Avsnitt 36: I veckans avsnitt av Vi Bilägares podcast pratar vi om elvägar, bilnyheter som visas i Frankfurt och storsäljaren Golf som toppar nybilsregistreringen.
Tryck på play och lyssna in Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du redaktionschefen Tommy Wahlström som får besök av webbredaktören Maria Dahlin och reportern Fredrik Diits Vikström.
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
Trevlig helg, önskar Vi Bilägares redaktion.
Diskutera: Vad tyckte du om veckans avsnitt?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det här med elförsörjningen till elbilar.
Minns faktiskt trådbussarna. Tyckte som liten pilt att de lät obehagligt. Vanliga motorer "andades" när man bytte växel, men denna motor bara fortsatte utan att ta ett nytt "andetag". Och så tappade de kontakten ibland.
Nåja, detta är historia och med modern teknik är säkert detta den bekymmersfriaste lösningen. Men det funkar bara för höga fordon.
Skena i körbanan kanske kan fungera på vältrafikerade vägar där skenan håller sig ren. Förstår dock inte riktigt hur de fått till tekniken med att det bara finns ström just där en strömupptagare befinner sig. Alltså, jag kan se flera lösningar, men ingen som skulle vara pålitlig.
Sen har vi de praktiska nackdelarna. Rimligen bör strömupptagaren kopplas in mer eller mindre automatiskt och även lätt kunna släppa automatiskt. Annars får man alltså gå ur bilen och koppla upp sig. Omkörningar blir då heller inte det enklaste.
I artikeln i tidningen anges att man behöver 20 gånger mer batteri än motsvarande bränsle. Kanske. Vet inte. Men man måste som alltid se till totalen. Mindre, lättare och effektivare drivlina. Mindre, lättare och oerhört effektivare motorer.
(Sitter med en dunderförkylning och hoppas att jag inte skriver alltför lummigt. Ska nog inte skriva alls just nu, förresten.)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.