Detta är ett smakprov på Vi Bilägares Premiumartiklar som är exklusiva för våra tidningsprenumeranter och digitala Premiummedlemmar. Du kan bli Premiummedlem direkt här för att inte missa några av våra kommande Premiumartiklar, granskningar och tester!
Coronaspridningen har satt käppar i hjulen på många sätt i samhället och årets försäljning av nya bilar kommer förmodligen bli betydligt lägre än året innan. Det tror åtminstone branschorganisationen Bil Sweden som skrivit ned prognosen ordentligt.
Flera bilhandlare har infört hemleverans av sålda bilar och särskilda rutiner i bilhallarna. Vår senaste granskning visar även att många bilhandlare sänkt priserna på nya och nästan nya bilar för att locka köpare.
I den här granskningen har vi gått igenom rabatterna för alla annonserade bilar på Blocket som gått högst 500 mil. Totalt handlar det om 6 340 bilar med rabatterade priser.
Det innebär att bilarna inte nödvändigtvis behöver vara fabriksnya, även om många är det – bilarna kan exempelvis ha varit så kallade "demobilar" som rullat hos återförsäljaren. Vi har tagit bort alla märken som annonserar färre än tio bilar.
Läs också: Så funkar billån och privatleasing i coronatider
Nissan har störst rabatt i procent
Snittrabatten för alla nya bilar just nu ligger på 31 410 kronor eller sju procent, vilket är på ungefär samma nivå som när vi gjorde en liknande granskning tidigare i år. Då låg snittrabatten på 33 540 kronor eller åtta procent.
Premiummärken som Porsche, Jaguar, Land Rover och BMW har överlägset störst rabatter i kronor. Där ligger snittrabatten på mellan 50 000 och 100 000 kronor.
Men det är mer intressant att titta på snittrabatten i procent. Då hamnar plötsligt Nissan, Suzuki och Jeep högst upp med snittrabatter på mellan åtta och tio procent redan innan köparen börjar pruta. Det motsvarar mellan 22 000 och 42 000 kronor. Men även BMW, Audi, Jaguar och Mercedes kör just nu med stora procentuella rabatter.
Mazda har nyligen höjt priserna på grund av de hårdare WLTP-reglerna som infördes vid årsskiftet, och någon större prissänkning verkar inte vara i sikte – hos Mazda ligger snittrabatten på bara fem procent, samma nivå som för Volvo. De hamnar därmed sist på listan med minst procentuell rabatt.
I den här artikeln har vi främst tittat på personbilar, men rabatterna är ännu större för transportbilar. Vi har hittat flera exempel på skåpbilar där köparna lockas med rabatter på mellan 20 och 40 procent. Anledningen är att transportbilarna drabbats av en betydligt högre fordonsskatt efter årsskiftet.
Märke | Rabatt i kr | Rabatt i % |
Nissan | 31 420 kr | 10,0% |
Suzuki | 22 646 kr | 9,7% |
Jeep | 42 078 kr | 8,3% |
BMW | 52 414 kr | 8,2% |
Audi | 44 865 kr | 8,1% |
Opel | 21 762 kr | 8,1% |
Citroën | 20 521 kr | 8,0% |
Jaguar | 71 480 kr | 8,0% |
Fiat | 14 687 kr | 7,9% |
Mercedes | 45 464 kr | 7,9% |
Ford | 27 573 kr | 7,7% |
Alfa Romeo | 35 292 kr | 7,6% |
Porsche | 96 156 kr | 7,6% |
Volkswagen | 25 392 kr | 7,3% |
Mitsubishi | 25 837 kr | 7,3% |
Seat | 19 648 kr | 7,2% |
Mini | 24 532 kr | 7,1% |
Land Rover | 63 530 kr | 7,1% |
Dacia | 11 190 kr | 7,1% |
Renault | 17 050 kr | 7,0% |
Skoda | 19 683 kr | 7,0% |
Honda | 19 204 kr | 6,9% |
Peugeot | 21 981 kr | 6,9% |
Toyota | 21 518 kr | 6,7% |
Hyundai | 19 981 kr | 6,6% |
Kia | 17 650 kr | 6,3% |
Dodge | 50 641 kr | 6,1% |
Mazda | 16 959 kr | 5,3% |
Volvo | 24 486 kr | 5,2% |
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag är mitt uppe i att byta en av våra bilar, familjebilen, skall lämna tillbaka en privatleasad bil inom en vecka. Skulle nog vilja påstå att det just nu går att få lite mer rabatt. Vissa bilmärken kör väldigt hårt med mycket bra erbjudande på privatleasing. Har varit hos Ford, Mercedes, Opel, Skoda, VW och säljarna är väldigt sugna på att få sålt. Flera av dem framför att det är stiltje eller beslutstiden mycket lång hos kunderna, så när man kommer och är i stånd att göra slag i saken med snabbt beslut så pressar de rabatten ytterligare.
