Nu är småttingarna på rull! Allt fler upptäcker att det går lika bra och blir billigare med en liten bil och nästa år kommer det ett helt knippe snåla, rena och roliga nyheter i miniklassen.
På sista gatstumpen på väg till jobbet passerar jag en stor, svart glasruta. Den är som gjord för att spegla sig i och det gör jag också. Det vill säga, jag speglar bilen när jag glider förbi.
En morgon såg jag spegelbilden på ett nytt sätt: istället för bara blänkande plåt och snygga former såg jag ett litet huvud på en liten människa (60 kg, drygt) som stack upp i en jättestor kombibil.
För att ta min (relativt) lilla kropp dit den ville baxade jag fram en plåtlåda på 1 600 kilo. Jag bredde ut mig på cirka nio kvadratmeter asfalt. Plötsligt tyckte jag det kändes onödigt.
Om jag istället åkt i en Smart hade jag inte ens tagit hälften så mycket plats. Dessutom hade jag gjort av med mindre bränsle och släppt ut betydligt mindre skit i luften.
I dessa dagar, då det är kris överallt - inte minst i Stockholmstrafiken - har uppenbarligen flera kommit till samma insikt som jag. Nu verkar småbilarnas tid ha kommit. I bilköerna trängs jag allt oftare med Toyota Aygo, Kia Picanto, Hyundai Atos och andra småttingar. Mina iakttagelser bekräftas av försäljningsstatistiken.
Efter årets nio första månader hade de minsta bilarnas andel av marknaden ökat till fem procent - från drygt tre i fjol.
I dag finns femton modeller att välja på i den minsta klassen. Nästa år blir det ännu roligare att shoppa smått. Det kommer ett helt knippe bilar som är runt eller mindre än tre och en halv meter.
Smart rival
I tio års tid har den tvåsitsiga Smart varit den enda bilen som man kunnat ställa på tvärs i p-rutorna. Men i vår får den sin första allvarliga konkurrent: Toyota IQ. Trots att Toyotan inte ens är tre meter lång har den plats för tre vuxna och ett barn.
Namnet passar utmärkt. För att kunna göra en fyrsitsig bil så liten som IQ har Toyota tvingats tänka på nya, kluriga sätt.
Transmissionen har till exempel byggts ihop med motorerna på ett nytt sätt som kräver minimalt med utrymme i fronten. IQ har en mycket kort nos i förhållande till kupén.
De fyra stolarna är tunna och tar minimalt med plats. Instrumentbrädan har karvats ur framför passageraren, vilket gör att högerstolen kan skjutas mycket långt fram utan att benutrymmet blir kort. Den tunna instrumentbrädan är resultatet av ett helt nytt och mycket kompakt ventilationspaket. Det blir häpnadsväckande gott om plats i höger baksäte men bakom en lång förare kan bara ett litet barn sitta.
Toyota IQ börjar säljas i vår. Det är en perfekt bil i stadstrafiken med en vändradie på bara 3,9 meter. Men den är förvånansvärt komfortabel även ute på landsvägarna och duger fint även på längre resor.
Toyotas mål har varit att förena tre storleksklasser i en bil: yttermåtten är mikrosmå men IQ:s prestanda ska kunna matcha vanliga småbilar. Komforten ska vara jämförbar med bilarna i mindre mellanklassen.
Säkerheten är förstås inte lika hög i en 299 centimeter lång bil som i en större bil. Den lilla karossen tar slut precis bakom baksätet och bakre nackskydden lutar nästan mot bakrutan. För att skydda passagerarna vid en krock bakifrån har Toyota utrustat IQ med världens första krockgardin vid bakrutan. De åkande skyddas av sammanlagt nio krockkuddar.
Fortfarande billigast?
Den som byter ned sig till en Toyota IQ får en bil som nog är lika säker som många större modeller. Detsamma kanske inte gäller för vårens andra lilla nyhet, Suzuki Alto. Den dyker upp i april.
