Nästa artikel
Dieseltrubbel och kommande biltester
Podcast

Dieseltrubbel och kommande biltester

Publicerad 23 januari 2015 (uppdaterad 4 oktober 2018)
Avsnitt 16: Bosse Wennerberg ger oss en överblick av problemen med dieseln som sätter igen bränslefilter och Calle Carlquist berättar om senaste testet och kommande vinterprövningen för nya långtestbilarna.

Tryck på play och lyssna in Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Andreas Jennersjö som får besök av reporter Boo Wennerberg och biltestare Calle Carlquist.

Se filmen från fastkörningen på Flatruet och läs om när Vi Bilägare råkade ut för igensatt bränslefilter i redaktionens Hyundai i40. Här kan du även läsa upplösningen av mysteriet med bränslelukten i vår allra första långtest-Peugeot.
 
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera Vi Bilägares podcast via iTunes!
 
Trevlig helg, önskar Vi Bilägares redaktion.

Diskutera: Vad tyckte du om veckans avsnitt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-01-23 17:34
S-E S

Jag utgår från att Vi Bilägare endast tankar OK/Q8?

#2 • Uppdaterat: 2015-01-23 19:37
walle_x

Precis, svenskt bränsle ska det vara, det känner man på lukten.

#3 • Uppdaterat: 2015-01-23 22:09
Back3vagen

Byt till en bil med bensinmotor så slipper ni ALLA problem inkl. svindyrt partikelfilterbyte!

#4 • Uppdaterat: 2015-01-24 15:12
S-E S

Var i Sverige pumpar man upp denna olja? Siljansringen?
Hört om självgenererande partikelfilter? Tänkte väl det!

#5 • Uppdaterat: 2015-02-05 13:55
Mistro

Ännu en tråkig historia där parterna skyller på varandra. Resultat blir bara att tillverkarna sänker sina intervaller för när filtret skall bytas så att det blir konsumenten som får betala oavsett.
På min bil (som ändå inte tillhör "riskgruppen") så skall dieselfiltret bytas vart annat år (eller 3000 mil)
Troligtvis drabbar problemen då främst de modeller som har längre intervaller så jag vill nog tro att detta problem snarare ligger i bränslet än vid vilket fabrikat som avses.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.