Nästa artikel
Våra vägar bullrar mest
Ledare

Våra vägar bullrar mest

Publicerad 14 augusti 2008 (uppdaterad 22 september 2010)
"En isolerad, bullrig, ö. Det skulle kunna vara en beskrivning av Sverige, förstås inte i den vanliga världen, men väl i bilvärlden. Sverige har nämligen Västeuropas i särklass bullrigaste vägnät."

Det här ställer till problem, i viss mån för oss motorjournalister, men framförallt för de svenska bilköparna, som riskerar att missledas av reklamen och köpa en bil, som utlovas vara extra tystgående men i självverket visar sig vara en riktig bullerlåda.

Nästan alla nya bilar premiärvisas för journalister någonstans nere i Europa, där de också testskörts och finjusterats av bilfabrikanterna. Här smyger bilarna tyst fram på en asfalt som är slät som en barnrumpa.

Därför har biltillverkarna svårt att förstå vad vi talar om när vi slår ner på den höga ljudnivån i deras "tysta" bilar efter att ha kört dem på svensk så kallad skelettasfalt. Jo, den benämns av någon anledning så, den grovkorniga svenska asfalten, som innehåller stora stenar för att vara extra motståndskraftig och ge ett bra väggrepp.

Något hopp om en snar förändring på den här punkten ska vi nog inte ha. Visserligen experimenterar Vägverket med tystare asfalt för att minska trafikbullret i tätorterna, men hur det låter i bilkupén är inget prioriterat område.

Visst går det att göra bilarna tystare, men det tänket måste finnas redan på konstruktionsstadiet. Att i efterhand försöka bygga in extra isoleringar och andra dämpningar lönar sig föga, det har vi testat på en Mazda 6 utan nämnvärt resultat. Inte ens däck som uppges vara extra tystgående förmådde göra någon större skillnad.

För att åstadkomma en effektiv ljuddämpning skulle hela framvagnen behöva konstrueras om, vilket naturligtvis inte låter sig göras till sunda kostnader.

Eftersom Sverige i ett Europaperspektiv är en pytteliten marknad väljer stora delar av bilindustrin med några undantag, bland andra Volvo, att negligera våra bullerproblem. Men givetvis finns det ändå ljudmässigt både bra och dåliga modeller från de flesta tillverkare.

För oss bilköpare gäller det att sålla agnarna från vetet och god hjälp på den vägen får ni av vårt stora test på 35 bilar i senaste numret av Vi Bilägare (nr 11/2208) eller här på webben.

Ett gott råd till dig som går i bilköpartankar är att provköra bilen på riktigt grov asfalt, för att undvika obehagliga överraskningar. Hög ljudnivå kan bli ett irritationsmoment varje gång du kör din bil.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-09-02 07:44
Leif Ohlsson (ej verifierad)

Varför var en del bilar "extra utrustade" med bredare däck än standard? Vem valde ut dessa dimensioner? Bara där anser jag det inte blir rätt jämförelse, eftersom ni själva säger att smalare däck som regel bullrar mindre och har en en mjukare gång!

#2 • Uppdaterat: 2008-09-06 15:23
Jag (ej verifierad)

Åfan, mannen som tycker om vägverkets hastighetsmani (även känd som NOLLVISIONEN) talar om bullriga vägar! Ju mer det bullrar, desto saktare kör man. När VV har 7-9 cm stenar i vägen kommer vi nog att nå nollvisionen! Är du inte glad Nils-Eric ? Sämre vägar tar oss närmare målet, det måste väl Du gilla? Som anhängare av nollvisionen menar jag.

