Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. Medverkande i detta avsnitt är Calle Carlquist, Fredrik Diits Vikström och Maria Dahlin.
Att betala för snabbladdningen till elbilen ska bli enklare. Så lät det i alla fall i en ny överenskommelse som nyss presenterats.
I verkligheten omfattar den nya planen bara två tredjedelar av snabbladdarna längs svenska vägar, och det finns inget krav på någon kortterminal. Det räcker med en QR-kod där bilägaren måste betala i mobilen, något som kan vara svårt i regn eller mörker, eller med dålig mobiltäckning.
– Det finns heller inget krav på att laddstolpen faktiskt ska fungera i den här överenskommelsen. Jag har åkt förbi två 150 kW-laddare där jag bor som varit trasiga senaste veckan och bilägarna hänvisas till en 50 kW-laddare, säger Maria Dahlin.
Tidigare i veckan blev det bråk vid en laddstolpe norr om Stockholm. För att undvika det vill Calle Carlquist införa tydliga filmarkeringar i vägen som visar var laddkön börjar.
– Det måste ju vara en enkel sak att måla dit, säger han.
Checklistan för vad som ska finnas vid en bra laddstolpe innefattar också tydlig prisinformation, kortterminal och askfat.
– Det ser för bedrövligt ut när rökarna fimpar på marken vid laddstolpen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.