Hyundai har lanserat en ny version av suven Tucson med laddhybridteknik. Men ett av de stora problemen som funnits i märkets laddhybrider i flera års tid är fortfarande inte löst.
– Jag provkörde en ganska sval försommardag och då startar bensinmotorn direkt. Bilen saknar värmepump så den använder bensinmotorn för att värma kupén. Man kan inte köra kupén om man samtidigt vill ha värme, och då var det ändå tio grader ute. Jag tycker det är tråkigt i en helt ny laddhybrid att man inte kan köra på el och ha värmen på, säger Fredrik Diits Vikström.
Däremot berömmer han en annan detalj. I en korsning när föraren blinkar visas döda vinkeln i bilens instrument.
– Det funkar riktigt bra och det är underbart när man drar släp. Full koll i döda vinkeln, säger Anders Helgesson.
Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Anders Helgesson, Maria Dahlin och Fredrik Diits Vikström. Calle Carlquist läser om detaljens historia och Tommy Wahlström, Erik Söderholm, Nils Svärd, Anders Helgesson, Klas Skarin och Calle Carlquist medverkar i segmentet Bilrådet.
Du kan lyssna i spelaren genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!
Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!
Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (1)
- 24 juli 2021 Tja, då hade mso 1000 inte…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.