Nästa artikel
Tannistestet del 4: Älgtest och autobroms för junior
Podcast

Tannistestet del 4: Älgtest och autobroms för junior

Publicerad 28 september 2021 (uppdaterad 1 oktober 2021)
Avsnitt 247: Dags för test! Vi kör undanmanöver med 30 bilar och undersöker vilka av kandiderar till Årets Bil som klarar att automatiskt undvika att backa på ett barn.

Detta specialavsnitt av Vi Bilägares podcast sänds från danska Tannishus och testerna av kandidaterna till Årets Bil. I episoden avhandlas resultaten från älgtestet som ska simulera en undanmanöver.

Jan-Erik Berggren, motorredaktör på Expressen och ledamot i Årets Bil-juryn, kör bilarna genom älgtestet på flygplatsen i Sindal. Till sin hjälp har han Vi Bilägares Tommy Wahlström som sitter med i passagerarsätet och antecknar.

När turen kom till Renault Kangoo var förhoppningarna om dess prestationer kanske inte de högsta.
– Man tänker skåpbil, hur ska det här gå i älgbanan? Men det visade sig att det går ju som fan, konstaterar Tommy Wahlström.

»Nästan som om någon ställer sig på bromsen när man går in och börjar svänga.»

Kangoo körde igenom banan i 75 kilometer i timmen utan problem och även vid 80 kilometer i timmen gick färden smärtfritt. Vid 83 kilometer i timmen nådde bilen sin begränsning.
– Det var den bil som överraskade mest positivt. Här har vi ett exempel på när ESP-systemet går in direkt och bromsar upp bilen. Det känns nästan som om någon ställer sig på bromsen när man går in och börjar svänga. Det är ett otroligt säkert sätt, säger Jan-Erik Berggren och får medhåll av Tommy Wahlström:
– Strålande beteende av bilen.

En bil som klarade en ingångshastighet på 76 kilometer i timmen utan att välta en enda kon var Tesla Model Y. Men när elbilen kördes igenom banan första gången märktes en egendomlighet med den.
– Jag släpper ju gasen när jag åker in i banan. Det ska man alltid göra vid första konen och sedan styra runt. Men då motorbromsar bilen jättehårt för att återvinna energi och vi stod nästan stilla direkt, förklarar Jan-Erik Berggren.

De började knappa på displayen för att ställa in återvinningen men det visade sig att Tesla tagit bort den funktionen på Model Y och uppdaterade Model 3.
– Det är ju inget fel egentligen, släpper man gasen så bromsar den. Det är ju som en slags ESP, säger Jan-Erik Berggren. 

Och bilens eget bromsande kanske behövdes för den vanliga ESP:n gick inte in och jobbade vid undanmanövern, något som ska ha förvånat Teslas utsända på plats.  
– Det sladdar och studsar lite grann. Men det var inget dramatiskt, den tar ner farten direkt och man kan ta hand om den lilla understyrning som finns, säger Jan-Erik Berggren.


Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. Gästartist i detta avsnitt är Jan Erik Berggren. Övriga medverkande är Fredrik Diits Vikström, Anders Helgesson och Tommy Wahlström.

Du kan lyssna i spelaren genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

 

Prenumerera med Apple Podcaster Prenumerera med Spotify Prenumerera med Google Podcasts

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.