Nästa artikel
Tesla i AutoIndex, bilhjälm och dubbelladdare
Podcast

Tesla i AutoIndex, bilhjälm och dubbelladdare

Publicerad 27 maj 2022
Avsnitt 282: Vi funderar på om det är en bra idé att kunna norpa två laddstolpar på samma elbil och blickar tillbaka på när huvudbonad skulle skydda bilisterna. Dessutom kommer första resultaten i Sveriges största konsumentundersökning om bilar och bilägande.

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. Medverkande i detta avsnitt är Klas Skarin, Fredrik Diits Vikström och Maria Dahlin. 


I senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast berättar Fredrik om att han försökt få en verkstadstid till äldre långteststallets Seat Leon laddhybrid som berörs av en återkallelse.

– Jag har försökt boka tid, men den tidigaste är inte förrän om tre månader, i augusti. Seat har inte tillräckligt med tekniker med högspänningsutbildning, berättar han.

Volkswagenkoncernen, där Seat ingår, har upptäckt att det är för lite släcksand i säkringen till högvoltssystemet i vissa laddhybrider. Detta medför risk för spänningsöverslag i kupéutrymmet.

– Det är ett allvarligt säkerhetsfel, det kan ju slå ut blixtar i kupén. Du kanske borde ha regnjacka och stövlar på dig när du kör tills du får komma in på verkstaden, och utrusta bilen med brandsläckare, föreslår Maria.

– De säger att jag ska använda bilen som vanligt. Men det känns lite olustigt, säger Fredrik.

– Nu var ju det här en oförutsedd händelse, men börjar man sätta laddhybrider och elbilar på marknaden behövs utbildade tekniker som är redo att ta hand om de bilar man säljer, säger Klas.

Prenumerera med Apple Podcaster Prenumerera med Spotify Prenumerera med Google Podcasts

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (2)

  • 27 maj 2022 Absolut "Kommentatorn" - och…
  • 27 maj 2022 "Volkswagenkoncernen, där…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.