Nästa artikel
Ödesbilen anländer
Podcast

Ödesbilen anländer

Publicerad 10 mars 2017 (uppdaterad 29 oktober 2018)
Avsnitt 59: Den här gången handlar Vi Bilägares podcast om årets bilsalong i Genève. Nya Volvo XC60 såklart, men också om en blå pastill och vad hundägare med en mille på fickan kan spendera pengarna på.
Tryck på play och lyssna in Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du webbredaktören Maria Dahlin som får besök av redaktionsmedlemmarna Tommy Wahlström och Fredrik Diits Vikström.
 
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
 
Trevlig helg, önskar Vi Bilägares redaktion.
 
Diskutera: Vad tyckte du om veckans avsnitt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-03-10 17:37
Fodagbg

Sluta att kalla det ödesbil, eller modellen som kan få volvocars att vinna eller försvinna. Det har alla skrivit sedan S80:n 1998..

#2 • Uppdaterat: 2017-03-10 23:15
N-iklas

Sedan 760, den gången var det sant, Volvo hade under flera år försökt ta fram en ersättare för 240 och misslyckats, 760 var en sista desperat satsning och den lyckades.

Det gjordes en dokumentärfilm om detta som i detalj berättade allt, men den är förmodligen bortglömd.

#3 • Uppdaterat: 2017-03-11 07:35
Hackenbush

Vadå ödesbil? Volvo är ju premium och behöver inte sälja stora volymer längre.

#4 • Uppdaterat: 2017-03-11 19:49
Roy J

Av någon outgrundlig anledning kan jag inte lyssna på podden denna gång - oavsett webbläsare.

#5 • Uppdaterat: 2017-03-11 20:28
V8-Power

Har varit ödesmodell de senaste 20 åren, börjar bli rejält tjatigt.

#6 • Uppdaterat: 2017-03-11 20:32
Audi A5 SB

Ödesbil - det där har man hört så länge man kan minnas. Det har gällt Saab och Volvo sedan - ja, hur länge då? Tråkig rubrik från ViB.

#7 • Uppdaterat: 2017-03-11 20:47
pinjong

Minns mycket väl när Volvo PV tog fram sin 760-modell och PG gled runt i Gbg med densamma. Den skulle ju spränga hisnande 100.000 kronor. Ingen skulle ha råd med denna plyschinkädda bil. Formerna fick dålig kritik men var exakt de som var inne i USA vid den tiden. Succé.

#8 • Uppdaterat: 2017-03-11 21:48
saabnisse

Nja, 760 blev ju ingen succe' det var det ju 740 som blev. 760 blev snabbt en problembil med sin trasslande motor.
Det märkliga var att motorn höll bättre i Peugeot och Renault. Elaka tungor påstod att de motorer som inte klarade sluttesterna försågs med en sverigestämpel!

Men mot slutet av 1980-talet var det verklig kris för Volvo, men då var ju 850 på gång sedan länge och det blev räddningen.

#9 • Uppdaterat: 2017-03-12 08:27
GDS

Inget får gå lätt för Volvo i denna blaska. Men vw hyllas nästan genomgående. Agendasättandet är så flagrant att det blir pinsamt...

#a • Uppdaterat: 2017-03-12 08:30
Hackenbush

Vill man bara läsa gott om Volvo så är det bara att läsa Robert Collins artiklar om Volvo och han har i alla år höjt Volvo till skyarna oavsett vilken modell det är.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.