Nu blåser det snålt på bilmarknaden och kylan kändes ända in på bilsalongen i Genève. Showen var ganska dämpad och den som letade efter en lysande bilstjärna sökte förgäves.
Det spelade nästan ingen roll var besökarna befann sig i kvarteren av montrar. Den som höjde blicken såg någonstans en kemisk beteckning: CO2. Bilsalongen i Genève har aldrig varit grönare. Kampen mot koldioxiden hade en huvudroll, minst lika viktig som de nya bilarna.
El, naturgas, diesel, vätgas, komprimerad luft... Vad som ska driva framtidens rena fordon fanns det många förslag på i salongens montrar.
Publiken kallsinnig till muskelbilar
När en lyxbilstillverkare avtäckt någon hisnande nyhet brukar det vara tjockt i montern.
Men publiken var för en gångs skull ganska kallsinnig till de stora, muskelstinna monstren. Inte ens Rolls-Royce kunde notera trängsel runt sin konceptbil 200EX.
Kolosserna hade liksom klampat in i fel tid.
Rättare bilar fanns att provsitta hos exempelvis Kia, Skoda, Nissan och Peugeot. Dagens trend är kantig och hög - en biltyp som ger mest utrymme på minst yta och dessutom är lätt att lotsa fram i den allt trängre omgivningen.
Slokande mungipor
Årets Genèvesalong var den 79:e i ordningen och antagligen den mest nedtonade. Ungefär samtidigt som portarna öppnades för tusentals journalister offentliggjordes försäljningssiffrorna för februari månad, vilket fick pannorna att skrynklas och mungiporna att sloka på de flesta bilchefer.
Det lär nog dröja innan salongen åter blir en glittrande, sorglös scen för bileliten. Men man kan ju alltid hoppas att feststämningen är tillbaka till 80-årsjubileet.
Utdragen kommer från Marianne Sterners rapport från bilsalongen i Genève. Denna rapport publiceras i sin helhet i Vi Bilägare #4. Missa inte det stora reportaget!
El, naturgas, diesel, vätgas, komprimerad luft... Vad som ska driva framtidens rena fordon fanns det många förslag på i salongens montrar.
Publiken kallsinnig till muskelbilar
När en lyxbilstillverkare avtäckt någon hisnande nyhet brukar det vara tjockt i montern.
Men publiken var för en gångs skull ganska kallsinnig till de stora, muskelstinna monstren. Inte ens Rolls-Royce kunde notera trängsel runt sin konceptbil 200EX.
Kolosserna hade liksom klampat in i fel tid.
Rättare bilar fanns att provsitta hos exempelvis Kia, Skoda, Nissan och Peugeot. Dagens trend är kantig och hög - en biltyp som ger mest utrymme på minst yta och dessutom är lätt att lotsa fram i den allt trängre omgivningen.
Slokande mungipor
Årets Genèvesalong var den 79:e i ordningen och antagligen den mest nedtonade. Ungefär samtidigt som portarna öppnades för tusentals journalister offentliggjordes försäljningssiffrorna för februari månad, vilket fick pannorna att skrynklas och mungiporna att sloka på de flesta bilchefer.
Det lär nog dröja innan salongen åter blir en glittrande, sorglös scen för bileliten. Men man kan ju alltid hoppas att feststämningen är tillbaka till 80-årsjubileet.
Utdragen kommer från Marianne Sterners rapport från bilsalongen i Genève. Denna rapport publiceras i sin helhet i Vi Bilägare #4. Missa inte det stora reportaget!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
'Feststämningen' kommer nog tillbaka den dagen bilbranchen tillverkar lagom stora (-små) bilar som är miljövänliga, lätta och energieffektiva. Gärna med all upptänklig teknik för att minska förbrukningen; Hybriddrift, optimerad liten förbränningsmotor, start/stopp, bromsenergi mm mm.
Men Calle, de bilarna finns redan.
Måhända att vi i Sverige inte riktigt ser dem, för svenskar bryr sig inte om små och miljömässiga bilar lika mycket som övriga Europa.
Mercedes, Mini, de franska tillverkarna, Fiat - alla har lösningar. Själv imponeras jag av franska satsningen på biodisel och Fiats satsning på olika former av tri-fuel lösningar som finns i produktion idag.
"El, naturgas, diesel, vätgas, komprimerad luft... Vad som ska driva framtidens rena fordon fanns det många förslag på i salongens montrar." El som på kontinenten innebär kärnkraft och kolkraft. Naturgas som är ett fossilt bränsle som ur klimatsynpunkt bara är lite bättre än bensin. Diesel är bra ur klimatsynpunkt om man menar biodiesel och inte dagens miljövidriga fossila diesel. Vätgas... Nej, de flesta bilmärken slopat den idén. Komprimerad luft?! Den var ny! Men hur komprimerar man den? Ja, just det med hjälp av kärnkraft och kolkraft. Så det som räknas upp är inte speciellt "rent"!
Bränsle kommer aldrig att bli bra men det kan bli bättre. oavsett vilket bränsle man väljer kommer hybrid tekniken att göra det avsevärt bättre. Jag kan inte förstå varför så få tlverkare gör riktiga hyrider ska det vara så svårt, och då menar jag inte nån lotsashybrid med 15-20 hp el för det är väl inte mycket mer än vad en startmotor ger
Biodiesel är mycket större i södra Europa än här, det lär beror på att den blir för seg i vårt kallare klimat. I Frankrike fungerar den dock utmärkt och de franska dieslarna är helt förberedda för biodieselns extra krav.
Biogasen kommer allt mer i Europa. Av biogasen kan man dessutom producera el genom bränslecellsteknologi, ja biogas kan vara basen i en bränslecells-motor. Det finns massor med sådana lösningar redan och till och med flera fastigheter i Europa som får värme och el genom biogasdrivna bränsleceller.
Bilar som klarar naturgas, klarar givetvis också biogas för det är i praktiken samma gas! Skillnaden mellan naturgas och biogas är att naturgasen är fossil, medan biogasen kommer av rötning genom biomassa och är en restprodukt av mänskligt avfall och därmed både ekologiskt och klimatsmart.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.