Avsnitt 70: I det här avsnittet av Vi Bilägares podcast summerar vi testerna av Årets Bil-kandidater i Danmark, bland andra Audi A8, Volkswagen T-Roc, Skoda Karoq och Citroën C3 Aircross.
Tryck på play och lyssna in Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du webbredaktören Maria Dahlin som får besök av redaktionsmedlemmarna Fredrik Diits Vikstöm och Tommy Wahlström.
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
Trevlig lyssning, önskar Vi Bilägares redaktion.
Diskutera: Vad tyckte du om veckans avsnitt?
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
Trevlig lyssning, önskar Vi Bilägares redaktion.
Diskutera: Vad tyckte du om veckans avsnitt?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att säga "sackosäck" om Citroëns nya stolar i Aircross.. men smaken är verkligen som baken (!). Stolarna har en enklare version av den flerlagers Tempur-teknologi som Citroën demade sommaren 2016 och som kommer i den ansiktslyfta Cactus. Det innebär en mjuk och fluffig upplevelse där stolen följer kroppen, men kärnan är ändå fast. En mer ergonomisk variant av stolarna från CX, GSA och första generationen BX. Väldigt annorlunda i upplevelse mot den tyska stumheten i stolar som får väl sägas vara dominerande i dagens bilar. Citroën återvänder till sin mjukhet från 70-talet fast i nytt utförande. Det uppskattas inte av alla, jag minns svenska journalister var rätt kritiska mot solarna i första generationen BX också. Däremot är jourbalister från andra länder mer positiva, inte bara franska journalister utan faktiskt flera britter m fl iaf om man ska tro deras provrapporter från Korsika där Citroën lanserade C3 Aircross för ett par veckor sedan. Jag tycker det är positivt att Citroën går mot strömmen och nu tydligt profilerar sig som en fransk mjukis igen, till skillnad från både Peugeot och Renault som blivit mer strama under senare år (om än inte lika hårda som tyskarna, men hårt för att vara franskt).
Ni säger plattformen är samma som Peugeot 2008, att Aircross är en variant på Peugeoten. Det är lite fel uttrycka det så, Aircross har den förlängda versionen av PF1-bottenplattan, från Peugeot 301//Citroën C-Elysée som även finns under Cactus. Detta innebär bl a ett längre axelavstånd jämfört med standard PF1. Plattformen har uppdaterats jämfört med versionen i Cactus, fått lite nya grejjer från nästa plattform CMP så man kan enkelt uttryckt säga att den är ett mellanting mellan plattformen under 2008 och den nya CMP som finns under nästa generation 208, 2008 och nya kommande DS3 Crossback. Officiellt heter plattan PF1 ev, där ev = evolution.
Får man en vinflaska i handskfacket när man köper Citroën?
Nej, men sidofacken i dörrarna rymmer vattenflaskor, termosar etc..
Chansen är stor att det blir en SUV eller crossover som vinner då de dominerar nybilssläppen, det har inte släppts så många nya modeller som *inte* är en SUV eller crossover. Och det är bara en ny modell (eller ny generation - ej "ansiktslyft") som kan vinna.
Vargen, möjligen en kvarglömd tompava från monteringen?
Men jag gillar franska säten, jag har alltid tyckt illa om de tyska träbänkarna, jag har inte tillräckligt med sittfläsk i baken.
Men det finns ju faktiskt bekväma tyska stolar också om man betalar!
Hahaha, ja det blir bra det med! Jag gillar inte "sportstolarna" i BMW 3-serie, förstår inte hur någon kan tycka dessa är bekväma utanför Nürburgring. Jag är bekymrad över att biltillverkarna gått "all-in" på Crossover och SUV, för det som verkligen skulle behövas är hybrider och elbilar baserade på vanlig personbil om vi skall få ned utsläppen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.