En av de viktigaste insatser som Vi Bilägares redaktion gör är att testa däck. De är runda och svarta – men det kan skilja enormt mycket mellan olika märken och modeller.
Våra däckexperter testar både sommardäck och vinterdäck varje år. Du kan läsa de senaste testerna av vinterdäck här. Du som är Premium-medlem kan läsa alla artiklar och tester digitalt här på sajten – samt läsa den digitala versionen av papperstidningen i vår app.
Det tar tid att göra däcktester – det är många testmoment som ska göras. Varje däck kan till exempel bromstestas mellan 10 och 16 gånger. Vi testar även ett referensdäck som jämförelse.
– På så sätt kan vi till exempel se hur vädret och andra yttre faktorer påverkar resultatet, säger Nils Svärd, däckexpert på Vi Bilägare.
Förutom bromssträcka testar vi kurvgrepp och köregenskaper på våt väg samt vattenplaning rakt fram och i kurva. Vi mäter även förbrukningen, och inte bara i en körcykel i testlabb utan ett riktigt bantest.
– Sedan avslutar vi veckan med bullermätning och komforttest på en ojämn testbana.
Inte Premium-medlem ännu? Klicka här för att komma igång!
- Utöver testdäcken kör vi ett dedikerat referensdäck med jämna mellanrum under samtliga delprov för att fånga upp förändringar i underlaget. Alla mätresultat jämkas med referensdäckets grepptrend.
- Körtesterna på is och snö är utförda med framhjulsdrivna Volkswagen Golf på en testanläggning i Älvsbyn i slutet av februari. Elektroniska hjälpsystemen ABS och antisladd har varit inkopplade, med antisladdsystemet i sportläge för att tillåta lite mer hjulspinn och sladdvinkel. Detta för att förstärka däckens karaktär samt ge bättre flyt i körningen.
- Broms- och accelerationstesterna på is är utförda i Arctic Falls inomhusanläggning utanför Piteå. Mätningarna startar och slutar vid fem km/tim i stället för vid stillastående för att minimera felmarginaler skapade av bilens teknik (ABS respektive antispinn). Asfaltsmätningarna på torr och våt väg genomfördes i Tammerfors, Finland, i slutet av april.
- Bränslemätningarna gjordes på en ovalbana i jämn hastighet (60 km/tim).
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.