Nästa artikel
Laddkaos, turboras och Northvolts utvecklingslabb
Podcast

Laddkaos, turboras och Northvolts utvecklingslabb

Publicerad 17 mars 2023 (uppdaterad 2024-09-23 14:04)
Avsnitt 306: Hur undviker vi långa köer vid elbilsladdarna? Dessutom om ett konstruktionsfel hos BMW och besök hos Northvolt i Västerås.

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. Medverkande: Irene Bernald, Marcus Enetjärn, Anders Helgesson, Magnus Kvandal, Johan Nyqvist, Klas Skarin, Tommy Wahlström.

Vi har blivit med mail! Har du frågor, synpunkter eller tips på ämnen som poddredaktionen ska ta upp – skriv till podd@vibilagare.se.

I det här avsnittet
  • Det körde ihop sig rejält när Sveriges elbilster åkte till fjällen under sportloven. Laddköerna blev långa och för Johan Nyqvist innebar det att han och familjen tappade en dags efterlängtad skidåkning. Vi talar med Irene Bernald, informationschef på Audi Sverige och Marcus Enetjärn, Sverigechef på laddföretaget Monta om vad som kan göras för att få laddköerna att krympa.
  • BMW 320d har ett konstruktionsfel som ställer till problem när det är kallt. Vi berättar om BMW-ägaren i Boden som fick byta turbo sex gånger.
  • Vi har varit på studiebesök på Northvolts utvecklingsavdelning i Västerås där man bland annat jobbar med att utveckla processer för återvinning av dyrbara material från uttjänta elbilsbatterier. 

Volkswagen har visat upp folkelbilen ID.2 All i konceptform. Den har framhjulsdrift, räckvidd på upp till 45 mil och ska kosta från 25 000 euro. Exakt vad det svenska priset blir är oklart.

En av detaljerna som sticker ut med elbilen är bagageutrymmet som är stort för klassen.

– Det är Passatklass på den bagagevolymen, säger Tommy Wahlström.

Klas Skarin ser fram emot att se den produktionsfärdiga versionen som kommer 2025.

– Vi har ju väntat på en billig elbil länge nu. Dacia Spring säljer som smör i Europa, men den gick ju inte så bra hos Euro NCAP. Det här är ett steg i rätt riktning.

En lyssnare står i valet och kvalet mellan laddhybriden Mazda CX-60 och den icke-laddbara hybriden Nissan X-Trail, och frågar efter redaktionens råd.

– Jag röstar för Nissan i det här fallet. Jag har kört Mazdan och den tycker jag är väldigt stötig. Den är näst intill hemsk att köra i stadstrafik. Nissan är otroligt mjuk och behaglig, säger Klas Skarin.

– Kan du köra 80 procent av körningen på el kommer Mazdan bli billigare. Nissan är mjukare, Mazdan är inte rolig i stadstrafik. Nissan är rymlig för sin storlek och Mazdan är motsatsen. Till slut ska man låta hjärtat bestämma, säger Anders Helgesson.

Prenumerera med Apple Podcaster Prenumerera med Spotify Prenumerera med Google Podcasts

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 22 mars 2023 Svenskt pris är rimligen i…
  • 19 mars 2023 Kanske bilbranschen börjar…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.