Jag kan köpa en ny Megane 1.2 bensin för 130000:- med vinterdäck.
Jarl, säkert inget dåligt köp... den Franska flaggan avskräcker dock mig lite i alla fall...
Vargen,
Roligt att bli avskräckt av franska produkter och istället köpa en öststatsbil.
Provkörde idag. Ny bil med 16 km på mätaren. Tyvärr var ratten sned när jag körde rakt. Och hade jag ratten rak så var vi förmodligen i diket efter 20 m. Blev ingen affär. Känsla i interiör, styrning etc övertygande inte heller. Gillade annars den yttre designen.
Jo Vargen, det var ett dåligt köp med Megane för ratten satt ju snett. = ) Är alla kvalitetskontrollanter av nya bilar hos Renault hemma tack vare corona?
Tror Golf 1.0 kan vara ett bra köp för 160.000:- ny bil dock årsmodell 2019. Påställd sen tidigare vanligt inom VAG.
Ja golf 1,0tsi för 160 tusen är ett rejält fynd.
Ett extra rejält fynd mot tex Clion.
Och dessutom får du en trevlig tyst och snål bensin bil som du kör landsväg på 0,5 liter/milen
Audi A3, TT samt Mercedes CLA har det gemensamt att det tillverkas i paprika landet Ungern. Kvalitet är inte det första man tänker där.
@Jarl Karlsson, MSO 1000,
Förstår faktiskt inte hur man överhuvudtaget kan överväga en bil från VAG? Man måste ha någon form av moralisk kompass
som pekar åt rätt håll med avseende på hur VAG behandlar kunder ute i världen så olika med tanke på dieselskandalen.
Dom som har varit trogna kunder och köpt deras produkter i tron att det varit bra kvalitetsprodukter och så blir dom behandlade på det sättet att i USA får kunder ersättning eller återköp av fordonet. Men i Europa måste man stämma fordonstillverkaren gemensamt som i t.ex. Tyskland och England. Hur går det för kunderna i Sverige? Jo en rejäl pungspark (kvinnor kan nog förstå analogin) där kunderna får ta smällen med lägre andrahandsvärde eller att bilen går sämmre eller får en högre bränsleförbruktning.
Jag förstår inte heller hur företag kan ha kvar VAG som ett alternativ för tjänstebilar då man i dessa tider också borde ha en moralisk kompass där man tar miljöansvar och faktiskt straffar tillverkare genom att INTE köpa deras produkter även om dom nu är eventuellt felfria. Människor har ett väldigt kort minne ibland och det är synd. Det är då man tycker att Golf är en bra bil och prisvärd bil vilket den kanske också är men moralen och miljön kan inte alltid få ta stryk varje gång det börjar rinna i munnen då man skall köpa ny en ny bil.
Att köpa ny bil är aldrig bra för miljön men att gynna VAG förstår jag bara inte.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.