Det är som bekant dyrt att köpa bil. Men man kan få hjälp med kostnaderna om man är beredd att åka omkring i en bil som är dekalerad som en chokladkartong.
Vill du tjäna pengar på din bil?
Då kan du göra som Mikael Milestad i Väsby: kör med reklam på bilen och få upp till 4 500 kronor i månaden.
Reklam för choklad
Företaget Svensk Bilreklams affärsidé går ut på att ge privatpersoner ekonomisk ersättning för att upplåta ytan på sin bil för reklam.
Registrera dig och lämna information om dig själv och ditt fordon på Svensk Bilreklams sajt.
Sedan matchas du mot olika reklamkampanjer - för såväl lokala som stora, välkända varumärken.
Mikael Milestad, 40, är en av dem som nappat på idén.
Just nu påminner hans vanligtvis kritvita Dodge Caliber om en häftig rallybil - i chokladanda.
I några månader, kanske längre, lånar han ut lacken till ett av landets chokladföretag.
- Det här är ett väldigt smart sätt för ett företag att få uppmärksamhet. Folk hajar verkligen till när de ser bilen, vilket jag tycker bara känns jättekul, säger Mikael Milestad.
- Senast igår var det några som kom fram och tyckte att den var ball.
Den här kampanjen är den första han är med i, men definitivt inte den sista.
Runt 2 400 kronor i månaden tror han att han kommer att tjäna framöver.
- Det är perfekta extrapengar, och dessutom tycker jag att stripingen bara gör bilen snyggare. Så ja, jag vill absolut vara med i fler kampanjer.
Kunskap om produkten
Mathias Lindsäth som driver Svensk Bilreklam håller med om att det nära och personliga är den stora fördelen med reklam på bilar.
- Det ger en relation till kunderna som ett företag inte får via reklam i tv och tidningar, eller med vanlig utomhusreklam. Man kan säga att våra medlemmar agerar ambassadörer för kända varumärken, konstaterar han och fortsätter:
- Deltagarna i en kampanj väljs ut efter målgruppen för reklamen. Gäller kampanjen till exempel golfprodukter så är det golfare som gör reklam.
Medlemmarna får också mycket information och produkter inför en kampanj, vilket gör att de har personlig erfarenhet och kunskap om det de gör reklam för.
Svensk Bilreklam var först på den svenska marknaden vid starten 2005.
Idén kom från USA och Tyskland, där det är vanligt med reklam på bilar.
Och det har gått bättre än Mathias Lindsäth vågat hoppas: i dag har företaget 10 000 aktiva reklampelare ute och ett par hundratusen i sitt register.
Större uppmärksamhet i småstäder
Varje år förmedlar Mathias Lindsäth hundratals kampanjer av olika storlek.
De handlar om allt från bildäck till kläder, betalkort, skivsläpp, filmpremiärer och smink - men aldrig om alkohol, politik, erotik eller tobak.
Ersättningen varierar från några hundralappar till 4 500 kronor i månaden för personbilar.
För en lastbil kan man få det dubbla.
- Hur mycket det blir beror på hur bilen körs och hur stor yta som är täckt av reklam. Hur ofta körs den? Var? Hur långt? Hur står den parkerad? En bil som körs ofta och har chans att ses av många människor får ett högre värde, säger Mathias Lindsäth.
För att kunna komma upp i 4 500 kronor ska bilen dessutom vara helfolierad, det vill säga helt täckt med reklam.
- Men eftersom det är dyrt att helfoliera en bil väljer de flesta företag att ha lite mindre reklam på ett större antal bilar och bara helfoliera en eller ett par.
1 400 kronor i genomsnitt
Svensk bilreklams rullande reklampelare tjänar i genomsnitt 1 400 kronor i månaden.
Därutöver får de förmånliga erbjudanden från olika företag.
- Vi ordnar bland annat billigare däck, försäkringar och service. Och om man gör reklam för ett däckföretag, så kan man kanske få nya vinterdäck, plus ersättningen för själva kampanjen, säger Mathias Lindsäth.
Mikael Milestad kör 2 500-3 000 mil om året i sitt jobb som artist- och eventförmedlare.
Mestadels i Stockholm, men även på andra håll i landet.
Det gör att han har chans att ses av ganska många och får därför ett förhållandevis högt månadsbelopp.
Men det är inte nödvändigtvis så att den som bor i en storstad tjänar mer.
Kampanjer genomförs i hela landet och enligt Mathias Lindsäth blir genomslagskraften ofta större i en mindre stad.
- I en stor stad riskerar bilen att försvinna i mängden. Inför hösten söker vi till exempel förare i Söderhamn till en lokal kampanj för vinterdäck.
Behåller reklamen efter kampanjen
Fordonen till en kampanj väljs som sagt ut efter vem som kör dem och hur.
Märke eller modell på bilen är oftast mindre viktigt, men Svensk Bilreklam vill i första hand ha bilar som är välskötta och högst 14 år.
