Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. Medverkande i detta avsnitt är Tommy Wahlström, Fredrik Diits Vikström och Anders Helgesson.
I veckans avsnitt av Vi Bilägares podcast tar Fredrik Diits Vikström upp att Volvo ska börja testa trådlös laddning i en flotta av eldrivna XC40 som ska rulla som taxibilar i Göteborg.
– Tack för det! Äntligen är det slut på sladdar, säger Tommy Wahlström.
Men Anders Helgesson är osäker på om trådlös laddning av elbilar är någon bra idé. När han laddar sin mobil trådlöst blir den glödhet.
– När jag laddar med sladden blir telefonen inte alls varm trots att laddningen går nästan dubbelt så snabbt. Att ladda elbilen sladdlöst är bekvämt, men hur mår batteriet av det egentligen?
Fredrik är också tveksam.
– Det är bökigt att installera de här laddarna och man måste parkera exakt rätt ovanpå dem.
I vårt senaste elbilstest tittar vi närmare på Hyundai Kona, MG ZS och Nissan Leaf. Milkostnaden för Kona blir bara marginellt högre än för en begagnad och bensindriven Hyundai i20.
– För bara två kronor mer per mil får du en sprillans ny och en storlek större elbil. Det är otroligt billigt, säger Tommy.
– Om du haft en tanke på att köpa elbil tidigare så kanske detta kan fälla avgörandet, säger Anders.
Så hur kommer det sig att elbilen står sig så bra?
– Andrahandsvärdet för elbilar är inte alls lika katastrofdåligt som för några år sedan, och driftkostnaden blir också väldigt låg för den som kan ladda hemma. Dessutom är elbilen skattefri till skillnad från bensinbilen och elbilsbonusen på 70 000 kr sänker milkostnaden med 11,70 kr.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (7)
- 8 mars 2022 Det är inte säkert då…
- 8 mars 2022 Med dagens priser borde…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.