Nästa artikel
Utrotningshotad strålkastarspolning, Opel Mokka-e och Mercedes EQS
Podcast

Utrotningshotad strålkastarspolning, Opel Mokka-e och Mercedes EQS

Publicerad 22 april 2021 (uppdaterad 22 april 2021)
Avsnitt 223: Erik får betala dyrt för kärvande dörr och har tittat närmare på fenomenet att allt färre bilar kan göra rent lyktorna. Tommy har varit med om sitt livs mest syntetiska provkörning och även gödslat en Tesla. Maria funderar över lång tid en omkörning får ta och Bilrådet fortsätter att para ihop rätt bil med rätt ägare.

I veckans avsnitt berättar Erik Söderholm att han haft sin bil på verkstad för en trilskande bakdörr.

– Jag fick betala 6 000 kr för att verkstaden skulle bryta sig in i min egen bil. Och nu har den blivit underkänd på besiktningen för ett helt annat fel, säger han.

Maria Dahlin fick dras med en extremt segdragen omkörning på motorvägen. När personen sedan kört om, till slut, svängde föraren in precis framför med minimalt avstånd.

– Vad är egentligen en rimlig tid att köra om? Jag tycker inte det ska ta mer än sex sekunder från bakre till främre stötfångare, säger hon.

Mercedes nya elbil EQS har ett tillval som kallas ”Hyperscreen” – en enorm skärm för infotainmentsystemet plus en separat skärm för passageraren. 

– Det är fullständigt galet. Är det dit vi är på väg – att man måste vara två personer för att sköta en pekskärm?!”, undrar Tommy Wahlström.

Märkena som förtjänar bättre

Vi listar även fyra bilmärken som är försvinnande små på den svenska bilmarknaden, och som egentligen borde förtjäna en högre marknadsandel.

– Opel ligger i topp. Jag tycker det är jättekonstigt att de säljer så få bilar. Marknadsandelen är 0,6 procent och det håller inte i längden.

En anledning kan vara att många bilmärken, till exempel Opel, inte har ett tillräckligt utbyggt återförsäljarnät. Och snart kanske bilsäljarna är utrotningshotade, när allt fler bilmärken går över till att sälja bilar på nätet.

– Nu pratar många om att ta bort bilsäljarna och sälja bilar direkt från fabrik på nätet. Men jag tror många fortfarande vill åka till en bilsäljare, pruta till sig vinterdäck och ha kontakt med en människa, säger Tommy.

Bilrådet tar sig an en lyssnare som vill ha en strulfri bil i Golfklassen ”utan tjafs” för 270 000 kr.

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Erik Söderholm, Tommy Wahlström och Maria Dahlin. Tommy är även med i segmentet Bilrådet, där du också hör Klas Skarin, Nils Svärd, Calle Carlquist och Anders Helgesson. 

Du kan lyssna i spelaren genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.