Nästa artikel
Xpeng P5, Mercedes-Benz EQA, Renault Megane E-Tech och Volkswagen ID.3
Podcast

Xpeng P5, Mercedes-Benz EQA, Renault Megane E-Tech och Volkswagen ID.3

Publicerad 13 maj 2022 (uppdaterad 13 maj 2022)
Avsnitt 280: I veckans avsnitt får du reda på vad släcksand är, vad som borde finnas i anslutning till snabbladdare, hur bilister kan hjälpa till att bevara småkrypens mångfald och en Göteborgsresa med 4 gängliga passagerare i Dacia Sandero.

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. Medverkande i detta avsnitt är Calle Carlquist, Fredrik Diits Vikström och Maria Dahlin. 


Att betala för snabbladdningen till elbilen ska bli enklare. Så lät det i alla fall i en ny överenskommelse som nyss presenterats.

I verkligheten omfattar den nya planen bara två tredjedelar av snabbladdarna längs svenska vägar, och det finns inget krav på någon kortterminal. Det räcker med en QR-kod där bilägaren måste betala i mobilen, något som kan vara svårt i regn eller mörker, eller med dålig mobiltäckning.

– Det finns heller inget krav på att laddstolpen faktiskt ska fungera i den här överenskommelsen. Jag har åkt förbi två 150 kW-laddare där jag bor som varit trasiga senaste veckan och bilägarna hänvisas till en 50 kW-laddare, säger Maria Dahlin.

Tidigare i veckan blev det bråk vid en laddstolpe norr om Stockholm. För att undvika det vill Calle Carlquist införa tydliga filmarkeringar i vägen som visar var laddkön börjar.

– Det måste ju vara en enkel sak att måla dit, säger han.

Checklistan för vad som ska finnas vid en bra laddstolpe innefattar också tydlig prisinformation, kortterminal och askfat.

– Det ser för bedrövligt ut när rökarna fimpar på marken vid laddstolpen.

Prenumerera med Apple Podcaster Prenumerera med Spotify Prenumerera med Google Podcasts

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 13 maj 2022 Alla som har petat bort…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.