JAG

#3 • Uppdaterat: 2008-09-08 20:33
Ola (ej verifierad)

Instämmer helt med Leif Ohlsson. Spekulationerna om huruvida BMW 5-serie med originaldäck skulle vara tystare än Volvo V70 tar helt udden av artikeln. Svårigheter med att anskaffa hjul i originaldimension är bara en av de faktorer som bidrar till det unika (ej repeterbara?) bullerindex som skapas. Att överlämna floran av däckfabrikat och däckstorlekar till läsaren för egen bedömning skapar bara förvirring. Andra frågor på temat äpplen och päron som ej besvaras av artikel är t ex påverkan av motorstorlek och typ, förekomst av sportchassi och laminerade sidorutor på testbilarna.
Skärpning!

#4 • Uppdaterat: 2008-09-09 14:14
Håkan Gunneflo (ej verifierad)

Håkan
Vägverkets kortsiktighet kostar sammhället och miljön många miljarder då många väljer en större bil än man annars hade gjort bara för att få en tystare bilfärd.

#5 • Uppdaterat: 2009-05-16 12:59
MIkael Hauk (ej verifierad)

Att vi har ett vägnät i förfall kan vi lugnt konstatera, efter denna vinter så kan jag köra bilen som på räls. Salt och dubb gör att våra vägar löses upp och förstörs. Till det hör även stenskott i riklig mängd från all sten och grus som lossnar ur asfalten. Att sedan vägverket i Sverige som är rikt på både sand, grus och sten gör en "fattigmans" asfalt är ju bara att beklaga. Nej Förbjud dubb och salt så håller våra vägar och vi kan lägga tyst kvalitets asfalt.
Jag har kört bil i 29 år på isiga och snöiga vägar utan att ha några som helst problem. Vad beror det månne på? Jo jag kör med förstånd. och det borde alla kunna göra. Självklart skall viktiga transporter som kör gifter, kemikalier och utryckningsfordon få ha dubbade däck. Så problemet är egentligen enkelt att åtgärda.

#6 • Uppdaterat: 2009-06-06 17:40
J Stahlin (ej verifierad)

Undrar vad turisterna från Tyskland, Frankrike, Spanien och övriga Mellaneuropa tänker när de färdas längs de förfallna svenska riksvägarna? Kanske tror de att hamnat i Kazakstan eller Vitryssland? Vi har tungt trafikerade vägar med potthål så stora att de knäcker framvagnar och förstör fälgar och däck, fåror så djupa att minsta regnväder blir en potentiell livsfara och en asfalt så grov att man blir halvdöv om man kör fortare än 70 km/h. Och som grädde på moset lossnar det jättelika stenar från asfalten… Vad gör byråkraterna på Vägverket åt det här? Gnäller om otillräckliga anslag, sätter upp varningsskyltar och snackar nollvisioner… medan EU-bjässar som Spanien tömmer unionens konton för upprustning av glesbygdsvägar. Spanska fåraherdar färdas längs vägar släta som salsgolv medan svenskarna studsar fram längs nerslitna och livsfarliga kostigar. A fucking shame!
Men vad kan man begära av ett Vägverk där den ofantliga och Kafkaartade byråkratin slukar alla miljarder som borde gå till att hålla vägnätet i anständigt skick? Några av de mest inkompetenta personer jag arbetat med har i dag lön från Vägverket. De fick nya karriärer där efter att ha fått sparken från min arbetsgivare. Och de är knappast unika. Sedan kan man stillsamt undra vad ombildningen av Vägverket Produktion till Svevia kostat skattebetalarna? Där försvann förmodligen många miljoner till konsultlöner och till byte av skyltar, dekaler och brevpapper… miljoner som i stället hade kunnat gå till att rusta upp de sönderfallande vägarna.
Vägverket är en stalinistisk koloss som för länge sedan borde slaktats i småbitar och ombildats till en modern och effektiv myndighet. Av Vägverkets cirka 6.500 anställda hade tveklöst minst 4.000 kunnat sparkas omgående. Och pengarna som sparades in borde oavkortat gå till att lyfta kvaliteten på vägnätet till god europeisk standard.
Vägverket - ett av den ofantliga svenska byråkratins största och dyraste skämt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.