Avsnitt 197: Däckskrik och motorvrål – tempot är högt när vi intervjuar Mattias Ekström runt racingbanan. Dessutom bikt från en fartsyndare, en fransk laddkombi och hur tänkte Mazda egentligen när de gjorde sin första elbil?
Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Anders Helgesson, Fredrik Diits Vikström, Tommy Wahlström och Maria Dahlin.
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!
Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!
Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!
Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!
Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tror man köper Captur E-Tech istället, den har lägre pris och är en tuffare bil.
Tror iofs inte att speciellt många väljer mellan en fransk laddhybrid eller en japansk elbil Raphael! :)
Men såklart du var tvungen och få in nåt om franska bilar i denna tråden med.....
Själv är jag nöjd om min partner kör franskt, det räcker. ;)
Mazdan är bara konstig.
Enda vettiga med MX-30 är priset, men tyvärr mixtrar de med en design som bara ser klumpig ut och är opraktisk. Biltillverkare verkar tro att vi vill ha högre bilar vilket också försvårar design och gör bilen mer opraktisk. Förbrukningen går upp med större hjul och högre kaross. Baksätet är i princip oanvändbart och bagaget är för litet.
Vargen - tar man hänsyn till målgruppen (knappast barnfamiljer) så är nog inte bagageutrymmet speciellt litet - det är väl ungefär som de flesta C-segmentsbilar (ej kombi). Har du provkört bilen ännu ?
I MX-30:s prisklass får man mer räckvidd med en e-208/Corsa E, Zoë eller liknande. Finns många konkurrenter. Visst kan man argumentera för att MX-30 är en livsstilsbil, att den inte riktar sig till barnfamiljer eller andra i behov av något mer praktiskt, att den ska sälja på design. Då tar jag hellre en Fiat 500 electric cab... Jag tror MX-30:s målgrupp kommer tycka att den har för kort räckvidd.
Var och provkörde MX-30 förra veckan och jag måste säga att jag verkligen gillade den, fina köregenskaper och riktigt tyst! Baksätet är en nackdel, men bagaget är fullt tillräckligt om man är 1-2 personer. @Raphael, många med mig vill sitta högre och då är man inte intresserad av de bilar du drar upp (även om de väldigt bra på sitt sätt). Jag kan se mig själv köra en MX-30, men min nästa bil kommer nog bli en ID3, den erbjuder allt jag vill ha utom priset (som förhoppningsvis landar något när det blir dags för bilbyte 2022).
Pi, jag menar att de hade kunnat få till en storsäljare...en lagom stor bil, jag hade tänkt detta som min 2:a bil men det blev inte ens en provkörning. Jag vill kunna sitta själv i baksätet. Däremot är jag lite intresserat av e-208, e-c4 och även e-corsa. Tyvärr verkar det rätt dyra om man ser till bilens storlek. Min förhoppning är vidare att biltillverkare kanske tar lite förnuft till fånga och släpper något som liknar typ Octavia eller C-segment med hyfsat prislapp och räckvidd...för då kan jag sälja min Octavia och enbart ha EN ELBIL...det är drömmen.
Khaled, det finns ju även e-2008, Mokka E, Kia Niro, Hyundai Kona - dessa är små-SUV:ar där man sitter högt. Och har längre räckvidd än MX30. På ingång senare i år är Citroën e-C4. Nya C4 är en crossover med hög markfrigång och ser ut som en SUV-coupé. Rymligare än MX30 och med längre räckvidd.
Styggavargen, e-C4 räknas som C storlek. Den är större än en Golf. Typ som en Octavia. Prislappen vet vi inte riktigt än, vi får vänta några månader tills vi vet svenska priserna.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.