Avsnitt 67: I Vi Bilägares podcast pratar vi om varför så många gillar Teslas bilar – trots att få vet hur det är att äga en. Vi går även igenom den svenska insidan på Opel Grandland X och berättar hur det var att provköra Jeep Compass och Volkswagens uppdaterade el-Golf.
Tryck på play och lyssna in Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du webbredaktören Maria Dahlin som får besök av redaktionsmedlemmarna Erik Rönnblom och Tommy Wahlström.
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
Trevlig lyssning, önskar Vi Bilägares redaktion.
Diskutera: Vad tyckte du om veckans avsnitt?
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
Trevlig lyssning, önskar Vi Bilägares redaktion.
Diskutera: Vad tyckte du om veckans avsnitt?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ni är lite roliga, sitter och diskuterar elbilar och förundras varför Tesla har hög image!?. De kommer ifrån ingenstans, gör en modern elbil med bra räckvidd. Volvo och andra märken som funnits lång tid visar upp sina fula XC modeller som är omoderna redan den dagen de tillverkas. Två ton bil som inte ens är hybrid, utan ren fossil driven bil.
Bra att VIB tog upp problemet med den svenska asfalten och hur tydlig skillnad det är jämfört med den tyska. Alltså vad gäller buller. En kul test man kunde göra är att jämföra förbrukning också. Det skulle då kunna bli ett miljöargument mot den hemska svenska bullriga asfalten. Dvs den förvandlar inte bara vilken bil som helst till en bullerburk, den gör även att bilarna drar mer soppa och släpper ut mer CO2.
Tror våran asfalt måste vara lite "bullrigare" då vi har annat klimat än i Europa. Men visst skulle man önska sig lite finare asfalt på våra vägar. Det går otroligt mycket tung trafik på våra större motorvägar som förbinder Europa, all denna godstrafik borde kunna ske i större utsträckning med järnvägen om vi haft någon bra sådan. Vilket inte är fallet i dag. Sverige börjar mer och mer likna ett u-land men vi är så blinda och naiva så vi ser det inte själva.
Styggavargen, ett skäl som angivits för stenkrossen i asfalten är att dubbdäck sliter hårt på vägbanan. Är det så att det krävs dubbdäcksförbud mot att man lägger vettig asfalt (utan stenkross) så är jag för det. Skulle väl dessutom ge bilbranschen incitament att sälja mer "4wd" och därmed möjlighet att tjäna mer pengar. Behöver staten mer pengar för mer underhåll som eventuellt krävs för att ha mindre slitstark asfalt så är jag för det också.
Fast fyrhjulsdrift ger varken kortare bromssträcka eller i övrigt bättre grepp vid en undanmanöver...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.