Nästa artikel
Vem behöver en sedan?
Ledare

Vem behöver en sedan?

Publicerad 12 juni 2008 (uppdaterad 22 september 2010)
"I mitt tycke har utvecklingen gått åt helt rätt håll, vi ska självklart ha praktiska bilar och med dagens skickliga designers är det inte längre tal om skåpbilar som en del lite föraktfullt sa om gårdagens kombibilar."

När det kommer till köregenskaper och komfort tänker man inte speciellt mycket på att de är just kombibilar och det slår mig plötsligt att jag under mina 20 år som motorjournalist varit med om något av en tyst revolution i bilbranschen.

Kombitänket har helt tagit över bland bilskaparna och idag är sedanen, som för ett par decennier sedan var totalt dominerande, näst intill utrotningshotad om man bortser från rena sportbilar och lyxbilar. Är det inte klassiska kombimodeller så är det åtminstone halvkombi, eller kombisedaner som de också kallas.

Jag letar rätt på en gammal Bilfaktabok över alla bilar från 1988 för att få stöd för min teori och kan då konstatera att av totalt runt 130 bilmodeller så är bara 22 kombibilar, de flesta japansktillverkade. Bilar som Mercedes, Golf, Renault och Saab till exempel fanns inte att få i kombiutförande.

Årets Bilfaktabok är mer än dubbelt så tjock som den gamla och innehåller drygt 300 modeller varav 166 är kombi eller halvkombibilar, en rejäl omsvängning alltså.

I mitt tycke har utvecklingen gått åt helt rätt håll, vi ska självklart ha praktiska bilar och med dagens skickliga designers är det inte längre tal om skåpbilar som en del lite föraktfullt sa om gårdagens kombibilar.

Själv växte jag upp i just ett sådant skåp. Min far var en hängiven Volvo Duett-älskare och slet ut ett par stycken. En väldigt praktisk bil men någon komfort var det inte tal om, den skramlade, gnisslade och kved på grusvägarna till sommartorpet, men jösses vad mycket packning den svalde. När den sista Duetten byttes mot en Volvo 145 tyckte vi ungdomar att det var höjden av lyx och komfort.

Kanske har barnaåren satt sina spår i mitt sinne för jag är en hängiven kombivän och ser egentligen ingen anledning till varför man ska ha en sedanmodell.

P.S. Vilket klipp han gjorde Jari Pirinen i Gävle som la det högsta budet och blev ny ägare till vår Dacia Logan. En praktiskt taget ny kombi för 70 800 kronor.
Gratulerar! D.S.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-06-16 15:11
Mattias Johansson (ej verifierad)

Att Mercedes 1988 inte fanns i kombiutförande är ju fel, 190 och S-klassen fanns ju förvisso inte, men 124-serien gick allt att få i "T-utförande" som det heter hos Mercedes.

#2 • Uppdaterat: 2008-06-16 18:41
L-B Englund (ej verifierad)

Kombin är oslagbar när familjen är stor och aktiv. När barnen är utflugna vill jag ha en halvkombi! HÖR NI DET Volvo och Saab, ni som skämt bort oss med praktiska kombibilar måste väl förstå att en sedan inte är en rätt "utstegsmodell" för oss när vi inte längre behöver en kombi, men ändå har villa och sommarhus att ta hand om. När vi inte längre orkar med hus och stuga, ja då kan vi tänka oss en S80, så vi kan ta med oss våra vänner på en och annan dagsutflykt.

#3 • Uppdaterat: 2009-06-03 16:41
dragan (ej verifierad)

DINK`s Double Income No Kids. Vi kör stora sedaner. Med max lyx o. stor motor. No alternative... Jo; Porsche Panamera! El. 599GTB..?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.