med alla de resurser man har att tillgå. Jag fattar ingenting!!!!! =(
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.