Avsnitt 193: Vi frossar i laddhybrider och berättar om årets test av dubbdäck i senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast.
Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Anders Helgesson, Tommy Wahlström, Nils Svärd och Maria Dahlin.
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!
Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!
Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!
Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!
Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Klart att man håller reda på var greppgränsen går. Det är ju bara att vrida på ratten så att fram- och eller bakhjul släpper. Det ger ju en helt nödvändig information inför nästa kurva oavsett om man har eller inte har antisladdfunktion.
För att skrämma upp mig själv inför vintern så brukar jag åka till halkbanan. Det kostar lite, men vissa försäkringsbolag brukar varje år erbjuda låga kostnader för att kunna delta i en sådan aktivitet. Prova på, det är en bra påminnelse hur utsatt man är när det är halt. Att så många skaffar fyrhjulsdrift och kör så det ryker på vintern utan en aning hur snabbt allt kan ändras, och du mer eller mindre är chanslös att göra något åt sladden när den väl inträffar. Det går oerhört snabbt, du kör lugnt och fridfullt i kanske 90 km/h och plötsligt har du ingen kontroll på bilen och än mindre man du göra något åt resultatet.
I fattigdomens forntid när det var vanligt med slicks året runt var varje vinterfärd som en åktur på halkbanan idag.
Det gällde verkligen att veta vad man gjorde, att hålla rätt hastighet och avstånd.
Jag håller med Vargen, fler borde åka till halkbanan och lära sig hur den egna bilen uppträder i otäcka situationer.
hatten av
saabnisse, jag bytte ifrån Avensis till Octavia...så jag var nyfiken på hur bra Octavian klarade av halkbanan, inte så dåligt.. men farten är viktigast, när jag lade på 10 km/h fördubblades bromssträckan vid bromsning utan att väja för hinder. I momentet där man väjer för en "figur (luftfylld)" klarade jag knappt av detta eftersom bilen helst inte vill ändra riktning, i andra försöket klarade jag men då fick jag ned farten tillräckligt så att jag kunde släppa och köra runt hindret. Jag tror inte många riktigt förstår hur viktigt det är att få ned farten för att kunna styra bilen dit man vill.. detta är svårare när ABS är inkopplat när farten är för hög... bilen vill mer eller mindre bara rakt fram. Får du ner farten får du tillbaka friktionen mellan däck och vägbana och kan börja styra bilen mer, så det gäller att vara iskall i vissa moment. Jag ser framför mig folk som kommer att ratta allt för mycket och göra allt möjliga "trix" när sladden kommer... och de kommer att vara chanslösa, det kan jag garantera er!
Tränade förare "kör med baken"! Dvs de känner att riktningen på baken/stolen inte harmonierar med synintryck och styrutslag. Därefter gör de manövrer som träning lärt dem att göra - primärt med ratten ,därefter - kanske - gas alt.broms.
ESP gör att en otränad förare -kanske - inte hamnar i svår situation, men annars är otränad förare "rökt". Rallybilar har inte ESP - föraren vill kunna provocera fram sladd.
8 eller 9 av 10 klarar inte av att köra på riktigt plötsligt halkigt underlag när det plötsliga händer eller det dyker upp något på vägen.
Så riktigt bra vinterdäck i kombination av antisladd och abs och allt vad det heter är ett måste för säkerheten.
4wd är nog en av dom större faktorerna till falsk säkerhet.
Skulle vilja säga att förutom det uppenbara med bra vinterdäck så är nästa problem att många bilar inte har ett tillförlitligt beteende med hög isolation och elservo. Omöjligt att veta vad däcken håller på med. Sen kan de flesta bilister inte hantera sin bil om den får tvärställ på motorvägen för att däcken släpper. Det finns många aspekter på bilkörning, även om bra däck är det viktigaste i just såna här sammanhang.
snabb95: Det var mycket lättare förr. Problemet med vanliga elservon är att du tror att du har grepp. Du kan ju ha testat innan, men sen tar du en cirkulationsplats i vad du tror är helt okej fart men bilen bara forsätter framåt, för det känns precis som det alltid gör i ratten. Du fattar ju inte omedelbart att bilen är på väg att släppa. Snarare att du förstår det sen när bilen är på väg åt fel håll. Millisekunder, men viktiga sådana i de här sammanhangen.
saabnisse: Det är inte svårt att köra på ställ om man vet vad däcken håller på med.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.