Skicket på svenska vägar har blivit sämre, och de förfaller långsamt eftersom Trafikverket inte har pengar att underhålla dem. Då kan hastigheten behöva sänkas eller förbjuda tung trafik från att köra.
– Jag tycker ofta man ser att de lappar och lagar. Det är ingen stor sträcka som görs om i taget utan man släcker bränder med små insatser. Det kanske är billigare att göra så, säger Maria Dahlin.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) skyller på den tidigare alliansregeringen.
– Han menar att det var de som inte skjöt pengar. Men man kan konstatera att inte heller Tomas Eneroth skjutit till så mycket pengar. Han har satsat mer på järnvägsunderhåll, säger Fredrik Diits Vikström som gjort Vi Bilägares granskning.
Farliga Teslaknepet fungerar
Tommy Wahlström har tagit över den Tesla Model 3 som tidigare ingick i Vi Bilägares långteststall. I tidigare poddar har han listat tio detaljer han retar upp sig på med Teslan, och han har även fått svar på tal från märkesentusiaster.
När bilens Autopilot är aktiverad kommer det ibland ett meddelande om att vrida på ratten för att systemet ska veta att föraren är vid liv. En Teslaägare tipsade om att vi inte skulle ha det vanliga tio-i-två- eller kvart-i-tre-greppet på ratten utan istället hålla ratten med händerna i kors över bröstet, alltså med höger hand klockan sju eller med vänster hand klockan fem.
Det här farliga knepet fungerar, kan Tommy meddela, men det är inget som bilägarna bör ägna sig åt. Det blir betydligt svårare att väja för ett hinder.
– Det låter livsfarligt. Det är inget man kan rekommendera folk att göra, tycker Maria Dahlin.
Buggfesten fortsätter
Maria Dahlin kör just nu Volkswagen ID 3 och det har inte precis varit någon smidig upplevelse. Hon kan inte ladda hemma, men har nära till både snabbladdare och semisnabbladdare.
– Jag hade tio procent kvar en kväll, och har man under 20 procent visas en gul sköldpadda i skärmen. Bilen stod under natten i tio minusgrader och på morgonen fick jag en röd sköldpadda och varningstexten ”Endast backning”.
Bilen gick inte snabbare än 7 km/tim trots att bilen hade åtta procent kvar, med en uppskattad räckvidd på 2,4 mil. Men backa gick bra att göra i full fart!
– Jag slog på varningsblinkers och körde iväg. Det gick otroligt långsamt. Folk tutade och körde om, till och med i den enfiliga rondellen. De gasade förbi demonstrativt och spydde ut sitt hat i form av avgaser. Nu kör jag aldrig under tio procent längre. Detta var nog ett av mina pinsammaste ögonblick i livet.
Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Fredrik Diits Vikström, Klas Skarin, Tommy Wahlström och Maria Dahlin.
Du kan lyssna i spelaren genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!
Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!
Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.