Kommande Alto är sjunde generationen av Suzukis minsting. Föregångaren har tidigare sålts i Sverige för ett pris runt 60 000 kronor men importen upphörde och det var nog bra. Gamla Alto hade uppenbara säkerhetsbrister. Den nya har graderats upp på de flesta sätt och om den fortfarande blir billigast på marknaden återstår att se.
Suzuki Alto byggs bland annat i Indien. I samma fabrik tillverkas Nissan Pixo som dyker upp i Sverige i sommar. Den är blott 3,57 meter lång och har plats för fyra personer. Motorn är på en liter, liksom i Alto, och ska klara sig med 0,45 liter bensin per mil.
Ford Ka har gjort trafikbilden roligare i hela tolv år. I januari byts den ut men det blir definitivt inte tråkigare att dela väg med med nya Ka. Den har utvecklats tillsammans med Fiat 500 och byggs i samma fabrik i Polen.
Italienarna har nog varit en inspirationskick för Fordfolket, för nya Ka verkar bli en lekfull bil. Den ska finnas i en massa glada färger och dekorer, precis som Fiat 500.
Laddad debut
Som alla de nya minibilarna får förstås Ford Ka miljövänliga små motorer. Men den blir inte lika miljövänlig som Mitsubishis nyhet "iMiEV". Den drivs enbart av en elmotor som får kraft av ett antal litium jon-batterier. Dessa laddas på cirka sex timmar och orkar sen driva den lilla (knappt 3,5 meter) bilen ungefär 16 mil.Den 64 hk starka elmotorn "förbrukar" cirka en kWh/mil och milkostnaden blir alltså bara någon krona!
Mitsubishis elbil börjar säljas sent nästa år, men den kommer inte att hinna till Sverige. Den svenske importören har emellertid allvarliga planer på att lansera iMiEV som 2010 års modell.
Biltillverkarna kör nu ett veritabelt race för att komma först med små stadssmarta minibilar. Japanerna leder än så länge och den som någon gång har sett en vy över de överbelamrade stadsgatorna i Tokyo förstår varför.
Toyota IQ blir den första mikrostora japanska bilen att erövra Europa. Tvåa kan bli Nissan Nuvu. Den lilla skojigt designade bilen har plats för tre personer och visades som koncept på salongen i Paris i oktober. Nissan är förteget med detaljer, men klart är att Nuvu ska bli eldriven.
Redan nästa år kanske vi får se en färdig variant av fjolårets sensation bland konceptbilarna på bilsalongen i Frankfurt: Volkswagen Up! (Jo, namnet stavas med utropstecken).
Tillverkaren vill göra den blott 3,45 meter långa bilen till en ny VW-bubbla som ska säljas över hela världen till ett pris som de flesta har råd med. Precis som gamla "baggen" drivs Up! av en svansmotor.
Att Up! är ett seriöst projekt råder ingen tvekan om. Redan någon månad senare - på bilsalongen i Tokyo - kom den andra modellen: familjebilen Space Up som har gott om plats för fyra personer och 220 liter bagage trots att karossen bara är 3,68 meter lång.
Smått väntas
Även om det ännu bara är rykten, väntas det nog smått i flera tyska bilfamiljer. Inte bara på grund av finans- eller oljekriser som säkert får allt fler att välja mindre bilar. De tyska tillverkarna måste helt enkelt hitta snabba och effektiva sätt att trycka ned sina genomsnittliga utsläpp av koldioxid. 2012 införs gränsen 130 gram/kilometer och dit har många en lång väg att gå: Daimler ligger nu på 181 gram i genomsnitt, BMW släpper ut 170 gram och Volkswagen 163 gram.
BMW lär ha avancerade planer på att göra en modern variant av
50-talsbubblan Isetta - till och med namnet kan tas upp igen. Klart är att man i München skissar på en bil som är mindre än Mini. Hur den ska drivas är oklart, men BMW har ju en del intressanta maskiner i hyllorna på sina mc-fabriker...
Även Audi har planer på en mikrobil. Än vet ingen hur den ska se ut eller hur stor den blir.
- Den ska vara helt eldriven säger Peter Schwartzenbauer, styrelseledamot i Audi, till engelska tidningen Autocar.
