Hyundai har visat upp en ny elbilsmodell som även fått ett eget märke. Ioniq 5 är en crossover med eldrift som också kan ”ladda åt fel håll”, det vill säga ladda upp prylar, elcyklar och andra elbilar från sitt eget batteri. Dessutom har den ett ”power nap-läge” som fäller framstolarna nästan 90 grader för den som vill ta det lugnt medan bilen snabbladdar
– Man snabbladdar, gör bilen bäddbar och sätter upp förtält och hänger upp färgglada lyktor runt om som man driver med bilens el. Jättemysigt, säger Tommy Wahlström.
– Dessutom har den dragkrok och får dra 1 600 kilo, och den kan som sagt driva olika prylar med sitt batteri, så detta kan bli en campingfavorit, säger Erik Söderholm.
Poddredaktionen jublar högljutt när OKQ8:s nya snabbladdare kommer på tal. Det kommer nämligen gå att betala med kreditkort.
– Det kommer förmodligen finnas stöd för laddtaggar och appar för den som vill, men det kommer även gå att betala med ett vanligt kreditkort, säger Erik Söderholm.
Mercedes C-klass kommer i ny upplaga och där är den stora nyheten att laddhybriderna får upp till tio mils räckvidd.
– Tänk om laddhybriderna har blivit för bra för sitt eget bästa? Tio mils räckvidd innebär att väldigt många kan göra 95 procent av resorna på eldrift. Är det då rimligt att köpa en bil med två drivlinor bara för att göra de sista procenten av resorna? Ju längre räckvidd laddhybriderna får – desto sämre kanske de blir, filosoferar Erik Söderholm.
Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Erik Söderholm, Tommy Wahlström och Maria Dahlin.
Du kan lyssna i spelaren genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!
Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!
Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.