Nästa artikel
Autoindex avslöjar bästa bilen! Dessutom har vi kört Renault Clio och Mercedes-Benz E-300 de laddhybrid.
Podcast

Autoindex avslöjar bästa bilen! Dessutom har vi kört Renault Clio och Mercedes-Benz E-300 de laddhybrid.

Publicerad 14 juni 2019 (uppdaterad 14 juni 2019)
Avsnitt 124. Vilken bil är bäst? Det avslöjas i konsumentundersökningen Autoindex där 40 000 privata bilägare tycker till om sina bilar. Hur bra är Mercedes E-klass kombi som laddhybrid och vad tror vi om nya Renault Clio?
Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du redaktionsmedlemmarna Anders Helgesson, Niklas Carle och Tommy Wahlström. På telefon från Portugal medverkar vår utsända reporter Helena Lundberg.

Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
 
Trevlig lyssning, önskar Vi Bilägares redaktion.

Diskutera: Vad tyckte du om veckans avsnitt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-06-14 15:18
Stefan Eriksson

Fel, Autoindex avslöjar det bilmärke med lojalast och möjligen mest fanatiska kunder.

#2 • Uppdaterat: 2019-06-14 19:11
Hackenbush

Tror Stefan har rätt i detta.

#3 • Uppdaterat: 2019-06-14 22:56
Thommys

Väldigt märkligt att Mercedes laddhybrid skulle dra så mycket som 0,6 liter diesel per mil vid hybridkörning. Min rena dieselbil E220 W213 kör jag på 0,55 liter per mil. Sedan håller jag med om att Mercedes kommit på efterkälken. Hur kunde de felbedöma elmarknaden så? Redan 1995 när första A-klass prototypen presenterades var den förberedd i karossen för batteri. Att de idag tar fram kaross W213 och gör ett sådant golv i en kombi är obegripligt. Sedanen känns inte fullt så illa och påminner mer om bagagen i gamla bilar med tanken ovan bakaxeln. Men laddluckan bak. Varför inte en elöppning/stängning av luckan till och börja med så att man inte blir smutsig? Sedan borde den förstås sitta på annan plats. Låter hemskt att behöva köra fram en bit för att kunna öppna bagagen när man handlat. 4 mil i praktiken på en laddning låter däremot bra för min del. Det kommer jag både till och från jobbet på.

#4 • Uppdaterat: 2019-06-15 15:53
mso 1000

Lojalast. Ja det är sällan eller aldrig en bmw ägare och dyrbilsköpare berättar om haveri eller nackdelar.

#5 • Uppdaterat: 2019-06-15 16:21
Skodaägare

mso 1000: Inte? https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=236776

#7 • Uppdaterat: 2019-06-17 12:05
raks

I tidningen så spekulerar man i att det är 4-seriens facelift som påverkat design-resultatet, men det tror inte stämmer. Det är snarare introduktionen av Gran Coupe'n F36 som påverkat resultatet, den modellen fanns knappt vid föregående mätperiod.

#8 • Uppdaterat: 2019-06-17 12:23
A.L

mos 1000: Om du läser vad Autoindex handlar om (enligt Vibilägare)är den "uppdelad i delenkäterna bilen, återförsäljarna, verkstäderna och lojaliteten där frågorna om bilkvalitet, köregenskaper och komfort väger tyngst". Driftsfelen är alltså inte vad man undersökt och därför kan jag inte se på vilket sätt en kollektiv tystnad om driftsfel, då företrädesvis från ägare till dyrare bilar (som ju ofta är förmånsbilar), skulle ge utslag i ett index som handlar om verkstäder, kundservice och produktegenskaper.

Skall man diskutera driftsfel bör man nog ha en studie som just skattar den parametern ute i bilpopulationen. Autoindex är inte en sådan mätning.

MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.