Närmare 300 000 svenskar fastnade i polisens hastighetskontroller förra året och de hade nog varit betydligt fler om kontrollerna varit mer frekventa. Män mellan 40 och 50 år är klart fartgladast, de håller sådär 15-30 km över det tillåtna, men aktar sig noga för att passera körtkortsgränsen +30. Lappen vill man uppenbarligen ha kvar.
Det här framgår av intressant statistik från polisen som du kan läsa mer om på sid 25-27 i Vi Bilägare nr 10, där vi ägnar lite extra uppmärksamhet åt ämnet FART. Det är högaktuellt just nu i semestertider när vägarna är fylls av allehanda fordon.
Intressant är att unga förare, under 30 år, som många gånger beskylls för att gärna trampa på gasen inte alls är lika vanligt förekommande i bötesstatistiken. Det behöver i och för sig inte bero på att de inte kör för fort, men de åker åtminstone inte fast lika ofta. Nu ska man också komma ihåg att allt färre yngre människor tar körkort.
Kvinnor bötfälls också för fortkörning men inte alls i samma utsträckning som medelålders män, men antalet ökar eftersom kvinnorna enligt VTI-forskaren Sonja Forward ändrat sitt körsätt i manlig riktning, från långsamt och mjukt till en mera stressad körning.
På motorväg har bilförarna mentalt redan infört en 130-gräns även om det står 110 km och i några sällsynta fall 120 km på skyltarna. Enligt Vägverkets egna attitydundersökningar vill två av tre bilförare köra 130 och många gör det sannerligen redan.
Det är kanske inte så konstigt, de bästa motorvägarna lämpar sig väl för den högre hastigheten och inte ens på Vägverket tror man att en höjning skulle medföra några större men för trafiksäkerheten. Där hänvisar man nu istället till miljöskäl - koldioxidutsläppen ökar givetvis med den högre farten.
Varför har vi då så bråttom att ta oss fram? Enligt forskarna tjusas en del av farten och får en kick av den i likhet med exempelvis bergsbestigare som utmanar ödet.
Så här i semestertider är det extra trångt på vägarna och då vore det kanske inte så dumt att för en gångs skull helt sonika växla ner till ett lugnare tempo.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra artikel! Håller med. Det går för snabbt på vägarna, men väst av allt; avstånden är farligt korta, runt 1 sekund = reaktionstiden. Var får bromssträckan plats? "Kontinentens" stress och obefintliga avstånd i trafiken har spritt sig hit.
Skärp kontrollerna av avstånd och höj bötesbeloppen kraftigt. Fler trafikpoliser skulle betala sig, och svenska folket skulle få ett ändrat trafikbeteende, varpå miljoner (miljarder?) skulle sparas på uteblivna trafikskador, för att inte tala om allt mänskligt lidande som skulle undvikas.
Polisledningen och politiker - skarpare lagstiftning mot trafikfarliga beteenden och riktigt höga böter på det - då kommer vi flera steg närmare nollvisionen. Bilkörning är ingen rättighet - det är en förmån med stort ansvar. Och vad gör man om ansvaret brister?...
/Erik, 33 år
Suck,
så nu har även chefredaktören kapitulerat inför hastighetsfixeringen hos vägverket. Trist läsning, fylld med floskler om nollvision och miljö. Dubbel Suck!
Kalle
Kan faktiskt INTE hålla med.
Jag tycker nog att hastigheten har sjunkit de senaste åren.
Förr var 130 på 110-väg samt 110 på 90-väg vanligt, inte nu längre.
Nu är det snarare 120 resp 100 som gäller.
Sedan skulle jag vilja se folk ÖKA till 110 resp 90 så att man inte tvingar andra till onödiga omkörningar. Finns vissa som kör så pass långsamt att de tvingar den tunga trafiken till omkörningar, och då händer olyckorna.
Nu med så många som har GPS så borde inte hastighestskillnaderna behöva vara så stora. Hastighetsmätaren kan ju visa 10% fel.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.