Senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast spelas in i Funäsdalen där våra testförare just nu är i full gång med årets vintertest. De fem bilarna som vi köpt in för ett års långtest nagelfars in i minsta detalj i 20 minusgrader. Det är den första hårda prövningen som långtestbilarna utsätts för.
Tommy Wahlström har fallit pladask för lilla Toyota Yaris, en bil han aldrig trodde han skulle kunna ha några känslor för.
– För strax över 200 000 kronor får du en liten japansk småbil som går som ett troll i skogen, säger han.
Ned i diket
Det är många som köper en bil med fyrhjulsdrift för att få tryggare köregenskaper. Men det kan i vissa fall bli precis tvärt om, något Klas Skarin fick erfara när han råkade köra i diket med fyrhjulsdrivna Mercedes GLB.
– Man känner inte hur halt det är förrän man ska bromsa. Om man till exempel kört Seat Leon innan med ganska dåligt fäste på framhjulen får man en förvarning om det dåliga underlaget, säger Nils Svärd.
Anders Helgesson som gärna vill ha bastuvarmt i kupén trots den bistra vinterkylan på utsidan hyllar dock en annan aspekt av Mercedesen.
– Den är ett lysande exempel på hur man gör bra stolsvärme. Det blir varmt även på det utdragbara lårstödet, värmen kommer snabbt och den tonas ut successivt istället för att gå direkt ned på noll.
Krångliga menysystem
Infotainmentsystemen i Volkswagen ID 3 och koncernsyskonet Seat Leon är svåranvända, tycker Tommy Wahlström, och han får medhåll av flera andra testförare.
– Seaten i synnerhet. Bara att ratta runt i klimatanläggningen och försöka få styrsel på det är svårt. Användarvänligheten är bland det sämsta jag varit med om, tycker Nils Svärd.
”Användarvänligheten är bland det sämsta jag varit med om”
Sladdbenägen elbil
Även i övrigt har Volkswagen ID 3 råkat ut för problem. Tommy Wahlström beskriver den som ”otroligt sladdbenägen” med sin bakhjulsdrift.
– Bara man tittar på kurvan kommer bakvagnen farande. Jag tycker inte jag har någon kontroll på framhjulen heller. Men vi måste också hylla ID 3 för ljuset som är jättebra. Jag låg bakom Nils och skar ut en liten svart ruta runt honom och lyste runt hans bil, tycker Tommy Wahlström.
Räckvidden är dessutom över förväntan, men Nils Svärd råkade ut för att höger bakhjul var fastlåst.
– Det tog en stund att lösa och nu efter lunch frös vänster framhjul så det verkar vara ett återkommande fel.
Snurrade ett halvt varv
På grund av det problemet slutade antisladdsystemet att fungera, något Klas Skarin missade att läsa varningen om.
– Jag gasade ut på huvudleden och snurrade runt ett halvt varv. Det hade inte varit så trevligt om bussen passerat just då men det gick bra.
Vi fick även flera meddelanden om ”fel på drivlinan, uppsök verkstad”. Bilen gick över huvud taget inte att köra. Det räckte att stänga av bilen och låsa den för att det skulle fungera. Ett felmeddelande försvann för varje omstart.
– Ska det behöva vara så här?! Man köper en ny bil för en halv miljon, ska den inte fungera då?, frågar sig Tommy Wahlström.
Mercedes GLB har en röststyrningsassistent som ibland är lite väl hjälpsam.
– Det första den frågade mig om när jag råkat kört av vägen och sett vit snörök i några sekunder var ”vad kan jag hjälpa dig med?”, säger Klas Skarin.
Läs också: Här är Vi Bilägares långteststall 2021
Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Klas Skarin, Tommy Wahlström, Maria Dahlin, Anders Helgesson och Nils Svärd. Dessutom medverkar fotografen Simon Hamelius.
Du kan lyssna i spelaren genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!
Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!
Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.