Allt fler bilpooler startas i svenska städer. Idén går ut på att göra bilägandet billigare genom att fler delar på kostnaderna. Men hur bra affär bilpoolen blir för den enskilde, beror på hur man använder bilen. Vi Bilägares sammanställning visar att det ibland är billigare att hyra bil på macken än att gå med i en bilpool.
Bilpoolernas popularitet växer. Framför allt i storstäderna där logistiken underlättas av att många användare kan bo i närheten av den parkering där bilen placeras.
Det finns två huvudvarianter av bilpool. Den kan antingen bestå av en ekonomisk förening, bildad av några entusiaster som tillsammans delar på kostnader och det arbete det innebär att gemensamt sköta om föreningens vagnpark. Medlemmar kan boka och använda bilarna till självkostnadspris per timme och kilometer.
Det andra alternativet utgörs av ett företag som hyr ut bilar som affärsdrivande verksamhet. Även här betalar man för tid och körsträcka men kostnaden är högre. Å andra sidan är ofta underhåll och service av bilarna utlagt på entreprenad. Det enda användaren behöver tänka på är att lämna bilen med minst kvarts tank.
Bränslekostnaden betalas av bilpoolen.
Avgiftskonstruktionen gör bilpoolsbilen billig om man bara använder den under korta resor under en begränsad tidsperiod. För den som vill köra till lantstället eller åka på bilsemester, blir kostnaderna betydligt högre. Vi Bilägares kalkyl visar att om denna typ av användning är det primära, blir det billigare att hyra bil på bensinstationen än att gå med i en bilpool!
Billigare med taxi
Vår kalkyl visar tyvärr än en gång att det är en väldigt dålig affär att ha egen bil. Höga fasta kostnader medför närmast astronomiska milkostnader för den som kör korta sträckor.
Faktum är att för den som åker korta sträckor kan det vara billigare med taxi än att ha egen bil.
Inte i något av våra exempel blir den egna bilen det mest lönsamma alternativet. Inte ens för den som kör 1 700 mil per år! Viktigt att notera är att vi inte räknat med att våra fiktiva bilägare behöver bil för dagliga arbetsresor till och från jobbet. Om så är fallet blir den egna bilen det bästa alternativet eftersom kostnaden för att ha hyrbilen stående vid jobbet under dagen blir alldeles för hög.
Vi har inte räknat med att bilen representerar ett visst restvärde efter tre år, å andra sidan har vi inte heller tagit med några kapitalkostnader i kalkylen.
Vi har använt tre fiktiva personer som alla är i samma ålder, bor i Stockholms innerstad, åker kollektivt till och från jobbet men använder en mellanstor kombibil på olika sätt under sin fritid.
Det finns två huvudvarianter av bilpool. Den kan antingen bestå av en ekonomisk förening, bildad av några entusiaster som tillsammans delar på kostnader och det arbete det innebär att gemensamt sköta om föreningens vagnpark. Medlemmar kan boka och använda bilarna till självkostnadspris per timme och kilometer.
Det andra alternativet utgörs av ett företag som hyr ut bilar som affärsdrivande verksamhet. Även här betalar man för tid och körsträcka men kostnaden är högre. Å andra sidan är ofta underhåll och service av bilarna utlagt på entreprenad. Det enda användaren behöver tänka på är att lämna bilen med minst kvarts tank.
Bränslekostnaden betalas av bilpoolen.
Avgiftskonstruktionen gör bilpoolsbilen billig om man bara använder den under korta resor under en begränsad tidsperiod. För den som vill köra till lantstället eller åka på bilsemester, blir kostnaderna betydligt högre. Vi Bilägares kalkyl visar att om denna typ av användning är det primära, blir det billigare att hyra bil på bensinstationen än att gå med i en bilpool!
Billigare med taxi
Vår kalkyl visar tyvärr än en gång att det är en väldigt dålig affär att ha egen bil. Höga fasta kostnader medför närmast astronomiska milkostnader för den som kör korta sträckor.
Faktum är att för den som åker korta sträckor kan det vara billigare med taxi än att ha egen bil.
Inte i något av våra exempel blir den egna bilen det mest lönsamma alternativet. Inte ens för den som kör 1 700 mil per år! Viktigt att notera är att vi inte räknat med att våra fiktiva bilägare behöver bil för dagliga arbetsresor till och från jobbet. Om så är fallet blir den egna bilen det bästa alternativet eftersom kostnaden för att ha hyrbilen stående vid jobbet under dagen blir alldeles för hög.
Vi har inte räknat med att bilen representerar ett visst restvärde efter tre år, å andra sidan har vi inte heller tagit med några kapitalkostnader i kalkylen.
Vi har använt tre fiktiva personer som alla är i samma ålder, bor i Stockholms innerstad, åker kollektivt till och från jobbet men använder en mellanstor kombibil på olika sätt under sin fritid.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.