Det brummar som aldrig förr i skog och mark och det är inte den växande björnstammen jag tänker på. Nej, det är svenskarnas senaste fluga, fyrhjulingar, ATV (all-terrain vehicle) jag har i tankarna.
Första gången jag hörde någon nämna ATV hade jag ingen aning om vad det stod för. Kanske har det nå´t med hästar att göra tänkte jag, ATG, ni vet. Så fel, så fel, men kanske ändå inte. Fyrhjulingen är ju som en liten smidig och urstark järnhäst och från början var vä tanken att den skulle göra samma jobb som den fyrbenta varianten i skog mark, dra fram virke, skjutna älgar eller vad det nu kunde vara fråga om.
Numera sker mycket av körningen på nöjeskontot och fyrhjulingarna rullar säkerligen lika mycket på asfalt som i terrängen. Det var när nya EU-direktiv plötsligt medgav att fyrhjulingarna fick registreras som motorcyklar och köras på allmän väg med vanligt bilkörkort som de blev riktigt heta.
Idag är det inget ovanligt att se ATV:er komma kryssande mellan filerna till och med på Essingeleden i Stockholm. Där hör den väl i ärlighetens namn inte hemma, men en och annan har säkert kommit underfund med att man kan undgå trängselskatt med fyrhjulingen och tar den istället för bilen till jobbet.
Apropå att låta bilen stå så läste jag nyligen om ett svenskt par som tog ATV:n, med en specialbyggd liten husvagn på släp, och for via Norge på en semestertur till Skottland. Säkerligen ett ekipage som väckte stor nyfikenhet hos skottarna. Användningsområdena är med andra ord oändliga.
I senaste numret av papperstidningen har vi gjort en djupdykning i utbudet av fyrhjulingar och serverar fakta om inte mindre än hundra olika maskiner i varierande prisklasser. Vi har också provkört fyra maskiner som representerar lite olika inriktningar, från rena nöjesåk till mer nyttobetonade sådana. En utomordentligt bra köpguide för den som går i ATV-tankar.
PS. Förespråkarna för bilpooler har i många år talat sig varma för sitt sätt att billigt lösa behovet av biltransporter. Men är det verkligen det mest ekonomiska sättet? Vi beslöt oss för att ta reda på saken och fann till vår förvåning att det ibland till och med blir billigare att hyra bil från en biluthyrning. DS
NILS-ERIC FRENDIN
Vad tycker du?
Gå in på Vi Billägares diskussionsforum på nätet och ge
dina synpunkter på ledaren på vårt diskussionsforum.
Eller e-posta direkt till Nils-Eric Frendin.
Numera sker mycket av körningen på nöjeskontot och fyrhjulingarna rullar säkerligen lika mycket på asfalt som i terrängen. Det var när nya EU-direktiv plötsligt medgav att fyrhjulingarna fick registreras som motorcyklar och köras på allmän väg med vanligt bilkörkort som de blev riktigt heta.
Idag är det inget ovanligt att se ATV:er komma kryssande mellan filerna till och med på Essingeleden i Stockholm. Där hör den väl i ärlighetens namn inte hemma, men en och annan har säkert kommit underfund med att man kan undgå trängselskatt med fyrhjulingen och tar den istället för bilen till jobbet.
Apropå att låta bilen stå så läste jag nyligen om ett svenskt par som tog ATV:n, med en specialbyggd liten husvagn på släp, och for via Norge på en semestertur till Skottland. Säkerligen ett ekipage som väckte stor nyfikenhet hos skottarna. Användningsområdena är med andra ord oändliga.
I senaste numret av papperstidningen har vi gjort en djupdykning i utbudet av fyrhjulingar och serverar fakta om inte mindre än hundra olika maskiner i varierande prisklasser. Vi har också provkört fyra maskiner som representerar lite olika inriktningar, från rena nöjesåk till mer nyttobetonade sådana. En utomordentligt bra köpguide för den som går i ATV-tankar.
PS. Förespråkarna för bilpooler har i många år talat sig varma för sitt sätt att billigt lösa behovet av biltransporter. Men är det verkligen det mest ekonomiska sättet? Vi beslöt oss för att ta reda på saken och fann till vår förvåning att det ibland till och med blir billigare att hyra bil från en biluthyrning. DS
NILS-ERIC FRENDIN
Vad tycker du?
Gå in på Vi Billägares diskussionsforum på nätet och ge
dina synpunkter på ledaren på vårt diskussionsforum.
Eller e-posta direkt till Nils-Eric Frendin.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.