Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. Medverkande i detta avsnitt är Fredrik Diits Vikström, Tommy Wahlström och Maria Dahlin.
På E4:an mellan Gävle och Tönnebro blir det omkörningsförbud på 2+1-vägen i påsk. Det är inte första gången som omkörningsförbudet införs, och enligt Tommy Wahlström är det en bra idé.
– Jag tycker trafiken flyter på lite bättre med omkörningsförbudet, när man gör om 2+1-vägen till enfilig väg. Annars kommer stockholmarna med sina takboxar farande från fjällen i 280 knyck och trycker sig in när filerna går ihop. Det blir kaos varje år. Det här är en klar förbättring, säger han.
Enligt honom är det just när omkörningsfilen försvinner som problem uppstår.
– Det är när folk bufflar sig fram som det stökar till sig och blir stopp.
Trögt för Sono
Uppstickaren Sono Motors ska inte bygga solcellselbilen Sion i Trollhättan som det var tänkt, utan hos Valmet i Finland.
– Formgivarna har sett till att ingen kommer vilja köpa den här bilen. De kan ju inte ha haft några fokusgrupper för att ta reda på hur bilen ska se ut, säger Fredrik Diits Vikström.
Sono Sion har svårt att hävda sig i konkurrensen sett till räckvidd och pris redan i dag, tycker Tommy.
– Om vi då tittar några år framåt när den ska börja serietillverkas, har Volkswagen kommit med en ny generation eldrivna småbilar, Nissan och Renault har lanserat nya elbilar och dessutom kanske Dacia Spring börjar säljas i Sverige. Sono kostar nästan dubbelt så mycket som den.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.