Nästa artikel
Volvo dumpar Bilia och provkörning av Seat Tarraco Biogas
Podcast

Volvo dumpar Bilia och provkörning av Seat Tarraco Biogas

Publicerad 1 december 2020
Avsnitt 203. Vilken betydelse har det för Bilias kunder när Volvo sagt upp återförsäljaravtalet? Vi intervjuar Anders Rydheimer, kommunikationsdirektör på Bilia. Den fyrhjulsdrivna suven Seat Tarraco går nu att köpa anpassad för biogas. Vi har provkört!

I veckans avsnitt av Vi Bilägares podcast ägnar vi mycket tid åt beskedet att Volvo säger upp avtalet med Bilia. Kan det vara så att Volvo vill ta över en större del av bilförsäljningen själva?

– Om vi minskar mängden bilar som ska ha service kommer kanske marginalen på bilen bli lite mindre. Då kanske man som tillverkare vill ha en större del av den marginalen. Säljer man färre reservdelar och mindre oljor så varför inte?, säger Anders Helgesson.

Klas Skarin har varit inne på Teslaverkstad med vår Model 3.

– Vi har en läckande packbox i bakre drivaxeln som den är inne på service för nu hos Tesla, säger han.

Samtidigt ska glastaket som spruckit bytas ut. Prisuppgiften ligger på mastiga 14 500 kronor. Vagnskadegarantin gäller, men där ligger självrisken på 11 000 kronor plus moms.

– Den fakturan ligger och väntar på oss nu. De vill inte ha något med försäkringsbolaget att göra utan det får jag hantera själv. De samarbetar inte alls.

Apropå Tesla: den amerikanska elbilstillverkarens börsvärde har återigen slagit rekord, något Anders Helgesson uppmärksammat.

– Det är absolut galenskap. Grattis, Elon Musk, säger han.

Vi har även provkört stora suven Seat Tarraco – den spanska motsvarigheten till Volkswagen Tiguan – med gasdrift. Den har en bensinmotor men går även att tanka med gas, en konvertering som de svenska Seathandlarna tagit fram tillsammans. Kostnaden är 69 000 kronor extra men köparen får 10 000 kr i miljöbonus och fordonsskatten är bara 646 kr per år.

– Det tycker jag är en väldigt intressant bil. Gastankarna placeras i bagageutrymmet och det är snyggt gjort. Det finns en liten gasmätare i instrumenteringen fram. Sjusitsmöjligheten försvinner och bilen är strikt femsitsig.

Audi A4 som gasdrift har mindre än tio liters bensintank så hamnar man utanför gasnätverket blir räckvidden väldigt kort. Men Seat Tarraco har kvar bensintanken med 65–70 mils räckvidd plus gasdriften som räcker för 35–40 mil.

– Jag tycker det är konstigt att gasbilarna inte marknadsförs mer. De har en del fiffiga lösningar när det gäller miljönyttan. Den har en räckvidd som dieselbilarna.

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Anders Helgesson, Klas Skarin och Tommy Wahlström.  

Du kan lyssna i spelaren genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.