Nästa artikel
Suzuki Across och Swace, taxispecial och veckans bilnyheter
Podcast

Suzuki Across och Swace, taxispecial och veckans bilnyheter

Publicerad 2 juni 2021 (uppdaterad 2 juni 2021)
Avsnitt 229: Är Suzukis kopior på Toyota Corolla och RAV4 bättre än originalen? Hur är det att köra en klassisk Londontaxi? Dessutom tar vi upp Genesis intåg i Europa, premiären av Cupra Born och funderar över gasbilarnas framtid i Sverige.

I veckans avsnitt bjuder vi bland annat på en uppdatering om långtestbilen Volkswagen ID 3. Precis som i många andra elbilar kan föraren bara ta foten av gaspedalen för att den ska bromsa in och spara energi till batteriet.

– Det är världens bästa uppfinning. Den kan bromsa in ganska kraftigt genom att bara ”vända” elmotorn. Det går att få ned hastigheten snyggt när hastigheten sänks. Den är otroligt smidig att köra, säger Nils Svärd.

Han har bytt åsikt om ID 3 nu när de allvarligaste buggarna blivit lösta.

– Nu kan man börja njuta av den luftiga kupén, det finns gott om plats för småprylar på långresan och den har imponerande vändradie. Jag uppskattar också den avslappnade och lugna körningen jämfört med de snabbare Teslamodellerna.

Nils Svärd åkte på långresa i ID 3 under en långhelg vilket tog betydligt längre tid än med en vanlig förbränningsbil.

– Jag träffade en ID 4-ägare som sa att han kommer hyra en bil eller låna svärföräldrarnas bil när familjen ska på fjällsemester. Han hade inte räknat med att kunna åka på långresa med sin elbil.

Läs också: ”Jag fick lova att aldrig mer åka på långresa med elbil”

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Nils Svärd, Fredrik Diits Vikström och Maria Dahlin. 

Du kan lyssna i spelaren genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.