Avsnitt 153: Hinner tidsoptimisten Anders till dagens avsnitt för att prata om provkörningen av Volkswagen Golf? Medan vi väntar berättar Maria om Peugeot 2008 som nu finns med eldrift och Tommy drar finalisterna till Årets Bil. Carl har varit på seminarium om bilindustrins framtid och pratat med Nevs.
Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du redaktionsmedlemmarna Maria Dahlin, Anders Helgesson Tommy Wahlström och Klas Skarin. Medverkar gör också Carl Hempel med ett reportage från Stora Mobilitetsdagen där han intervjuat batteriexperten Hans Eric Melin och Nevs vd stefan Tilk.
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan genom att trycka på play-knappen. Du kan också prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp! Vi finns också på Spotify!
Trevlig lyssning, önskar Vi Bilägares redaktion.
Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan genom att trycka på play-knappen. Du kan också prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp! Vi finns också på Spotify!
Trevlig lyssning, önskar Vi Bilägares redaktion.
Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tröttsamt med kritiken mot farthållarens placering. Man lär sig den väldigt fort och den är skön att använda med fingrarna. Jag tycker den är perfekt placerad. Jag kan den utan och innan.
Och detta med vänsterfoten, ja det verkar bara vara ni av alla journalister som har problem med det...
Jag håller med rappa även om den franska pinnen inte kommer upp i nivå med Audi/skoda pinnen.
Håller helt med Raphael! Bästa stället för farthållare är där den är i Peugeot. Dom på ratten är sämre att använda, Peugeots fungerar utan att man behöver tänka/se på dom, helt kanon!
Om vi skall tala om farthållar-placering så är min favorit när den sitter på toppen av blinkersspaken - a'la tidigare VAG-bilar utan adaptiv farthållare. Sen kommer rattplacering på vänstra rattekern och sist denna samt ungefär motsvarande på Skoda m fl med adaptiv farthållare. Men smaken är som sagt olika - lyckligtvis. Denna och Skodas tycker jag sitter för långt ner på ratten - där man sällan har sin vänsterhand. Visst lär man sig använda även dessa men bra - nja...
För en gångs skull håller jag med Mr Anti Allt, dessa bilar som har farthållarspaken för långt ner där man naturligt inte har handen är det sämsta ur placeringssynpunkt. Tyvärr är min nuvarande bil sån med, man lär sig det, men bra, inte alls då man måste antingen flytta handen från sin naturliga position varje gång alternativt hålla handen i en ställning som inte alls känns naturlig vid färd. Jag anser rattknappar på vänster ratteker är det absolut bästa, det har jag haft på mina senaste bilar.
Henrik - om du syftar på mig med epitetet Mr Anti Allt så är du totalt ute och cyklar. Och man behöver inte ge efterslängar gång på gång. Jag gillar tvärtom bl a ny teknik men den skall givetvis tillföra nåt och inte bara vara för teknikens egen skull.
GRP - var i podden säger de att handbromsen är vid ratten? Senaste franska bilen jag minns med handbroms i instrumentpanelen, det var Citroën GS/GSA.
Så nej, handbromsen är inte vid ratten. Men med elektronisk broms kan den ju vara var som helst egentligen eftersom det bara är en knapp.
Farthållaren är Peugeot-Citroën standard och placerad där den brukar vara till vänster på rattstången. Samma form och utförande som Peugeot-Citroën haft länge. Man känner dem med fingrarna. En snabb titt i handboken och man lär sig de olika fingerpositionerna. Fungerar väldigt smidigt!
Tyvärr har de inte behållit det smidiga reglaget för radion på högersidan. Nu är reglaget på ratten istället och det känns inte lika smidigt för fingrarna.
Jag har kört flera Peugeot-Citroën med pekskärmar och tycker att det fungerar bra. Har inte känts besvärligt att ändra temperaturen. Nu har 2008 dessutom röststyrning så man kan ändra temperaturen den vägen också om man vill. Med rösten. ”Increase temperature” / ”lower temperature”.
Men inte på svenska vad jag vet.
Baksätet är rymligt med bra benutrymme enligt andra testare, ViB är ensamma om att klaga på knävinkeln.
Folk som hävdar att rattknappar för farthållaren är bäst är folk som inte använder farthållaren frekvent hela tiden.
Den enda gång jag inte använder farthållaren är vid omkörning utan då används gaspedalen.
Och med Audi/skoda spak viker man bara ut lång eller pekfingret för att manövrera farthållaren i vilket läge eller situation som helst och aldrig behövs blicken eller tanken släppas från trafiken.
På många bilar med rattknappar måste rattgreppet släppas och tummen vridas upp oskönt och blicken flyttas från trafiken till ratten för att trycka på rätt knapp
mso: Det där är ju bara bullshit. Varför kan du inte bara ta att det finns de som inte har samma åsikt. Jag kan garantera att jag använder min farthållare minst lika mycket om inte mer än dig då jag på mina senaste bilar haft betydligt mer avancerade farthållare än dig som klarar av att ligga kvar i situationer där du kanske inte kan det med dina bilar.
Sen huruvida man behöver flytta handen på det ena eller andra sättet har ju med att göra vart man i "normalläget" håller handen, eller hur?! Så nej, med Skodas spak är det inte bara att fälla ut ett finger, och nej, med rattknappar måste man inte vrida runt handen.....det beror på hur du håller handen "normalt". Kan du inte förstår det?
Henrik. Du har helt fel.
På den bil jag kör nu med fler har jag svårt att få tummen att nå alla knappar på ratten eller jag måste vrida handleden rejält och flytta blicken från trafiken för att nå dom inre knapparna.
Inte alls bra men så är det med handskstorlek 8 eller mindre.
Men Henrik du har nog 10an eller större på handskarna det är därför du inte förstår ;)
Och med mitt grepp på ratten så når mina flexibla fingrar både blinkers och farthållarspaken utan att släppa rattgreppet med tummen.
Och jag kan vid behov flytta handen på ratten utan att tumgreppet släpps.
Men det kanske inte funkar på en tesla för spaken sitter fel men jag har iofs aldrig testat.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.