Nästa artikel
BMW iX, Skoda Enyaq Coupé och suvfajt mellan Lynk & Co 01, Hyundai Tucson och Kia Sportage
Podcast

BMW iX, Skoda Enyaq Coupé och suvfajt mellan Lynk & Co 01, Hyundai Tucson och Kia Sportage

Publicerad 1 april 2022 (uppdaterad 7 april 2022)
Avsnitt 274: Varför envisas biltillverkarna med obekväma sportchassin? Är gigantiska frontpartier ett tecken på designmässig frihet? Och har Hyundais utvecklingsavdelning gått överstyr med sina idéer?

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. Medverkande i detta avsnitt är Calle Carlquist, Tommy Wahlström och Maria Dahlin.


I veckans avsnitt pratar vi om en ny idé från Hyundai om att få elbilar att vibrera mer, för att efterlikna förbränningsbilar. Tanken är att göra elbilskörningen ”mindre artificiell” genom att utveckla särskilda vibrationer som skickas ut i bilen och kan kännas av föraren. Systemet ska också kunna efterlikna vanlig tomgångskörning och växlingar.

– Vibrationer är inget jag saknat i elbilar, snarare tvärt om. En av de största fördelarna med att åka elbil är att de är vibrationsfria. Det är en helt obegriplig idé, säger Calle Carlquist.

– Vissa sätter ju också in ljudgeneratorer för att det ska låta som en förbränningsbil i interiören. Är inte det också fullständigt galet?, säger Tommy Wahlström.

Vi diskuterar också Ferraris nya suv Purosangue som vi fått se en första bild på. Det här är en kontroversiell modell som väcker känslor.

– Ferrari kunde inte hålla fingrarna borta eftersom suvar är så lönsamma. De har ju räddat Porsche, håller på att rädda Bentley och även Aston Martin och Lamborghini. Jag tror de är helt rätt ute, säger Calle.

Prenumerera med Apple Podcaster Prenumerera med Spotify Prenumerera med Google Podcasts

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 2 april 2022 Vibrationer i bilen? Det var…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.