När de stora tillverkarna slår in på ett spår, följer snart alla andra efter. Om några år kan bilhallarna krylla av minibilar. Tyvärr gör väl inte flera småbilar att städernas bilköer blir glesare eller rullar snabbare. Men det blir nog lite intimare att trängas där.
En morgon såg jag spegelbilden på ett nytt sätt: istället för bara blänkande plåt och snygga former såg jag ett litet huvud på en liten människa (60 kg, drygt) som stack upp i en jättestor kombibil.
För att ta min (relativt) lilla kropp dit den ville baxade jag fram en plåtlåda på 1 600 kilo. Jag bredde ut mig på cirka nio kvadratmeter asfalt. Plötsligt tyckte jag det kändes onödigt.
Om jag istället åkt i en Smart hade jag inte ens tagit hälften så mycket plats. Dessutom hade jag gjort av med mindre bränsle och släppt ut betydligt mindre skit i luften.
I dessa dagar, då det är kris överallt - inte minst i Stockholmstrafiken - har uppenbarligen flera kommit till samma insikt som jag. Nu verkar småbilarnas tid ha kommit. I bilköerna trängs jag allt oftare med Toyota Aygo, Kia Picanto, Hyundai Atos och andra småttingar. Mina iakttagelser bekräftas av försäljningsstatistiken.
Efter årets nio första månader hade de minsta bilarnas andel av marknaden ökat till fem procent - från drygt tre i fjol.
I dag finns femton modeller att välja på i den minsta klassen. Nästa år blir det ännu roligare att shoppa smått. Det kommer ett helt knippe bilar som är runt eller mindre än tre och en halv meter.
Smart rival
I tio års tid har den tvåsitsiga Smart varit den enda bilen som man kunnat ställa på tvärs i p-rutorna. Men i vår får den sin första allvarliga konkurrent: Toyota IQ. Trots att Toyotan inte ens är tre meter lång har den plats för tre vuxna och ett barn.
Namnet passar utmärkt. För att kunna göra en fyrsitsig bil så liten som IQ har Toyota tvingats tänka på nya, kluriga sätt.
Transmissionen har till exempel byggts ihop med motorerna på ett nytt sätt som kräver minimalt med utrymme i fronten. IQ har en mycket kort nos i förhållande till kupén.
De fyra stolarna är tunna och tar minimalt med plats. Instrumentbrädan har karvats ur framför passageraren, vilket gör att högerstolen kan skjutas mycket långt fram utan att benutrymmet blir kort. Den tunna instrumentbrädan är resultatet av ett helt nytt och mycket kompakt ventilationspaket. Det blir häpnadsväckande gott om plats i höger baksäte men bakom en lång förare kan bara ett litet barn sitta.
Toyota IQ börjar säljas i vår. Det är en perfekt bil i stadstrafiken med en vändradie på bara 3,9 meter. Men den är förvånansvärt komfortabel även ute på landsvägarna och duger fint även på längre resor.
Toyotas mål har varit att förena tre storleksklasser i en bil: yttermåtten är mikrosmå men IQ:s prestanda ska kunna matcha vanliga småbilar. Komforten ska vara jämförbar med bilarna i mindre mellanklassen.
Säkerheten är förstås inte lika hög i en 299 centimeter lång bil som i en större bil. Den lilla karossen tar slut precis bakom baksätet och bakre nackskydden lutar nästan mot bakrutan. För att skydda passagerarna vid en krock bakifrån har Toyota utrustat IQ med världens första krockgardin vid bakrutan. De åkande skyddas av sammanlagt nio krockkuddar.
Fortfarande billigast?
Den som byter ned sig till en Toyota IQ får en bil som nog är lika säker som många större modeller. Detsamma kanske inte gäller för vårens andra lilla nyhet, Suzuki Alto. Den dyker upp i april.
Kommande Alto är sjunde generationen av Suzukis minsting. Föregångaren har tidigare sålts i Sverige för ett pris runt 60 000 kronor men importen upphörde och det var nog bra. Gamla Alto hade uppenbara säkerhetsbrister. Den nya har graderats upp på de flesta sätt och om den fortfarande blir billigast på marknaden återstår att se.