Det finns även ett särskilt register för specialfordon, där veteranbilar som Volvo Amazon och Saab 96 platsar - om de är i mycket gott skick.
Helt kört behöver det inte vara ens om man har en riktig rosthög till bil.
För några år sedan använde företaget rostiga bilar i en kampanj för bilvårdsprodukter.
- I vårt nyhetsbrev bad vi medlemmarna om tips på rostiga bilar. Det fanns rätt många, visade det sig. På dem som valdes ut till kampanjen stod det: På den här bilen har aldrig våra produkter använts, säger Mathias Lindsäth och skrattar.
Volvo à la Rosenström
Ibland väljer bilägare att behålla reklamen trots att kampanjen är över.
Det har till och med hänt att bilar har ökat i värde tack vare att de är stripade.
Till exempel ville många ha kvar reklamen efter en kampanj för musikern Björn Rosenström.
- Bland annat så fick den som hade en sådan bil gå gratis på Björn Rosenströms konserter, säger Mikael Milestad.
- När bilarna skulle säljas kunde man i annonser på Blocket se att det stod: Volvo à la Rosenström. Förr: 49 900. Nu: 59 900.
Diskutera: Skulle du kunna tänka dig reklam på din bil?
Då kan du göra som Mikael Milestad i Väsby: kör med reklam på bilen och få upp till 4 500 kronor i månaden.
Reklam för choklad
Företaget Svensk Bilreklams affärsidé går ut på att ge privatpersoner ekonomisk ersättning för att upplåta ytan på sin bil för reklam.
Registrera dig och lämna information om dig själv och ditt fordon på Svensk Bilreklams sajt.
Sedan matchas du mot olika reklamkampanjer - för såväl lokala som stora, välkända varumärken.
Mikael Milestad, 40, är en av dem som nappat på idén.
Just nu påminner hans vanligtvis kritvita Dodge Caliber om en häftig rallybil - i chokladanda.
I några månader, kanske längre, lånar han ut lacken till ett av landets chokladföretag.
- Det här är ett väldigt smart sätt för ett företag att få uppmärksamhet. Folk hajar verkligen till när de ser bilen, vilket jag tycker bara känns jättekul, säger Mikael Milestad.
- Senast igår var det några som kom fram och tyckte att den var ball.
Den här kampanjen är den första han är med i, men definitivt inte den sista.
Runt 2 400 kronor i månaden tror han att han kommer att tjäna framöver.
- Det är perfekta extrapengar, och dessutom tycker jag att stripingen bara gör bilen snyggare. Så ja, jag vill absolut vara med i fler kampanjer.
Kunskap om produkten
Mathias Lindsäth som driver Svensk Bilreklam håller med om att det nära och personliga är den stora fördelen med reklam på bilar.
- Det ger en relation till kunderna som ett företag inte får via reklam i tv och tidningar, eller med vanlig utomhusreklam. Man kan säga att våra medlemmar agerar ambassadörer för kända varumärken, konstaterar han och fortsätter:
- Deltagarna i en kampanj väljs ut efter målgruppen för reklamen. Gäller kampanjen till exempel golfprodukter så är det golfare som gör reklam.
Medlemmarna får också mycket information och produkter inför en kampanj, vilket gör att de har personlig erfarenhet och kunskap om det de gör reklam för.
Svensk Bilreklam var först på den svenska marknaden vid starten 2005.
Idén kom från USA och Tyskland, där det är vanligt med reklam på bilar.
Och det har gått bättre än Mathias Lindsäth vågat hoppas: i dag har företaget 10 000 aktiva reklampelare ute och ett par hundratusen i sitt register.
Större uppmärksamhet i småstäder
Varje år förmedlar Mathias Lindsäth hundratals kampanjer av olika storlek.
De handlar om allt från bildäck till kläder, betalkort, skivsläpp, filmpremiärer och smink - men aldrig om alkohol, politik, erotik eller tobak.
Ersättningen varierar från några hundralappar till 4 500 kronor i månaden för personbilar.
För en lastbil kan man få det dubbla.
- Hur mycket det blir beror på hur bilen körs och hur stor yta som är täckt av reklam. Hur ofta körs den? Var? Hur långt? Hur står den parkerad? En bil som körs ofta och har chans att ses av många människor får ett högre värde, säger Mathias Lindsäth.
För att kunna komma upp i 4 500 kronor ska bilen dessutom vara helfolierad, det vill säga helt täckt med reklam.
- Men eftersom det är dyrt att helfoliera en bil väljer de flesta företag att ha lite mindre reklam på ett större antal bilar och bara helfoliera en eller ett par.
1 400 kronor i genomsnitt
Svensk bilreklams rullande reklampelare tjänar i genomsnitt 1 400 kronor i månaden.
Därutöver får de förmånliga erbjudanden från olika företag.
