Nästa artikel
Podcast: Rosten på nya bilar
Podcast

Podcast: Rosten på nya bilar

Publicerad 31 oktober 2014 (uppdaterad 4 oktober 2018)
Ford Focus från 2005 med rostangripen hjulupphängning.
Avsnitt 8: Varför hittar vi utbredd rost på nya bilar? Boo Wennerberg om biltillverkarnas ansvar och menlösa garantier. Calle Carlquist berättar om senaste testet och provkörningarna. Lyssna in senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast.
Tryck på play och lyssna in Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Andreas Jennersjö som får besök av konsumentreporter Boo Wennerberg och biltestare Calle Carlquist.
 
Ta del av Vi Bilägares rostregister. Alla bilar som förekommer i våra tester får sitt rostskydd grundligt granskat och betygsatt.
 
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Inom kort dyker Vi Bilägares podcast även upp på Itunes.
 
Trevlig helg, önskar Vi Bilägares redaktion.
 
Diskutera: Har du råkat ut för rost på en nyare bil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-10-31 15:35
1storstark

Rost är inget som prioriteras just nu. Nu talas det bara om CO2 utsläpp.
Det är bra att det finns, åtminstone en tidning, som gör lite grundligare koll på bilar som gått några år och några tusen mil. Heja Vi Bilägare!

#2 • Uppdaterat: 2014-10-31 17:01
Oomkullrunkelig

Varför rostar moderna bilar? Hur kan kunderna tolerera något sådant? Varför betalar köparna hundratusentals kronor för sånt skräp? Varför tillverkas de *fortfarande* inte av material som inte kan rosta? Att köpa en NY bil måste vara världens absolut sämsta affär.

#3 • Uppdaterat: 2014-10-31 22:02
dlq

Det är katastrof att man måste göra en underredsbehandling på en ny bil för att den ska hålla en rimlig tidsperiod.

#4 • Uppdaterat: 2014-11-01 08:18
Paddan 21

Att vi inte protesterar mer mot att en bil som kostar lika mycket som en villa rostar bort på några år. Det beror på hjärntvätten som vi har blivit matade med under många år att bilar rostar. Vi skulle inte acceptera att huset för samma pris ruttnade bort på några år.

#5 • Uppdaterat: 2014-11-01 09:06
dlq

Det finns metall legeringar som är billiga, rostfria, lätta och starka. Vi borde ställa kravet att biltillverkarna använder dessa snarast för säkerheten, vi accepterar inte rost när det gäller flygplan, så varför bilar? Det är dags att sluta vara dårar.

#6 • Uppdaterat: 2014-11-01 09:08
dlq

Japsen, alla är inte födda med en guldsked i munnen som du.

#7 • Uppdaterat: 2014-11-01 09:11
dlq

Dessutom borde det finnas bättre alternativ till vägsaltet idag.

#8 • Uppdaterat: 2014-11-01 11:37
Hundter

Det märkliga är, att idag tillverkas det bilar med allsköns bling-bling, men att tillverka en bil med en rejäl underredsbehandling och skarvar som inte rostar, det går inte!
Köparna ser hellre till siffror som 0-100 på 4,6 sek, som om det skulle vara något att yvar över! Man låter sig imponeras över max.hastigheter på 250km/tim, eller mer, trots att de aldrig får användning av denna prestanda!
Slutsats: folk är så korkade att det gör ont i en´!

#9 • Uppdaterat: 2014-11-01 13:55
Hackenbush

men det är faktiskt dåligt att man som nybilsköpare måste kosta på bilen en rostskyddsbehandling för att grundskyddet är så uselt.
För mig är det att lämpa över rostskyddsansvaret på kunden.

#a • Uppdaterat: 2014-11-02 09:04
a128

man kan kosta på bilen en storservice för både 5000, 10.000, 15.000:- etc.

men en rostskyddbehandling för 6000-8000:- när bilen är några år gammal, Nej

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.