Suzuki Alto byggs bland annat i Indien. I samma fabrik tillverkas Nissan Pixo som dyker upp i Sverige i sommar. Den är blott 3,57 meter lång och har plats för fyra personer. Motorn är på en liter, liksom i Alto, och ska klara sig med 0,45 liter bensin per mil.
Ford Ka har gjort trafikbilden roligare i hela tolv år. I januari byts den ut men det blir definitivt inte tråkigare att dela väg med med nya Ka. Den har utvecklats tillsammans med Fiat 500 och byggs i samma fabrik i Polen.
Italienarna har nog varit en inspirationskick för Fordfolket, för nya Ka verkar bli en lekfull bil. Den ska finnas i en massa glada färger och dekorer, precis som Fiat 500.
Laddad debut
Som alla de nya minibilarna får förstås Ford Ka miljövänliga små motorer. Men den blir inte lika miljövänlig som Mitsubishis nyhet "iMiEV". Den drivs enbart av en elmotor som får kraft av ett antal litium jon-batterier. Dessa laddas på cirka sex timmar och orkar sen driva den lilla (knappt 3,5 meter) bilen ungefär 16 mil.Den 64 hk starka elmotorn "förbrukar" cirka en kWh/mil och milkostnaden blir alltså bara någon krona!
Mitsubishis elbil börjar säljas sent nästa år, men den kommer inte att hinna till Sverige. Den svenske importören har emellertid allvarliga planer på att lansera iMiEV som 2010 års modell.
Biltillverkarna kör nu ett veritabelt race för att komma först med små stadssmarta minibilar. Japanerna leder än så länge och den som någon gång har sett en vy över de överbelamrade stadsgatorna i Tokyo förstår varför.
Toyota IQ blir den första mikrostora japanska bilen att erövra Europa. Tvåa kan bli Nissan Nuvu. Den lilla skojigt designade bilen har plats för tre personer och visades som koncept på salongen i Paris i oktober. Nissan är förteget med detaljer, men klart är att Nuvu ska bli eldriven.
Redan nästa år kanske vi får se en färdig variant av fjolårets sensation bland konceptbilarna på bilsalongen i Frankfurt: Volkswagen Up! (Jo, namnet stavas med utropstecken).
Tillverkaren vill göra den blott 3,45 meter långa bilen till en ny VW-bubbla som ska säljas över hela världen till ett pris som de flesta har råd med. Precis som gamla "baggen" drivs Up! av en svansmotor.
Att Up! är ett seriöst projekt råder ingen tvekan om. Redan någon månad senare - på bilsalongen i Tokyo - kom den andra modellen: familjebilen Space Up som har gott om plats för fyra personer och 220 liter bagage trots att karossen bara är 3,68 meter lång.
Smått väntas
Även om det ännu bara är rykten, väntas det nog smått i flera tyska bilfamiljer. Inte bara på grund av finans- eller oljekriser som säkert får allt fler att välja mindre bilar. De tyska tillverkarna måste helt enkelt hitta snabba och effektiva sätt att trycka ned sina genomsnittliga utsläpp av koldioxid. 2012 införs gränsen 130 gram/kilometer och dit har många en lång väg att gå: Daimler ligger nu på 181 gram i genomsnitt, BMW släpper ut 170 gram och Volkswagen 163 gram.
BMW lär ha avancerade planer på att göra en modern variant av
50-talsbubblan Isetta - till och med namnet kan tas upp igen. Klart är att man i München skissar på en bil som är mindre än Mini. Hur den ska drivas är oklart, men BMW har ju en del intressanta maskiner i hyllorna på sina mc-fabriker...
Även Audi har planer på en mikrobil. Än vet ingen hur den ska se ut eller hur stor den blir.
- Den ska vara helt eldriven säger Peter Schwartzenbauer, styrelseledamot i Audi, till engelska tidningen Autocar.
När de stora tillverkarna slår in på ett spår, följer snart alla andra efter. Om några år kan bilhallarna krylla av minibilar. Tyvärr gör väl inte flera småbilar att städernas bilköer blir glesare eller rullar snabbare. Men det blir nog lite intimare att trängas där.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.