- Vi ordnar bland annat billigare däck, försäkringar och service. Och om man gör reklam för ett däckföretag, så kan man kanske få nya vinterdäck, plus ersättningen för själva kampanjen, säger Mathias Lindsäth.
Mikael Milestad kör 2 500-3 000 mil om året i sitt jobb som artist- och eventförmedlare.
Mestadels i Stockholm, men även på andra håll i landet.
Det gör att han har chans att ses av ganska många och får därför ett förhållandevis högt månadsbelopp.
Men det är inte nödvändigtvis så att den som bor i en storstad tjänar mer.
Kampanjer genomförs i hela landet och enligt Mathias Lindsäth blir genomslagskraften ofta större i en mindre stad.
- I en stor stad riskerar bilen att försvinna i mängden. Inför hösten söker vi till exempel förare i Söderhamn till en lokal kampanj för vinterdäck.
Behåller reklamen efter kampanjen
Fordonen till en kampanj väljs som sagt ut efter vem som kör dem och hur.
Märke eller modell på bilen är oftast mindre viktigt, men Svensk Bilreklam vill i första hand ha bilar som är välskötta och högst 14 år.
Det finns även ett särskilt register för specialfordon, där veteranbilar som Volvo Amazon och Saab 96 platsar - om de är i mycket gott skick.
Helt kört behöver det inte vara ens om man har en riktig rosthög till bil.
För några år sedan använde företaget rostiga bilar i en kampanj för bilvårdsprodukter.
- I vårt nyhetsbrev bad vi medlemmarna om tips på rostiga bilar. Det fanns rätt många, visade det sig. På dem som valdes ut till kampanjen stod det: På den här bilen har aldrig våra produkter använts, säger Mathias Lindsäth och skrattar.
Volvo à la Rosenström
Ibland väljer bilägare att behålla reklamen trots att kampanjen är över.
Det har till och med hänt att bilar har ökat i värde tack vare att de är stripade.
Till exempel ville många ha kvar reklamen efter en kampanj för musikern Björn Rosenström.
- Bland annat så fick den som hade en sådan bil gå gratis på Björn Rosenströms konserter, säger Mikael Milestad.
- När bilarna skulle säljas kunde man i annonser på Blocket se att det stod: Volvo à la Rosenström. Förr: 49 900. Nu: 59 900.
Diskutera: Skulle du kunna tänka dig reklam på din bil?
Fakta:
Inför en kampanj skickar Svensk Bilreklam ett mejl till alla medlemmar som passar in på det kampanjande företagets profil.
De som blir intresserade av att vara med mejlar tillbaka. De som då verkar passa bäst för kampanjen kontaktas via telefon.
Medlemmarna finns över hela landet och är just nu i åldern 18-67 år.
Företaget samarbetar även med kändisar. Idrottsmän, musiker och skådespelare finns i registret över förare.
Just nu har de till exempel en kampanj på gång med förre landslagsmålvakten Magnus Hedman.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag vill också ha 4 500:- i månaden för att åka omkring med lite reklam på bilen - skitsmart! Äntligen en bra finansieringsmöjlighet.
Som aktiv pensionär med ett par sporter i bagaget
skulle miltalet kunna ökas.
Toblerone, mums!
När jag tog körkort för drygt 20 år sedan kontaktade jag ett antal företag och föreslog att de fick klistra deras reklam på min bil mot en blygsam ersättning. Ingen nappade trots att min bil var ny och fräsch. Tiderna förändras.
Bilreklam e ju kanonide för mig med, äntligen kan man eventuellt köpa den bil man vill ha! Mycke smart ide. Tyvärr bor jag inte i Söderhamn, där behövde dom ju bilar // Larsa
Mona, shhh!!! Partiet ligger illa till ändå! :-(
Gå inte med i Svens Bilreklam, det är en lurendrejarfirma. Jag blev lovad 1200 kr för att köra med reklam i en månad sedan tvingade mig köra 7 mil för att få klisterdekaler på bilen men några pengar fick jag aldrig.
Hej Rupert!
Du finns inte i våra rullar och har aldrig hört talas om din kampanjsumma, vore bra om du kontaktade oss på www.svenskbilreklam.se eller mig direkt på mathias@svenskbilreklam.se
Alla våra förare har kontakt med kunden så hade detta hänt hade både jag och min kund känt till att någon ej fått sin ersättning. Ser fram emot din återkoppling. Övertygad om att du ej finns på riktigt eftersom du inte ens använder ditt riktiga namn. Vi har aldrig haft en förare som heter Rupert i någon kampanj!
Ej heller en ersättning på 1200 men hör av dig så får vi se vem du är och vad som hänt
MVH Mathias Lindsäth
Lite orolig att mailen kommer fyllas med reklam efter att man anmält sig. Reklam i brevlådan, mailen och per telefon. Eller?
Låter väldigt bra nackdelen är att när man kört runt med deras reklam så struntar de i att betala den utlovade ersättningen
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.